Дълбока криза изживяват държавните културни институти в областта на сценичните изкуства. Много от театрите, оперите и оркестрите имат огромен финансов дефицит и изпитват сериозни затруднения да функционират нормално. Преди дни Министерството на културата оповести нови правила за финансиране на сценичните изкуства, при които базата за определяне на субсидията ще бъде 1 лв. приходи.
Постановлението ще влезе в сила от 1 юли. Новите правила предвиждат за всеки лев, спечелен в драматичните и драматично-куклените театри, държавата да превежда на института по 2,50 лв.; куклените театри ще получават по 3 лв. за 1 лв. приходи; филхармониите, опери, музикално-балетни центрове и фолклорни ансамбли – по 6 лв.; Софийска опера и балет, музикално-драматични театри, театрално-музикални центрове и експериментални институти по 4 лв.; симфониети по 8 лв. (Вижте в ОЩЕ ПО ТЕМАТА).
Междувременно в столичните общински театри се радват на добри години. Нещо повече – Малък градски театър „Зад канала“ е шампион със своите 44% от бюджета си спечелени приходи и то без компромиси в качеството. Затова поканихме зам.-кмета на София д-р Тодор Чобанов да обясни каква е философията на функционирането на столичните културни институти и възможно ли е да бъде приложена в държавните.
Формулата на успеха
– Министерството на културата обяви нови правила за финансиране на сценичните изкуства, базирани на приход от 1 лв. Ще подобрят ли ситуацията в държавната култура, която е в състояние на криза, г-н Чобанов?
– Кризата е по-скоро във финансовия модел, изкуството като творчески процес и по-жизнено от всякога – виждате колко наши творци спечелиха напоследък големи награди по света – кино, визуални изкуства… Ние смятаме, че за Столична община сме намерили добрия модел – пълна свобода за нашите директори, всички приходи си остават за тях, насърчаваме качеството – на този принцип от години работят общинските театри, а отскоро – и нашите оркестри. На оркестрите – и на трите – в последната година повишихме възнагражденията, даваме им възможност за участие във външни проекти, могат да задържат приходите си като театрите. Убеден съм, че държавните културни институти в София могат да работят също толкова успешно по нашия модел, който бе първоначално въведен още от г-н Борисов като кмет и ние развихме през годините.
– Приложима ли е формулата за финансиране на общинските театри в държавните културни институти?
– Нашата рамка е изработена в резултат на сериозен анализ, направен през 2006 г. На практика от следващата година четирите столични общински театри заработиха по система, която им гарантира пълна самостоятелност и задържане на всички приходи. В началната фаза на тази реформа, която бе проведена още 2006-2007 г., общината гарантира 80% от техния миналогодишен бюджет спрямо този период, след което те реално започнаха да увеличават дела на своя принос в собствения си бюджет – в момента той при повечето от тях е над 30% и расте постоянно. Имаме театър – шампион с 44% от бюджета си, генерирани от приходи и около 75% средна запълняемост на салона, при това при изключително високо качество на постановките – „Зад канала“.
– Какви са реално обстоятелствата, за да се случва това – в държавните театри публиката е спаднала последната година с 25-30%?
– При нас успехът се дължи на няколко основни фактора. Първият, разбира се, е високото качество на предлаганата театрална продукция, привличането на добри актьори, които се издирват още на скамейките в НАТФИЗ. Работим с български и европейски произведения, търси се най-доброто творчество, което може да се предложи на театралната сцена. Основният стимул за творците е, че те получават възнаграждения, които са съобразени със степента на тяхното ангажиране в творческия процес, от броя на участията им. Сценичният персонал също е обхванат в тази система и получава допълнителни възнаграждения. Билетите, които продават нашите театри, са сред най-скъпите – което е индикатор за високото качество на онова, което се случва на сцената. Творците са с ясното съзнание, че всяко тяхно усилие ще бъде възнаградено. Същевременно по т. нар. „Интегриран план“ сме предвидили сериозни инвестиции в културната инфраструктура, което допълнително насърчава творците. Съвсем скоро те ще могат да се трудят във възможно най-съвременната и качествена среда.
– Основният проблем при държавните театри се оказва ниският билет, в общинските институти задали ли сте минимален праг на цената му?
