Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Трагедията, която превърна Стефан Цанев в еретик

„Процесът срещу богомилите“ предпремиерно е на сцена на 28 май

Богомилството е бунт срещу всякакъв вид деспотизъм, духовен и политически, казва Стефан Цанев - Трагедията, която превърна Стефан Цанев в еретик

Богомилството е бунт срещу всякакъв вид деспотизъм, духовен и политически, казва Стефан Цанев

Трагедията на Стефан Цанев „Процесът срещу богомилите“ възкръсва на сцена близо половин век след написването си. На 28 май в Народния театър „Иван Вазов“ е първото предпремиерно представление на постановката на Маргарита Младенова по текста, сътворен от Цанев непосредствено след Пражката пролет, когато съветски и български танкове прегазват Чехословакия. Още две предпремиери ще има на 9 и 10 юни.

„Процесът против богомилите“ е най-съдбовната моя творба, разказва драматургът. „Тя предопредели живота ми. Пишейки за еретиците, аз станах еретик. Еретик във всякаквия смисъл на тази дума. И смирено понасям произтичащите от това последици“, казва Цанев за текста си.

Днес пиесата е претърпяла редакция, но ядрото и посланието ѝ остават – „Не допускай никакво насилие над себе си – откъдето и да иде то, от цар или бог, от меч или слово, дори когато е от обич“.

Цанев разказва, че Пражката пролет не е била контрареволюция, а идея за „комунизъм с човешко лице“. „Но в очите на ортодоксалните комунисти тази идея бе опасна ерес и те се разправиха с тази ерес по същия жесток начин, по който цар Борил у нас и папа Инокентий в Европа се разправиха с богомилската ерес. Богомилството не е разрушителна ерес, за каквато я представят. Богомилството е морален коректив на нашата тогавашна църква, станала слуга и опора на деспотичната светска власт, превърнала Исус от защитник на бедните и онеправданите в бич в ръцете на богатите и тираните; богомилството е бунт срещу всякакъв вид деспотизъм, духовен и политически“, тълкува той.

Сега, 47 години след написването на трагедията, тя е по-актуална отвсякога. Стефан Цанев обяснява: „Надявам се, че и днес посланието ѝ ще бъде чуто, защото при днешната брутална алчност, при моралната поквара на държавници и архиереи и отчаяното безверие на народа – идеята на богомилите за масово безкомпромисно противопоставяне на покварата чрез възкресяване на духовната божествена светлина в човека е свръхнавременна идея“.

„Всяко време ражда своите богомили. Ние – поетите, художниците, музикантите, артистите, хората на изкуството – ние сме призвани да бъдем днешните богомили и като своите предшественици да възкресим духовната светлина в човека, затънал в блатото на бита, в калта на алчността, в мрачните интриги на политиката, призвани сме да разтърсим обществото и да предизвикаме неговия ренесанс“, завършва драматургът.

Стефан Цанев отстранява от пиесата си понятието „време“, казва през 1978 г. за текста дисидентът Георги Марков. Той разказва, че действието е разположено в повече от 10 века, като така в течение на процеса на сцената се явяват куп исторически лица от разни епохи и драматургическото стълкновение между тях ни демонстрира ярко стълкновенията между идеите във всички времена.

Но най-важното – всички реплики в „Процесът срещу богомилите“ са документални – цитати от църковни, исторически и богомилски книги.

В постановката в Народния театър участват Деян Донков, Рени Врангова, Иван Бърнев, Теодора Духовникова, Теодор Елмазов, Илиана Коджабашева, Стефания Колева и др. Музиката е на Асен Аврамов, а сценографията и костюмите – на Никола Тороманов.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах