Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Театърът приклекна на старта

Спад на приходите в Народния. Сатирата и Софийска опера скачат високо

Въпреки намалялата публика, Народният театър държи значителна преднина пред останалите в драматичните дисциплини със 71 559 зрители за половин година. Снимка: Румен Добрев - Театърът приклекна на старта

Въпреки намалялата публика, Народният театър държи значителна преднина пред останалите в драматичните дисциплини със 71 559 зрители за половин година. Снимка: Румен Добрев

Театърът зае позиция за старта на новия сезон, но пушката ще гръмне след антракта, би казал Теди Москов. Москов твърди, че е напуснал сцената, а докато обмисли това импулсивно решение, трупите се подготвят за полет над нови автори и заглавия, за да надскочат старите постижения. И тъй като висшето арт ведомство, което поставя летвата за скоковете в културата, оценява все още не изкуството, а цифрите – нека видим как приключи първата половина на годината в театрите, за да анализираме след това новия им еволюционен сезон.

Народният театър е приключил с около 30% дефицит първата половина на годината, се твърди зад кулисите. По документи това никак не личи. Данните на Министерството на културата гласят, че първата трупа, ръководена от Александър Морфов, държи значителна преднина пред останалите в драматичните дисциплини със 71 559 зрители за половин година. Приходите им от билети са 800 хил. лв., а изиграните представления – 328. Разбира се, Народният театър се състезава с три сцени и около 1000 общо места. Но ако това е най-лесният аргумент на малките срещу големия – истината е, че тази бройка кресла се пълни далеч по-трудно от който и да е друг салон на столичния „Бродуей“. Всеки един театър, разбира се, си има специфики, които водят до позитиви и негативи – но ако настояват да пълнят залите си без компромиси и да оставят Театъра на мечките вън, парите ще са по-малко. И това ще е така, докато държавата не реши да регулира според заслугите и дивото, и питомното в театъра – така че хем елитът да получава своето, хем масата да не бъде ощетявана откъм халтура.

В сравнение с 2012 г. обаче Народният театър действително отбелязва известен спад. За първото полугодие тогава трупата е имала 387 представления, 109 хил. зрители, а приходите им от билети са били 923 хил. лв.

Втори в столичната шампионска лига в театъра очаквано засега е Сатирата. За половин година те са изиграли 198 представления през 50 хил. зрители и са продали билети за 820 798 лв. В Сатирата търсят масовата публика – в границите на приличието, разбира се, щом директор на театъра е проф. Здравко Митков. Спрямо 2012 г. обаче те бележат значителен скок – представленията им тогава са били 115, зрителите – 30 хил., а приходите от билети – близо 307 хил. лв.

Театър „Българска армия“ са имали 169 представления пред 48 652 зрители и са изкарали от билети 386 хил. лв. през първата половина на 2015-а. Преди 3 години ситуацията при тях е била по-охолна – представленията са били над 200, публиката – 63 хил. души, а в касата им са влезли от билети половин милион лева. „Армията“ е отворена за „мечки“, но дали „хищниците“ не са успели да превъзпитат междувременно обичайната публика на театъра?

„199“ – обичайният отличник на столичната ул. „Раковски“ – е успял да се надскочи през първото полугодие на 2015 г. Представленията им са по-малко – 121, но зрителите са 19 хил., а приходите от билети – близо 186 хил. лв. Ето как е било преди 3 години – 208 представления, 17 833 зрители, които са вкарали в касата 153 хил. лв. Камерен салон, бивше мазе, с брилянтен мениджмънт и културна политика!

Директорът на Младежкия Владимир Люцканов пръв разкри, че има тенденция за спад на зрителите в целия театър – но цифрите, по които в Министерството на културата анализират сезона, не бележат значително намаление на публиката през първата половина на тази година. Представленията им са били 178, зрителите – 22 хил., а постъпленията от билети – 200 хил. лв. Три години по-рано представленията са били приблизително също толкова на брой – 180, публиката – 25 800 души, а приходите – 181 хил. лв.

Извън София най-силни са пловдивчани. Там, въпреки изгорялата зала, зрителите през първата половина на 2015-а са били 60 651, спечелили на театъра 803 хил. лв. Бургаският театър ги следва с 34 727 зрители, донесли приходи от 247 хил. лв. Трети са театралите в Русе с 24 хил. зрители и 158 хил. лв.

Операта в крайдунавския град също има високи касови постижения – 113 представления, 39 хил. души публика, донесли 325 хил. лв. от билети. По-малко от тях са изкарали всички останали оперно-филхармонични дружества, включително столичния Музикален театър – те имат 96 представления, изиграни пред 26 хил. зрители, платили за билетите си общо 256 хил. лв. В Театрално-музикалния продуцентски център във Варна са изпълнили 153 представления, имали са 37 хил. зрители  и са спечелили 239 хил. лв.

В сценичните изкуства Софийска опера има най-много приходи – 833 хил. лв. от билети за половин година. Зрителите им са били 52 хил., а представленията – 179. Преди 3 години приходите им за първото полугодие са били 656 хил. лв., а публиката – 39 хил. души.

Общо сценичните изкуства са имали 6583 излизания пред публика за половин година, зрителите им са около 1, 1 млн. и са спечелили 8,6 млн. лв. Годишният бюджет на сценичните изкуства е 57 млн. лв. Но ако някой започне да цъка, сравнявайки приходите с бюджета – ще го пратим в Театъра на мечките. Ние, останалите, предпочитаме изкуство.

Колкото за пушката, която ще гръмне след антракта – тя обикновено е в ръцете на министъра на финансите, който в края на всяко полугодие решава дали да отпусне парите, изкарани в повече от артистите, или да ги „отстреля“. Това лято драмата мина без да вади оръжията в отбрана.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg