Вълшебна вечер с „жената от езерото“ Панчарево

Софийската опера и балет откри Втория летен фестивал „Музи на водата“ (снимки)

Спектакълът „Жената от езерото“ бе на нова сцена, вдигната специално за фестивала край Панчарево. Снимка: Светослав Николов-Чапи - Вълшебна вечер с „жената от езерото“ Панчарево

Спектакълът „Жената от езерото“ бе на нова сцена, вдигната специално за фестивала край Панчарево. Снимка: Светослав Николов-Чапи

Буря от аплодисменти и викове „Браво!“ огласиха Панчаревското езеро в петък вечерта, когато бе първото изпълнение на операта „Жената от езерото“ на Джоакино Росини пред около 500 зрители. Спектакълът постави началото на второто издание на летния фестивал на Софийската опера и балет „Музи на водата“.

„Жената от езерото“ е история за политически борби и сложни любовни връзки в двора на шотландския крал Джеймс V. Либретото на Андреа Леоне Тотола е по едноименната поема на сър Уолтър Скот. Романтизъм, но и модернизъм, нежни чувства и бурни страсти, мистика и приказност оживяват в сценичния замисъл на тази рядко поставяна творба. Росиниеви идеи намериха своя нов облик в спектакъла, създаден специално за новата сцена край водата.

Режисурата и сценографията на Пламен Карталов в тандем с Борян Белчев са впечатляващи – действието се развива в стилизираната метална гора. Прецизно е изчислено всяко движение – декорите по сцената, появата на лодката с Елена, мистичният танц и запалените кръстове в ритуала за победа на войните… всичко се извършва в забележителен синхрон и протича като киноразказ.

Мария Радоева като Елена и Франсиско Брито като Уберто. Снимка: Светослав Николов-Чапи

Образите на всички герои са изработени детайлно, спектакълът бе триумф за международния солистичен състав. Сред певцита бяха и някои ученици на Райна Кабаиванска – брилянтно бе изпълнението на сопраното Мария Радоева в образа на шотландската красавица Елена, за чиято любов се борят трима мъже. Певицата има опит с Росиниев репертоар, но в тази постановка още повече разкрива таланта си. Нейната Елена е горда, но и състрадателна, готова на саможертва, но и бореща се за любовта си. Лекотата и изяществото на финалното ѝ рондо предизвика аплодисментите на публиката.

Мария Радоева като Елена (вляво) и Виолета Радомирска като като Малкълм. Снимка: Светослав Николов-Чапи

Мецосопраното Виолета Радомирска, в ролята на влюбения в Елена Малкълм, се отличи с чудесно владеене на музикалната линия, с изразително изпълнение както на кантиленните моменти от партията си, така и на бравурните. Певицата показа и силно актьорско присъствие.

Виолета Радомирска като Малкълм. Снимка: Светослав Николов-Чапи

В двете главни мъжки роли – на Уберто и Родриго – се представиха Франсиско Брито и Диего Годой. Аржентинецът Брито има солиден опит в Росиниевия репертоар, изпял е над 10 партии от оперите на композитора по целия свят. Лиричен тенор, певецът демонстрира блестящи височини. Чилийският тенор Диего Годой притежава прекрасен плътен тембър с драматични окраски, които придадоха особена красота на партията на бунтовника Родриго.

Диего Годой като Родриго. Снимка: Светослав Николов-Чапи

Диего Годой като Родриго (вляво) и Франсиско Брито като Уберто, на заден план – Мария Радоева. Снимка: Светослав Николов-Чапи

Петър Бучков бе достолепен Дъглас. След поредица от вагнерови роли, басът показа много добро фразиране и пеене в спецификата на росиниевия стил. Весела Янева и Рейналдо Дроз като Албина и Серано допълниха впечатляващия певчески състав.

Елена се качва на лодката и отплува в езерото. Снимка: Светослав Николов-Чапи

Оркестърът на Операта под диригентството на италианския маестро Франческо Роза бе пластичен и виртуозен, с точно изпълнение на росиниевата партитура.

Въпреки трудността да се открият и привлекат най-подходящите певци за това произведение, Софийската опера разполага с два равностойни по думите на специалистите състава (тази вечер ще пеят Станислава Момекова, Хрисимир Дамянов и Валерио Борджони), които могат да бъдат гледани само в 8 представления.

Сцена от финала на спектакъла. Снимка: Светослав Николов-Чапи

Произведението се изпълнява много рядко и само големи оперни театри (като „Метрополитън“ в Ню Йорк и Росиниевия фестивал в Пезаро) могат да си позволят лукса да я поставят. Софийската опера се нарежда в тази престижна компания, представяйки продукция на високо европейско ниво.

Следващите представления на „Жената от езерото“ са на 10, 11, 14, 15,1 6, 17 и 18 юли, началото е в 20 ч. На разположение на публиката са четири паркинга за лични автомобили, а бусове превозват зрителите безплатно от най-близката метростанция. На място има и вечерна каса за билети с отстъпки.

Фестивалът край езерото Панчарево продължава до 19 септември.

Пълна програма на „Музи на водата“

Снимка: Светослав Николов-Чапи

Четенето е безопасно за вашето здраве

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах