Три сценария на Стенли Кубрик отразяват семейните му проблеми

„Бракът е дълго ястие, а десертът се сервира в началото“, пише режисьорът в текста за един от филмите си, който не успява да реализира

Някои от идеите, заложени в „Широко затворени очи“, са били развити първо в нереализираните сценарии на Кубрик. - Три сценария на Стенли Кубрик отразяват семейните му проблеми

Някои от идеите, заложени в „Широко затворени очи“, са били развити първо в нереализираните сценарии на Кубрик.

Признатият за майстор режисьор и визуален артист Стенли Кубрик е заснел по време на кариерата си 13 игрални филма. Наскоро обаче излязоха писани от него сценарии за още три. Те засягат темите за брака, ревността и изневярата, отбелязва „Гардиън“. Писани са от 1954 до 1956 г. и както се оказва, в тях се срещат автобиографични елементи. По това време Кубрик има семейни проблеми с втората си съпруга – актрисата и танцьорка Рут Соботка.

Първият сценарий е озаглавен „Жененият мъж“ и представлява 35 напечатани страници с нанасяни на ръка корекции и бележки, някои от тях надраскани с молив. По втория, назован „Перфектният брак“, също има бележки на ръка и седем страници описание на сцени. Третият се нарича „Ревност“ и представлява 13 печатни страници плюс още материали, писани на ръка – за проблемите на семейна двойка.

Сред най-нашумелите филми на Кубрик се нареждат антивоенната класика „Пътеки на славата“ и епичният „Спартак“ – и двете продукции с участието на Кърк Дъглас. А с „2001: Космическа одисея“ режисьорът разширява границите на специалните ефекти и научната фантастика.

Но публиката не успява да види трите сценария от 50-те години реализирани. Ето първите редове от „Жененият мъж“:

Бракът е дълго ястие, а десертът се сервира в началото. Представяте ли си да живеете с жена, която се залепя за вас като гумена вендуза и чийто живот се върти около вас сутрин, обед и вечер?… Като да се удавиш в море от перца. Потъваш дълбоко и все по-дълбоко в меките, задушаващи дълбини на навика и интимността. Само да ми отвръщаше… Да се ядосваше или да ме ревнуваше – дори само веднъж. Ето, снощи отидох на разходка. Точно след вечеря. Прибрах се в два през нощта. Не ме попита къде съм бил“.

Текстовете наскоро са били внесени в архива на Кубрик в Лондонския университет по изкуствата.

Нейтън Ейбрамс, професор по филмови науки в университета „Бангор“ и водещ експерт по живота и творчеството на Кубрик, изрази въодушевлението си от новооткритите сценарии.

Има толкова много материал, който не знаехме, че Кубрик е писал – казва Ейбрамс. – Всичко това е стояло в къщата му, а сега бе предадено от попечителския му тръст. Това са проекти, които Кубрик е искал да направи, но не е успял. Не знаех, че изобщо съществуват.

Сред новите материали от дома на Кубрик има и идеи, които четири десетилетия по-късно се озовават в „Широко затворени очи“. Те се припокриват най-вече със сценария на „Ревност“, където мъж се прибира пиян у дома и се кара със съпругата си, както и в набързо надрасканите бележки към сценария „Перфектният брак“.

Подготовка за Коледа. Съпругата подготвя коледно парти за вечерта – четем  в записките на режисьора. – Суматоха. Съпругът е депресиран от Коледа. История за брака, верността и изневярата.

Кубрик, американец, който прекарва по-голямата част от живота си във Великобритания, умира през 1999 г., скоро след като завършва „Широко затворени очи“ с участието на Том Круз и Никол Кидман.

По негови собствени признания, Кубрик не е писател. Има причина да работи с други сценаристи за филмите си. По отношение на литературната стойност на текстовете му, тя не е висока – коментира Ейбрамс. – Кубрик е режисьор. Така че това, което има значение, е работата му като режисьор. Кърк Дъглас веднъж казва: „Стенли винаги работеше по-добре, ако имаше добър писател, когото да редактира. Имам копие от ужасен негов вариант за „Пътеки на славата“. Ако бяхме снимали по този сценарий, Стенли може би щеше да живее в апартамент в Бруклин, а не в замък във Великобритания“.

Бележките и трите нови сценария хвърлят светлина върху интересите и мотивите на Кубрик.

50-те години са периодът в кариерата на Кубрик, който остава най-неразбран – казва Ейбрамс. – Това показва, че той е работил много повече, отколкото сме предполагали. Доста е продуктивен. Опитвал е да пише. Но след „Целувката на убиеца“ от 1955 г., филмите му никога повече не са снимани по негови сценарии. Винаги са били разработвани с някого. Соботка, за която е бил женен, когато е писал сценариите, е имала голямо влияние над него. Но ние не знаем много за това или за нея въобще. Отношенията между двамата не са се развивали добре, докато са живеели в Лос Анджелис. През 1957 г. той заминава за Германия, за да снима „Пътеки на славата“  и там среща актрисата Кристиане Харлан, която става негова трета и последна съпруга.

ДС