– Не, нашите театри имат стопроцентова свобода и за ценовата политика. Моето лично убеждение е, че трябва да бъде поставена минимална цена – нещо, което и колегите от Министерството на културата са го разбрали. Свалянето надолу на цената играе лоша услуга на театралните ни среди и въобще на културата. При нас дори с намаления и с отстъпки билетът не пада под 8-10 лева. Интересно е, че театърът с най-високи цени има и най-голяма средна запълняемост и най-голям дял от бюджета от собствени приходи! Мисля, че публиката купува тези билети с убеждението, че зад тази сравнително по-висока цена се крие много високо качество. Създадени са постоянни публики, което е важен елемент от успеха.
Аз самият при всяка възможност ходя на театър или концерт, макар че съм млад татко и в момента семейството се нуждае от моето присъствие. В кулоарите на спектакъла „Антигона“, например, който неслучайно събра толкова много номинации, слушах две млади момичета, които си говореха колко им е харесало. Едната каза, че гледа представлението за четвърти път и ще идва и още. Защото сюжетът, който е модернизиран по един великолепен начин, докосва вълненията на съвременния човек. Защото актьорите се раздават за публиката си всеки път.
– Рестрикции налагате ли?
– Никакви. Както ви казах, премахнахме дори щатните разписания. Те вече имат свободата всеки сезон да решават с колко артисти, с колко щатен персонал ще работят. Защото истината е, че щатът е вид ограничение. Някои постановки изискват голям брой актьори, сценични работници. Други – не. Нашите директори, разбира се, имат норма от 200 до 300 представления годишно, в зависимост от театъра. Но те не само, че я изпълняват, а я надминават, защото имат стимул да играят още и още. Системата е така направена, че им се отплаща усилието да играят, да поставят отново и повече заглавия.
Насърчаваме ги да пътуват в страната и в чужбина. Подпомагаме, макар и ограничено, те да отидат например на „Аполония“. Често ги изпращаме при българските общности в близката чужбина. Регулярно наши трупи играят в Западните покрайнини, работим с Македония, с Румъния…
– Бил сте заместник-министър на културата и прекрасно знаете дали тази система може да се приложи в държавните институти, кажете реално възможно ли е?
– Приложима е, да, с някои уговорки. Възможна е за държавните културни институти в София, защото нейното успешно функциониране е в пряка връзка с обема на публиката. За да съществува подобна система успешно и да не се генерират дефицити, трябва да има един критичен минимум публика, който в столицата е наличен. Софиянци и гостите на града обичат да ходят на театър и да слушат класическа музика. Затова се случва някои вечери да се провеждат три-четири концерта едновременно. Ние инвестираме много в това още учениците да започнат да посещават културни събития, за да се изгради у тях нагласата да бъдат публика на елитната култура.
Това обаче извън големите градове като Пловдив, Варна, Бургас, едва ли е възможно. Критичната маса зрители – за такъв финансов модел с високи приходи – не навсякъде може да бъде достигната. Дълбоко вярвам, че в културата не бива да има уравниловки, общи правила за всички. Просто защото всеки творец е уникален и различен. Според мен културата трябва да се финансира чрез гъвкав модел – дейността на столичните структури да е направена по един маниер, на тези в страната – по друг. Например в страната би могъл да се търси френския опит, чрез който се субсидират брой продукции, а не „на седалка“. Това е един модел, който би компенсирал недостига на публика – или покупателната способност – в страната. Министерството на културата може да се опита да гарантира достъп до конкретни сцени в страната и в чужбина за състави, които нямат достатъчно възможност да играят на домашна сцена с голям финансов резултат. Не можем да лишим никоя общност, особено областните центрове, от тези базови културни услуги.
Европеецът не може без театър и класическа музика
– Театралните салони на някои места може би е необходимо да бъдат оборудвани и за кино, защото по време на прехода кината бяха закрити?
– Достъпът до кино също е сериозен проблем. Мисля, че ако трябва да класираме дефицитите в културата, достъпът до некомерсиално европейско кино, както и до стойностно българско кино, е особено затруднен.
Връщайки се към театъра – да имаш театър и достъп до класическа музика е част от това да бъдеш европеец. Онова, което различава Европа от останалия свят, е именно този уникален културен живот. Това ни прави българи, това ни прави европейци. Не можем да лишим местните общности от култура, тъй като нашата идентичност зависи от това.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение