Внимание! Следва текст, който разкрива част от съдържанието на първите два епизода от третия сезон на сериала „Туин Пийкс“.
Ако преди десетилетие, откогато датират първите ми спомени, свързани с мистериозния град Туин Пийкс, някой ми беше казал, че след 10 години ще пиша текст за току-що дебютиралия трети сезон, щях да си разлея кафето. Но премиерата на първите два епизода беше тази нощ и все още опиянен от видяното категорично мога да заявя, че любимият ми сериал се завърна. Не толкова с гръм и трясък, нито пък с черешов пай и забавни коментари за качеството на кофеинови напитки, колкото с подозрителни затишия, изстискали всичкия въздух от дробовете ни и с неочаквани изблици на насилие, които изглеждат зашеметяващо дори на фона на днешния телевизионен ландшафт.
За пръв и последен път в идните няколко седмици ще заявя очакванията си, че Дейвид Линч отново ще внесе свежа глътка въздух в телевизията, като извади на показ най-съкровените си сънища и ужасяващи кошмари. За щастие, първи епизод изглежда и звучи като заявление от страна на режисьора, че този път има пълен контрол над най-малкия детайл (включително и смазващия звуков дизайн) и това е единственият сигнал, от който се нуждаем, за да забравим всяка тревога, относно развитието на сезона. В сигурни ръце сме и несъмнено ни очаква пътешествие, едновременно прекрасно и причудливо.
Най-специалната характеристика на „Туин Пийкс“ винаги е била неговата неправолинейна структура, разчитаща основно на интуицията на зрителя. Въпросът не е толкова какво се случва, колкото как ни кара да се чувстваме. И макар първите два часа да предлагат както шокиращото въздействие на коварния двойник на агент Купър, така и трогващо забавните полицай Анди и Луси, най-осезаема е произтичащата от отминалото време тъга. За мен най-осезаемо това се усети в ролята на Катрин Коулсън. Във великолепната поява на Маргарет „Жената с дънера“ Лантерман няма капка преиграване или поза и несъмнено това отчасти се дължи на факта, че сцената ѝ е заснета малко преди смъртта на актрисата през 2015 година, вследствие на дългогодишна борба с рака. Показването на всички познати образи 25 години по-късно гарантира една автентичност, с която никой друг сериал до днес не можеше да се похвали.
В тези първи два епизода Черната ложа повече отвсякога преди напомня на Ада, който символизира. Лиланд, Лора и Купър са впримчени в собствено limbo, лабиринт със самостоятелни физични закони, самотата на който имат възможност да споделят само за миг, разтегнат до краен предел от задушаващата тишина и почти неподвижната камера. Какво точно представлява електрическото дърво с растяща плът (поразително напомняща на бебето в „Гумена глава“) на върха си не е ясно, но очевидно има понятие докъде се простират границите и силата на ложата, понеже обяснява на объркания федерален агент положението, в което се намира.
Така стигаме до най-важния момент, разрешаващ прословутия cliffhanger, с който завърши втори сезон. Да, двойникът на агент Купър е неузнаваем и подозрително напомня на Боб, а първата му поява по тъмните горски пътеки и под гърмящия музикален акомпанимент е най-смразяващата сцена, която съм гледал тази година. Няма да се учудя, ако Кайл Маклоклан направи ролята на живота си през тези 18 епизода. Дългата гарвановочерна коса, едва доловимите смущения в гласа, непроницаемите очи и противоестествената мощ, която излъчва, са диаметрално противоположни като внушение с добрия стар агент Купър. Изглежда през цялото време Черният Купър сее хаос и смърт по света, воден „не от нужда, а от желание“, както сам твърди пред Рей и Дария.
След натуралистично показаната смърт на Дария, Купър се свързва с Филип Джефрис – федералния агент, изигран от Дейвид Боуи в „Огън, следвай ме“, където изчезва безследно. Неясно откъде, Джефрис знае, че обладаният Купър се е срещнал с майор Гарланд Бригс. (Майорът е автор на досието, което представлява цитираната по-горе „Тайната история на Туин Пийкс“ и в последните ѝ страници разказва за срещата си с един променен Купър, като описва съмненията си, че това е двойник на „човека, който започвах да опознавам“. Досието завършва с думата *П*О*М*О*Щ*). Явно Джефрис, където и да се намира, също е бил под влиянието на Боб, но предстои да разберем повече по въпроса. Смеем ли да се надяваме, че ще научим и нещо за едно от най-неочакваните и слабо изяснени изчезвания в поредицата – това на специален агент Честър Дезмънд в „Огън, следвай ме“?
Разгледаните дотук моменти обаче са свързани с познатите стари герои и мястото, на което се намират днес. А кой е младежът в Ню Йорк, чиято работа е да гледа и заснема стъкления куб? Каква е самоличността на билионера, който го е назначил? Някаква проява на електрическото дърво ли причини бруталното убийство на двойката? Под въздействието на Боб (или на друго демонично присъствие) ли е бил директорът Бил, когато е убил библиотекарката? Защо горката стара Сара Палмър продължава да пуши цигара след цигара, сякаш утрешният ден не съществува?
Тепърва предстои да видим Големият Ед, Нейдин, Норма, Боби, Одри, инспектор Коул и Албърт, така че засега можем само да спекулираме. Но от последните 5 минути, където режисьорът ни върна обратно в познатия „The Big Bang Bar” от „Огън, следвай ме“, можем да извлечем две важни отправни точки за идните епизоди. Първото се отнася до Шели, която явно е доста объркана, щом твърди, че Джеймс винаги е бил готин. Всъщност е точно обратното! А второто и по-значимо е, че като тон тази последна сцена изключително напомня на предните два сезона и следва да ни напомни, ако не и просълзи, че един от най-уникалните и обичани сериали в историята се завърна.
Добре дошъл обратно, Дейвид Линч!
Източник: Operation kino
Бел. ред. – заглавието е на „Площад Славейков“.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение