Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Теди Москов: У нас властта е зависима от простака

Кортенска написа книга за мен, която не съм чел, а и съм ѝ забранил да посещава мои представления

"Александър Морфов е „послушник” на определен вид театрални представления, които друг не може да прави в България. А въпросната Кортенска нека посочи спектакъла му, обслужващ която и да било власт", казва Теди Москов. - Теди Москов: У нас властта е зависима от простака

"Александър Морфов е „послушник” на определен вид театрални представления, които друг не може да прави в България. А въпросната Кортенска нека посочи спектакъла му, обслужващ която и да било власт", казва Теди Москов.

– Избягвате ли разговори за естеството на този проблем с актьори, които избраха чалга театъра? Защото вместо да се борят с проблема, те се възползват, печелят от него.

– За да има от какво да живеят… Освен това актьорът винаги е инструмент в ръцете на някого. Той няма собствена идеология. Иначе би играл само „положителни герои”.

– Колкото по-удобно се настанява чалгата в изкуството, толкова по-елитарни стават вашите постановки. Това съзнателна реакция ли е или лична потребност?

– И аз не знам.

Който говори срещу циганите,
всъщност не говори против ромите

– Според Морфов целта е българинът да бъде доведен до нивото на циганина… Малко по-късно Петър Москов избухна с репликите си срещу циганите. Защо отпорът срещу циганията у нас е невъзможно да бъде политически коректен?

– Който говори срещу циганите, всъщност не говори против ромите. Цигания е нарицателно. В Италия има израз „българска работа“, а дипломатическите ни отношения не са прекъснати. Колкото до съществуване на квартали с по-особена уредба на обществения ред, те съществуват навсякъде. В Рио де Жанейро има опасни райони, където не се препоръчва на туристите да влизат. А когато наемаш скъпа кола в Европа, нямаш право да влизаш с нея в Италия, в южна Франция и в страните от бившия Източен блок. Това ксенофобия ли е!? Къде тогава са правозащитниците!? Оня ден говорих с една ромка, тя беше убедена, че лекарите, които закъсняват, трябва да бъдат бити! С нищо не успях да я убедя в противното. Явно трябва да я убеди Държавата!

– Съвсем естествена и дори по роднински е подкрепата ви за Реформаторите, Петър Москов е ваш братовчед. Разочаровахте ли се от тях след като гласуваха Слави Бинев да оглави Комисията по култура и медии?

– Петър ми е втори братовчед. Дядовците ни са братя. Той е лекар анестезиолог. Ако беше лекар в театър, каквато беше майка ми, щях да му поискам обяснение. Ако майка му – Емма Москова, още беше министър на културата, щях да й търся отговорност. Тъй като „уликите” за вина са косвени, свалям обвиненията.

– С компромиси като този със Слави Бинев Реформаторският блок не загуби ли завинаги интелектуалците?

– „Интелектуалци” е измислено понятие. А умните хора няма на кого друг да разчитат, освен на Реформаторите. Въпреки, че те тепърва трябва да намерят своя облик.

– Борбата на културата срещу Слави Бинев съвпадна с може би най-тежкия момент в живота ви, загубихте баща си. Д-р Стефан Москов беше лекар, но артист по душа, какъв беше неговият човешки бунт?

– Добротата! Баща ми беше преди всичко музикант. Чехов казва: „Медицината ми е жена, а литературата – любовница.“ Същото важеше и за баща ми, само че с музиката.

– Макар да сте над 50, загубата накара ли ви някак да пораснете?

– Харесвам албума на Blood Sweat And Tears – Child is Father to the man. А да видим как ще преведете тази двусмислица! След смъртта на баща ми осъзнах, че от син се превръщам в родител: на сина си, а и на майка си май… За първи път ще играя тази роля. Не бях идеалният баща на Иван, ще пробвам да наваксам. „Остарях, без да порасна”, казва Фелини (не се сравнявам с него). Аман от цитати…

– В последно време всички сме изгубили смисъла, вие как го намирате?

– Не казвам! Не си деля смисъла с никого (освен с тези, с които вече съм го разделил)!

Предишна страница 1 2 3

Bookshop 728×90