Фотографии на Анди Уорхол, геометричният свят на Кандински, цветовете в изгубени творби на Климт, арт двубой между двамата най-известни британски пейзажисти и редица още възможности за културен туризъм предстоят в Европа през 2025 г. В „Площад Славейков“ отново събираме някои от най-интересните събития, които си струва да включим при посещенията си в Париж, Лондон, Амстердам, Виена, Осло, Атина… А още по-добре да пътуваме специално дотам, за да видим тези изложби.
„От сърцето до ръцете: „Долче и Габана“
„Гран Пале“, Париж (10 януари – 31 март)
Границите между изкуство и мода се размиват в тази експозиция, която ще покаже над 200 произведения на знаменитите дизайнери Доменико Долче и Стефано Габана. Набляга се на нетипичния подход на луксозната марка към висшата мода, с нотка хумор и бунт срещу нормите. Ще бъдат представени платове, скици и завършените костюми, за да бъде направено своеобразно изследване на темите, които вдъхновяват създателите на модната къща, като златни мозайки, венецианско стъкло, сицилиански майстори на керамика…
„От Одеса до Берлин: Европейски картини от XIV до XIX в“
Картинна галерия в Берлин (24 януари – 22 юни)
Това може би не са най-популярните картини на европейското изкуство, събирани някога заедно, но експозицията в „Gemäldegalerie“ има друга цел – 60 произведения на изкуството, спасени от Музея за западно и източно изкуство в Одеса на прага на войната, ще бъдат представени редом до произведения от колекцията на галерията. Обединени в девет теми, творбите са в разнообразни жанрове, включително портрети, пейзажи, натюрморти, религиозни сцени. На фона на руската инвазия в Украйна, която продължава вече трета година, изложбата ще подчертае връзките между украинския народ и западната култура.
„Американска фотография“
Райксмузеум, Амстердам (1 февруари – 9 юни)
Тази експозиция предлага на посетителите да разгледат шедьоврите от постоянната колекция на амстердамския музей и същевременно да открият изцяло нов свят с над 200 фотографии, свидетелства на американския живот. Представени са както работи на познати творци като Нан Голдин и Анди Уорхол, така и на анонимни фотографи, уловили автентични моменти и сцени, днес превърнали се в отживелица.
„Изложбата представя страната през очите на американските фотографи – обобщават от Райксмузеум. – Показва как фотографията е дълбоко вкоренена в американското общество като средство за комуникация.“
„Вселената на Кандински: Геометрични абстракции в ХХ век“
„Музей Барберини“, Потсдам (15 февруари – 18 май)
Над 100 абстрактни произведения ще бъдат подредени в експозиция, посветена на Василий Кандински, в германския град Потсдам. Роден в Москва, той е считан за баща на абстракционизма в западното изкуство и използва смели геометрични форми и ярки цветове, за да интерпретира сложни философски теми. Редом до творбите на Кандински „Музей Барберини“ ще представи и произведения на автори, вдъхновени от изкуството му, като Йозеф Алберс, Франк Стела, Бриджит Райли и Соня Делоне.
„Густав Климт: Пигменти и пиксели“
Дворец „Белведере“, Виена (20 февруари – 7 септември)
Нови технологии и изкуствен интелект стоят зад тази мащабна експозиция в австрийската столица. Благодарение на модерна техника стилът на Климт е подложен на детайлни анализи, които ще дадат отговори на въпроса как художникът е нанасял златното покритие върху творбите си и как скиците му са оживявали в богатите изображения, които познаваме днес.
Съществена част от изложбата е историята на т. нар. Факултетни картини, които, уви, са били изгубени за съвремието. В началото на ХХ век Климт получава поръчка да изрисува огромния таван на основната церемониална зала във Виенския университет. В подготовка за задачата художникът рисува три картини, които планира да пресъздаде на тавана – с алегорични фигури, преливащи от символизъм и смела еротика. Работите „Философия“, „Медицина“ и „Право“, посветени на съответните факултети във Виенския университет, така и не се появяват на предвиденото място и са унищожени в пожар от края на Втората световна война. Оцелели са единствено на черно-бели фотографии, но сега с помощта на изкуствен интелект и „Google Arts & Culture“ произведенията са били възстановени в оригиналните си цветове.
„Готически модернизъм: От мрак към светлина“
Национален музей в Осло (28 февруари – 15 юни)
Интересна теория изследват кураторите на тази експозиция в норвежкия Национален музей – множество творби на Едвард Мунк, Кете Колвиц и Ернст Лудвиг Кирхнер са били вдъхновени от далечните им предшественици в готиката. Те са заимствали идеи от Албрехт Дюрер, Ханс Холбайн и съвременниците им, като тази тема за първи път се изследва в подобна голяма международна изложба, отбелязват от Националния музей в Осло. Т. нар. „готически модернизъм“ е разделен на няколко тематични глави; отбелязва се завръщането към готическото в изкуството, произведенията, които изобразяват смъртта, любовта и страданието.
