Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Уволнен диригент от Търновския театър: Христофор Йонов е вреден и неадекватен

Сценичните работници на театъра са били задължени да работят на личния имот на директора, твърди Славил Димитров

Христофор Йонов уронва авторитета на институцията с некомпетентността си, твърди уволнен от него диригент в отворено писмо. - Уволнен диригент от Търновския театър: Христофор Йонов е вреден и неадекватен

Христофор Йонов уронва авторитета на институцията с некомпетентността си, твърди уволнен от него диригент в отворено писмо.

Оставането на Христофор Йонов на длъжността директор на Музикално-драматичния театър „Константин Кисимов“ във Велико Търново е вредно, пише в отворено писмо Славил Димитров, който само преди дни е бил дисциплинарно уволнен като диригент в културния институт. Той обаче смята, че няма причини да бъде освободен, а това се е случило заради лична заинтересуваност от Йонов.

Димитров е бил уволнен със заповед на директора от 7 октомври, става ясно от приложените към писмото му документи. Мотивите са, че той не се е явил на работа за периода 1 – 11 септември 2015 г., бил е виновен за несъстоял се концерт с Маргарита Хранова, не е провел репетиции с оркестъра на 14 септември, а ден по-късно те са започнали в „по-късен час“. В заповедта се посочва и че от Димитров са поискани писмени обяснения, но той не ги е дал в указания срок.

„Нарушенията на трудовата дисциплина са изключително тежки – пише директорът. – Цялостното поведение на служителя и отношението към трудовия творчески процес е причина за налагане на най-тежкото дисциплинарно наказание.“

Ситуацията според диригента е много различна – той твърди, че процедурата е нарушена и решението е на лична основа. Димитров посочва, че заповедта за даване на писмени обяснения не му е била връчена по надлежния ред и е била за пред служител от „Човешки ресурси“, докато по закон трябва да е пред работодателя.

„На всеки художествен съвет съм сигнализирал за това, че ако оркестъра остане осакатен, нищо добро не ни чака – казва в писмото си диригентът. – Това го има и в протоколите. Всичко, което се случва сега – липсата на оркестранти, отказът на оркестъра и моят отказ да се „изсвири“ една програма е плод на нехайството на ръководителя ни. Нееднократно сме сигнализирали и предупреждавали за сегашния крах.“

Славил Димитров критикува остро и кадровата политика, както и мизерните, а и забавяни с месеци, възнаграждения на нещатните оркестранти – по 30 лева на спектакъл и 7 лева на репетиия. Диригентът изтъква, че Йонов е отблъснал доказани в професията солисти като баритона Иво Йорданов, сопраното Благовеста Костадинова и диригента Жорж Димитров – за сметка на „диригенти с недостиг на опит, компетентност и репертоар“ като Ронен Ниссан и Рамиро Ариста.

Димитров обвинява Йонов и че е ангажирал сценични работници на театъра в работно време да работят на личния му имот в село Беляковец, както и че проведените кастинги за солисти и актьори са нелегални и че е отказал покани от Пламен Карталов и НАТФИЗ за съвместна работа.

„Отказах да правя концерт с Марги Хранова, защото оркестърът не беше окомплектован – казва и за себе си Димитров. – Не беше, защото възнагражденията на попълненията (7 души) не бяха изплащани от 7 месеца. И осем души от хора – също на граждански договори. Отказах да имаме спектакъл в Русе с този състав на оркестъра, защото въпреки всичките ми сигнали относно състава на оркестъра към т. нар. директор, останаха глас в пустиня. За да не се излагаме. Защото Русе е оперен град, и оперетен, и симфоничен, и вр. и. д. директор би трябвало да знае това, тъй като е бил солист там. Той търсеше оркестранти, „въпреки че не му било работа“ една седмица преди събитията. Междувременно премествах други мои репетиции, само и само нещата в Търново да се състоят. Направих аранжименти за няколко концерта. Не съм длъжен за това.“

Христофор Йонов, чиято оставка преди време поискаха от театъра (вижте в ОЩЕ ПО ТЕМАТА), е всял страхова психоза у личния състав с уволнението на диригента Димитров, смята още той. Освен това е артистично некомпетентен, незаинтересуван от бъдещото съществува на театъра и управлява на базата на лична изгода, продължава музикантът.

Славил Димитров настоява още, че Йонов е вреден за „Константин Кисимов“ и уронва престижа на институцията. Диригентът призовава още за своето връщане на работа или поне изчистването на нередностите от заповедта за уволнение.

Вижте пълния текст на отвореното му писмо (без редакторска намеса):

Уважаеми дами и господа,

Дълго се въздържах от коментари, относно ситуацията в МДТ „Константин Кисимов“, гр. Велико Търново. След дисциплинарното ми уволнение, обаче, считам за необходимо да изложа моята гледна точка по въпросите, засягащи театъра, който обичам и засягащи мен самия.

Преди всичко държа да отбележа, че изпълняващият длъжността директор в момента (назначен от правителството на г-н Орешарски), наляво и надясно твърди, че бил поставен ТУК с мисия – да попречи на закриването на МДТ „К. Кисимов“. Не зная кой иска да закрие този театър, и не зная кой е вменил на Христофор Йонов тази поанта. Може би това са оправдания, а може би това са лъжи, породени от неговата управленческа импотентност.

На Театъра сътруднича от 2007 година. А от 02.02.2015г. съм на трудов договор там. Стигна се до моето назначение след мои лични разговори с Христофор Йонов. Разбирам, че и хора от състава са преговаряли с него да бъда назначен. Винаги съм се разбирал отлично с оркестъра, хора и солистите. Било то като гост-диригент или като щатен.

С огромно удоволствие започнах работа. Направихме няколко добри концерта, спектакли. Наложи се за 2 дни да влизам в заглавия, които уж бившия Главен Художествен Ръководител доц. Атанас Варадинов (тогава) би трябвало да поеме. В края на краищата той е отказал и се наложи да ги поема аз.

Само за протокола, трябва да отбележа, че резолюцията на Директора (да бъда назначен за Главен Диригент) е коригирана с коректор – думата главен е задраскана и заличена. Дали от некомпетентност, че такава длъжност в поверения му театър няма, или по други причини – не зная.

На всеки художествен съвет съм сигнализирал за това, че ако оркестъра остане осакатен, нищо добро не ни чака. Това го има и в протоколите. Всичко, което се случва сега – липсата на оркестранти, отказа на оркестъра и моя отказ да се „изсвири“ една програма е плод на нехайството на ръководителя ни. Нееднократно сме сигнализирали и предупреждавали за сегашния крах.

Кадровата политика – друг един, болен за мен проблем. Всички могат да видят назначенията, адекватността им и ползотворността им. Театъра е без собрети. Изпълнителите на ролите „герои“ са или по заместване, или там са сложени хора между другото. Колегите оркестранти, заети по извънтрудови правоотношения не си получават възнагражденията с месеци. Да подчертая – СМЕШНИТЕ възнаграждения – 7 (седем) лева на репетиция и 30 (тридесет) лева на спектакъл.

Отблъснати са доказани в професията ни солисти като баритонът Иво Йорданов, сопраното Благовеста Костадинова, диригентът Жорж Димитров, за когото лично Христофор Йонов пред мен, в частен разговор е споделял, че е некадърник. А малко преди моето уволнение кани Жорж Димитров да поеме мои спектакли и му обещава длъжността „Главен Диригент“. Да не говорим за Владимир Бошнаков – бивш Главен диригент на МДТ и настоящ диригент на Общинския Духов Оркестър на Велико Търново, доказан в гилдията професионалист, за който т. нар. директор не ще и да чуе.

Пламен Марков – неприет от Директора, и в тази връзка – неосъществен проект с НАТФИЗ за съвместно сътрудничество. Отказана е покана от Директора на Националната Опера и Балет акад. Пламен Карталов – нашият оркестър да участва в „Сцена на вековете“. И на всичкото това отгоре, ежедневно и агресивно се втълпява на състава на Театъра, че Общината и Министерство на Културата отказват диалог, че искат да закрият Театъра, и Кмета иска да направи от сградата ни МОЛ.

Гост – диригенти на театъра са Ронен Ниссан – наричан от директора диригент от световна класа и Рамиро Ариста, споменаван от ПР-ите на същия като „ един от водещите диригенти на своето поколение“. Непознати имена и според мен, диригенти с недостиг на опит, компетентност, репертоар и пр.

Гост-солисти са Пламен Димов – дългогодишен солист на МДТ и Симона Тодорова. И двамата с компромисни вокални качества. А последната – и в лични отношения с Йонов – майка на детето му.

Пропуснах и Ива Йонова – негова сестра. За чийто майсторски клас „артистичният секретар“ (секретарка на Йонов) на Театъра Марияна Балъкова, увещава нашите солисти по коридорите, колко е добре да се запишат на майсторския й клас (платен) в Сопот. И това в полагаемата отпуска на хората, и то без да са си получили заплатите.

Голата истина в момента е:

– Оркестър: 2 флейти, 1 обой, 1 кларинет, 1 фагот; 0 корни, 1 тромпет, 1 тромбон, 1 ударни; 6 първи цигулки, 3 втори, 4 виоли, 3 чели и 2 баси

– Хор: 5 сопрана, 3 алта, 2 тенори, 4 баси и баритони

– Солисти: 2 сопрана, 2 тенора, 1 баритон (драматичен актьор, принуден да е на тази бройка)

– Балет: 6 жени, от които един репетитор

– Актьорски състав: 4 жени и 3 мъже

По непотвърдени данни, сценичните работници на театъра, в работно време, са били ангажирани и задължени от директора да работят на личния му имот в с. Беляковец. Твърдя, че това е лесно доказуемо.

Подлагам под съмнение легалността на проведените кастинги за солисти и актьори. Липсата на протоколи от тях е обезпокоителна.

Младите актьори са изгонени от гримьорните на театъра – единственото място, което им е предложено за домуване. След разговор „на чия страна си“ им е поискана сума за консумативи в размер на 600 лева. Така част от тях напускат.

И накрая за мен – отказах да правя концерт с Марги Хранова, защото оркестъра не беше окомплектован. Не беше, защото възнагражденията на попълненията (7 души) не бяха изплащани от 7 месеца. И осем души от хора – също на граждански договори. Отказах да имаме спектакъл в Русе с този състав на оркестъра, защото въпреки всичките ми сигнали, относно състава на оркестъра към т. нар. директор, останаха глас в пустиня. За да не се излагаме. Защото Русе е оперен град, и оперетен, и симфоничен, и вр. и. д. директор би трябвало да знае това, тъй като е бил солист там. Той търсеше оркестранти, „въпреки,че не му било работа“ една седмица преди събитията. Междувременно премествах други мои репетиции, само и само нещата в Търново да се състоят. Направих аранжименти за няколко концерта. Не съм длъжен за това. В длъжностната ми характеристика пише „при необходимост“.

Считам за нецелесъобразно оставянето на Христофор Йонов на длъжност „директор“ на МДТ „К. Кисимов“. Защото:

Методите му на управление са:

– личностна разправа и демагогстване;

– незаинтересованост за бъдещото съществуване на театъра;

– артистична некомпетентност.

Идеите му за управление и репертоарен план са:

– базирани на лична изгода;

– формирани на базата на ограничения му кръгозор от познания;

– неадекватни, доказателство е непознаването на пазара в България и човешки ресурси.

При така създалата се обстановка на конфронтация, и след моето дисциплинарно уволнение:

– Всява страхова психоза в личния състав, като подвежда хората, че ако са с мен са ПРОТИВ театъра въобще.

– Подвежда изпълнителите в музикален, естетически и човешки план.

– Няма пред вид наличния състав са определено произведение – напротив – произведението се изисква да се направи.

 От написаното до тук считам, че оставането на Йонов на тази длъжност е вредно за Театъра. Той:

– Уронва авторитета на институцията с некомпетентността си.

– Не оправдава гласуваното му доверие от комисията, излъчила го за победител в конкурса за Директор на МДТ „Константин Кисимов“.

– Подлагам на съмнение управленческия му опит преди да встъпи в длъжност.

– Подлагам на съмнение трезвата му преценка, относно миналата, настояща и бъдеща кадрова политика на МДТ „К. Кисимов“.

– Подлагам на съмнение адекватността на вземаните от него решения.

– Подлагам на съмнение лоялността му към Министерство на Културата, Община Велико Търново и самият МДТ „К. Кисимов“.

– Подлагам на съмнение качествата му като музикант.

– Подлагам на съмнение познанията му относно човешкия потенциал в България.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах