Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Своенравната Бьорк и „емоционалният порнограф“ Фон Триер

Нов завой в старата вендета между певицата и режисьора

Ларс фон Триер на кинофестивала „Берлинале“ показва фланелка с надпис, че е нежелан в Кан. Режисьорът бе изгонен от Лазурния бряг заради нелепи коментари, че харесва Хитлер и се чувства донякъде нацист. Снимки: ЕПА/БГНЕС - Своенравната Бьорк и „емоционалният порнограф“ Фон Триер

Ларс фон Триер на кинофестивала „Берлинале“ показва фланелка с надпис, че е нежелан в Кан. Режисьорът бе изгонен от Лазурния бряг заради нелепи коментари, че харесва Хитлер и се чувства донякъде нацист. Снимки: ЕПА/БГНЕС

Прочутата исландска певица Бьорк (по паспорт Бьорк Гудмундсдотир) се присъедини към жените, разкрили случаи на сексуален тормоз. Но Бьорк не разказа за Харви Уайнстийн, а за неназован датски режисьор, който по време на снимки си позволявал дързости от сексуално естество. Какви конкретно – не е съвсем ясно, но Бьорк пише, че режисьорът така и не е постигнал нищо, защото тя проявила достатъчно силен характер.

И тъй като е работила само в един филм с датски режисьор, веднага стана ясно, че говори за Ларс фон Триер. Бьорк се снима в неговия филм „Танцьорка в мрака “ през 1999 г. Снимките се оказват сложни. Тогава Бьорк обвини Фон Триер, че тайно снима документален филм за нея и се държи като тиранин. Нарече го „емоционален порнограф“. Взаимните обвинения излязоха по всички вестници – и оттогава отношенията между Бьорк и фон Триер не са се станали по-добри.

Днес Бьорк пише, че сексуалният тормоз по време на снимки е бил приеман за нещо нормално тогава и нея я е спасил само фактът, че вече била известна певица и не разчитала на кариера в киното. Помогнало ѝ и това, че е родена и израснала в Исландия – страната, където идеалът за равенство между половете е почти постигнат. С други думи, тя не е свикнала някой да се отнася с жените като с второкласни същества или обекти на похот.

Равноправие в отделно взета страна

През последните шест години Исландия неизменно заема първенство в списъка по джендър равенство, съставян ежегодно от Световния икономически форум. Исландските жени дълго са се борили за това. Когато Бьорк е 10-годишна, в Исландия се провежда 24-часова стачка на жените. На 24 октомври 1975 г. практически всички жени за едно денонощие зарязват всичката си дела: не отиват на работа, отказват да готвят или чистят у дома, спират да се грижат за децата – пълна стачка. За 24 часа страната замира. И цялото общество – и мъжете, и жените, разбират, че без жени – е като без ръце. И че жените имат от какво да се оплакват. Оттогава прогресът в достигането на равенството между половете е постоянен. От такава среда идва Бьорк.

Бьорк на концерт в Дания през 2012-а

Но както всяка история, и тази има няколко страни. Бьорк е известна със своя непредсказуем характер. Това може и да ѝ е било от полза в музикалната кариера, но не всеки може да работи с нея. През 2000 г. Фон Триер говореше, че да си сътрудничи с Бьорк било практически невъзможно, обвиняваше я, че си „дъвче костюмите“ и редовно се отказва от вече поети задължения. Каза и че на снимачната площадка двамата изглеждали като бивша семейна двойка – всеки идвал със своя адвокат.

Колегата на Фон Триер, режисьорът Петер Олбек Йенсен, участвал в снимките на „Танцьорка в мрака“ като изпълнителен продуцент, казва пред датския вестник Jyllands Posten, че не Бьорк, а той и Фон Триер са били истинските жертви по време на снимките.

„Доколкото си спомням, ние бяхме жертвите. Тази жена е по-силна от мен и Ларс фон Триер, взети заедно. Тя командваше всички“, разказва той.

При това Петер Олбек Йенсен не отрича възможността да е имало сексуален тормоз, но смята, че Бьорк е трябвало да заяви за това веднага, а не след толкова много години. От притеснение, че заради поведението на Бьорк филмът ще се окаже пълен провал, той всеки ден изпивал по една бутилка уиски.

„Веднъж два дни просто не се появи, а я чакахме 200 човека “, продължава той.

Йенсен напомня, че филмът „Танцьорка в мрака“ получи „Златна палма“ в Кан, където Бьорк и Фон Триер публично се помириха и тя го целуна пред фотографите.

Но съдейки по коментари в исландските медии и социални мрежи, Исландия стои като планина зад своята най-известна дъщеря.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90