Тя се нуждае от аплодисменти, както останалите от вода

На 25 февруари 2019-а Анджела Георгиу ще пее в зала 1 на НДК, за 90-ия юбилеен сезон на Софийската филхармония

Баща ѝ е влаков машинист, а майка ѝ - шивачка. Въпреки скромния си произход, Анджела Георгиу се превръща в една от най-бляскавите оперни диви на нашето време. Снимка: Личен архив - Тя се нуждае от аплодисменти, както останалите от вода

Баща ѝ е влаков машинист, а майка ѝ - шивачка. Въпреки скромния си произход, Анджела Георгиу се превръща в една от най-бляскавите оперни диви на нашето време. Снимка: Личен архив

Първата голяма звезда в поредицата вълнуващи концерти, които се задават в България през 2019-а, е румънка. Тя е Анджела Георгиу – една от най-бляскавите и талантливи оперни певици на нашето време – пристига у нас за юбилейния 90-и сезон на Софийската филхармония. Георгиу е на 52, и твърди, че гласът ѝ не се е променил през годините – в това ще се уверят малко над 3000 ценители на концерта ѝ в зала 1 на НДК на 25 февруари. 

В началото на тази година Анжела Георгиу се подготвяше да пее Тоска на сцената на Кралската опера „Ковънт Гардън“. Това беше повод да даде интервю пред британското издание inews, в което да разкаже как се чувства. Оказа се, че се чувства като истинска дива, каквато несъмнено е. Но една страна тя твърди, че е толкова развълнувана, сякаш сега е дебютът ѝ:

„Това е сцената, за която винаги съм мечтала. И това е моята Тоска!“.

От друга страна дивите не забравят и не прощават лесно:

Америка за България

„Музикалният директор на „Ковънт Гардън“ Тони Папано ме отхвърли, но сега се върнах! Защо ме отхвърли? Питайте го. Знаете ли кой друг отначало ми отказа? Тенорът Йонас Кауфман. Открих го – на DVD, на което се натъкнах в Швейцария – и реших, че ще ми бъде новият тенор след като се разделих с Роберто (Аланя – бившия ѝ съпруг)“.

Докато бяха заедно, за британската преса Анжела Георгиу и Роберто Аланя бяха нещо като семейство Бекъм. А след това – по-скоро като Елизабет Тейлър и Ричард Бъртън. Буйни и свирепо талантливи, сопраното Анжела Георгиу и нейния съпруг, френският тенор Роберто Аланя, завладяваха публиката с гласовете си и очароваха феновете на операта с връзката си. И когато през януари 2013-а те обявиха (за втори път) развода си, всички се натъжиха. Докато мис Георгиу не зашемети общността с твърденията си за опасния нрав на г-н Аланя и пламенните промени в настроенията му.

„Това беше най-черната страница в моя живот — каза през 2013 г. 47-годишната тогава мис Георгиу – и допълни, че е била предупредена за тази страна на две години по-възрастния Аланя, още когато се е омъжила през 1996 г. – Хората, разбира се, ми казваха, дори колегите — „Бъди внимателна!“. Но аз наистина исках да бъда с Роберто. Заради него се разведох с първия си съпруг. Но когато е влюбен, човек е напълно сляп“.

Colibri april 2017

Двамата се срещат, когато пеят в „Бохеми“ в Кралската опера през 1994 г. При получаването на ролята Георгиу казва: „Ако Пучини беше жив, щях да съм влюбено в него. Сигурна съм“. Само че Пучини отдавна е мъртъв и, както често се случва в киното, тя се влюбва в партньора си, родения в Сицилия френски тенор Роберто Аланя. Сключват брак две години по-късно, след смъртта на неговата първа съпруга от мозъчен тумор.

Анжела Георгиу е от Румъния, баща ѝ е влаков машинист, а майка ѝ – шивачка. Въпреки скромния си произход, в Лондон тя си печели репутацията на взискателна дива, след като веднъж хвърля кофа по свои колеги, и се прочува с постоянните си закъснения. Пред пресата тя споделя, че съпругът ѝ я ревнува, когато пее с други мъже, но той не я притежава. През 2009 г., когато обявяват развода си, Кралската опера се налага внимателно да наглася графиците им, за да избегнат конфронтации между двамата. Въпреки това, през 2011 г. всичко изглежда наред, когато се срещат отново във възстановената постановка на „Бохеми“ – спектакъла, който ги събра.

„В момента сме много щастливи — казва тя по това време пред пресата. – Наистина беше глупаво да се разделяме“.

Но помирението не се оказва успешно.

Днес румънското суперсопрано все още има дълъг списък от роли, за които мечтае, но все още не ги е получила. Видимо, това е свързано по-скоро с нейния темперамент, отколкото с гласа ѝ.

„Гласът ми не се е променил, откакто започнах, и всичките ми колеги се чудят: „Анжела, как го правиш?“. Всичките тежки роли, за които преди бях твърде млада, вече съм готова за тях! Манон Леско, Дон Карлос, Федора… Но аз не искам да се моля за тях. Аз искам да бъда търсена, защото го заслужавам. Аз съм жена, аз съм и артист“.

И дива, добавя отново изданието. Въпреки че Георгиу бързо подчертава, че напоследък всички, и най-вече политиците, искат да бъдат диви.

„Всъщност аз съм оперна певица, а не дива. Нуждая се от аплодисментите на публиката така, както хората се нуждаят от вода“, казва тя.

Анджела Георгиу продължава да е любимка на публиката, но оперните театри изглежда са предпазливи с нея – повече от всякога. Тя е известна с високите си изисквания, които не винаги изглеждат неразумни.

„Можете ли да повярвате, че последната постановка на „Бохеми“, която гледах в Бастилията, действието се развиваше на Луната?! На Луната! За да мога да участвам в това, ще ми трябва преводач. Всичко, което искам, е историята, която Пучини и неговият либретист са написали, да е разказана така, както са я написали“, казва певицата.

Дебютът на Анжела Георгиу в „Ковънт Гардън“ е през 1992 г. Тя е едва излязла от Букурещката консерватория, в която е постъпила след музикалната школа-интернат. През 1994 г. Джордж Солти я дирижира в „Травиата“ като Виолета и се говори, че изпълнението ѝ го накарало да се просълзи.

„Знаете ли, че по същото време, когато срещнах Джордж, на вратата към сцената на „Ковънт Гардън“ се сблъсках с Пласидо Доминго и Роберто Аланя. Беше съдбоносна среща и за трима ни! Последва една малка кавга, но това е минало…”, споделя Георгиу.

През следващите години ролите ѝ в Кралската опера включват Лиу („Турандот“), Микаела („Кармен“), Адина („Любовен еликсир“), Жулиета („Ромео и Жулиета“), Антония („Хофманови разкази“), Магда („Лястовичката“), Неда („Палячи“), Амелия Грималди („Симон Боканегра“), Маргарита („Фауст“), Тоска и Адриана Лекуврьор. В сезон 2017/18 тя се завърна отново като Тоска. През 2001-а участва и във филма „Тоска“ на режисьора Беноа Жао.

Програмата за концерта на Анжела Георгиу у нас все още не е обявена. Под диригентството на Найден Тодоров, на сцената ще ѝ партнира тенорът Стивън Костело. Избран лично от нея, 37-годишният американски певец вече се подрежда в списъка на най-добрите тенори в света.

Bookshop 728×90