„Анселм Кийфър: Къде отидоха всички цветя“
Музей на Ван Гог и Музей „Стеделийк“, Амстердам (7 март – 9 юни)
Това е още една изложба, която предлага на посетителите да преживеят два различни свята в изкуството в едно. Събитието се организира едновременно на две места в Амстердам – в музея на Ван Гог и в „Стеделийк“.
Амбициозната експозиция изследва дългогодишното възхищение на Кийфър от холандския му колега и прави вид ретроспекция на артистичното му израстване чрез серия творби, създадени специално за експозицията в Амстердам.
Двете части на изложбата ще се фокусират върху различни теми – в музея „Ван Гог“ ще бъдат показани рисунки на Кийфър, направени по време на негово отдавнашно пътуване из Нидерландия, Белгия и Франция с цел да проследи стъпките на Ван Гог. Ще бъде показана за пръв път неговата „Звездна нощ“ от 2019 г., създадена с природни средства, златен варак и акрилни бои. Същевременно ще бъдат показани скици и рисунки на Ван Гог към някои от прочутите му картини.
„Стеделийк“ ще извади от колекцията си всяко произведение на Анселм Кийфър, което притежава – от негови платна до предстояща новаторска инсталация, чиито детайли засега са мистерия. Съобщава се само, че тя ще бъде разположена на стълбището на музея, а творбата ще бъде създадена от Кийфър с боя, сухи розови листенца, глина, злато, костюми и униформи от Втората световна война.
„Атремизия Джентилески“
Музей „Жакмар-Андре“, Париж (19 март – 3 август)
Близо 40 картини на бароковата художничка, която все по-често дава теми за размисъл в световните музеи, ще бъдат показани в Париж тази година. Една от малкото художнички, които постигат успех приживе, Джентилески дълго време незаслужено е забравена, но сега творчеството ú отново излиза наяве. Акценти във френската столица ще бъдат нейният „Авторпортрет като свирач на лютня“ и „Юдит и нейната прислужница с главата на Олоферн“, заемка от „Уфици“ във Флоренция.
Вижте още: ПЪРВАТА ФЕМИНИСТКА В ИЗКУСТВОТО
Биенале по архитектура
Венеция (10 май – 23 ноември)
Тази година във Венеция ще се проведе Биеналето по архитектура. Куратор е архитектът и инженер Карло Рати, а темата дава широко поле за размисъл: „Интелект: Естествен. Изкуствен. Колективен“.
„Марлен Дюма: Цикладско синьо“
Музей на цикладското изкуство в Атина (5 юни – 3 ноември)
Тази експозиция в Атина ще бъде открита в началото на летния сезон. Древни произведения на изкуството, датирани от региона на Егейско море от 3300 г. – 1100 г. пр. Хр., ще влязат във визуален диалог с картини на съвременната южноафриканска художничка Марлен Дюма. Отложено с няколко години, събитието ще представи нови произведения на Дюма, създадени специално за повода. Те ще бъдат експонирани в близост до археологически находки, подбрани от самата художничка, за да провокира размисъл за нейните творби и примерите на древното изкуство.
„Уес Андерсън: Изложбата“
Музей на дизайна, Лондон (21 ноември – 4 май 2026 г.)
Добре познатият ексцентрик в киното Уес Андерсън отваря личните си архиви за първата голяма експозиция, посветена на личността и творчеството му. Ценителите киномани ще видят декори, костюми, сторибордове, фигурки и редица други детайли, свързани с проектите за филмите му през годините. Представени са и изворите, от които Андерсън черпи вдъхновение – Франсоа Трюфо, Анес Варда и френската нова вълна, а също и Мартин Скорсезе и Орсън Уелс.
„Търнър и Констабъл“
„Тейт Бритън“, Лондон (27 ноември – 12 април 2026 г.)
Джоузеф Търнър и Джон Констабъл са може би двамата най-известни пейзажисти в английското изкуство. Родени само с една година разлика преди 250 години, двамата непрекъснато се сравняват, приживе и след смъртта си, макар и да имат коренно различни подходи към изобразяването на природата. Докато Търнър обича да рисува моменти от пътуванията си с драматични цветове и много светлина, Констабъл залага на познати и вече изобразявани места и търси новото в процеса на повторението.
Съперничеството помежду им, контрастите и приликите ще бъдат изследвани с картини, скици и лични вещи. Сред акцентите са късните по-абстрактни картини на Търнър, които след години служат за вдъхновение на Клод Моне, и скиците на Констабъл на облаци, които демонстрират майсторството му в улавянето на светлината.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение