Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Уж вдигат парите в културата, а бюджетът изчерпан

Държавата гласува увеличение на субсидията на Народния театър, но скоро няма да може да изплаща дължимото на първата ни трупа. В края на 2013 г. бе прикрит проблем с финансирането, който държа актьорите на ръба месеци наред. - Уж вдигат парите в културата, а бюджетът изчерпан

Държавата гласува увеличение на субсидията на Народния театър, но скоро няма да може да изплаща дължимото на първата ни трупа. В края на 2013 г. бе прикрит проблем с финансирането, който държа актьорите на ръба месеци наред.

Бомба цъка в бюджета за култура. Парите скоро свършват, но вместо държавата да затегне колана, противно на всякаква логика тя развърза кесията. Преди дни Министерският съвет прие увеличение на сумата, давана за всеки продаден билет. В драматичните театри тя става 13,50 лв. , в музикално-драматичните – 40 лв., във филхармонии и симфониети – 50 лв., в оперите – 60 лв. В националните културни институти ставките скачат още повече – в Народния театър стават 27 лв. за продаден билет, в Софийската филхармония – 70 лв., в Софийска опера – 72 лв., в ансамбъл „Филип Кутев” – 53 лв., а в Държавния музикален и балетен център (тоест Оперетата) – 61 лв.

Държавата гласува увеличение на субсидията на Народния театър, но скоро няма да може да изплаща дължимото на първата ни трупа. В края на 2013 г. бе прикрит проблем с финансирането, който държа актьорите на ръба месеци наред.

Тези корекции са логични заради поскъпването на живота, а и стандартите вече бяха вдигани веднъж след старта на реформата през 2010 г. Но в Министерството на културата са наясно, че заложеният лимит за сценичните изкуства ще бъде изчерпан до месец-два и плащанията ще бъдат прекратени. Вариантите са два – министър Стоянович да изпроси от министър Чобанов още милиони или системата на делегираните бюджети просто да спре и ще бъде изплащана само малка част от дължимите пари.

Принципът на делегираните бюджети, по който работят в момента театри, опери, филхармонии и пр. сценични изкуства, е следният – държавата им предоставя базова сума за издръжка на сградния фонд и някаква малка част за заплати. Всичко, което изкарат от билети, се използва за заплати на щатните артисти и хонорари на външните.

Няма инструмент за пресичане на дефектите в тази система – например директорите могат да изкупят целия салон, за да получат субсидия, която е доста по-висока от цената на билета. Понякога залата е празна, но билетите са изкупени. За системата няма значение дали представленията, които се играят в салона, са изкуство или халтура. Даже изгодата от качествените спектакли е по-малка, защото в залата влизат по-малко зрители. Така реформата подхранва чалгата в театъра.

Заради тези трикове реформата напълни театралните и концертните зали, а държавата е задължена да плаща. Тъй като изкараните пари от билети значително надхвърлят арт бюджета, на министъра на културата вече му се е налагало да се реди за допълнителни средства пред кабинета на министъра на финансите. В последните месеци на 2013 г. бе прикрит огромен проблем с финансирането на сценичните изкуства. Те започнаха да задлъжняват значително от септември нататък. Пари нямаше за заплати, за хонорари на външни актьори, нямаше и за инвестиране в нови спектакли. Някои представления бяха създавани с подръчни материали. В Народния театър нито една премиера не излезе спокойно в началото на сезона, постановката на „Всичко ни е наред” например е струвала общо 150 лв., актьорите са носили вещи и дрехи от къщи, а в афиша на този театър има заглавия, чийто бюджет надхвърля 40-50 000 лв.! Операта чака няколко месеца, за да й се изплатят дължимите 1,5 млн. лв. Това стана чак в началото на 2014 г.

Министър Петър Стоянович е в недоумение как да подхване промените във финансирането на културата. Той опита веднъж да разкрие намерението си да прекрати системата на делегираните бюджети, но се надигна такъв артистичен вой, че дискусията бе прекратена. Истината е, че моделът на плащане трябва да се коригира. В София най-вероятно системата трябва да остане същата, но извън столицата принципът трябва да бъде променен, твърдят експерти. В театрите и оркестрите в провинцията заплащането може би трябва да е с твърда заплата или да се заплаща за брой представления, а не за седалки, както е сега. Държавата примерно да бюджетира 12 представления и приходите на всички изиграни в повече да се прибират от трупата. Така ще се избегнат шмекериите по сцените. За тях обаче артистите не трябва да бъдат укорявани, защото са сред най-зле платените професии у нас.

Министър Стоянович трябва да измисли и начин да ограничи чалгата в театъра, която завзема като ракова болест все по-големи територии. За това се иска смелост, защото звездите на телевизионния хумор ще направят всичко, за да запазят завоюваните си позиции.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах