vaklushbooks

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Въртят „Левиатан“ на София филм фест

Филмът на Андрей Звягинцев получи Златен глобус и е претендент за Оскар

„Левиатан” е вдъхновен от есе на Томас Хобс, в което философът твърди, че у всеки от нас дреме чудовище и ако няма висша инстанция, която да регулира обществото, се стига до война между отделните индивиди. - Въртят „Левиатан“ на София филм фест

„Левиатан” е вдъхновен от есе на Томас Хобс, в което философът твърди, че у всеки от нас дреме чудовище и ако няма висша инстанция, която да регулира обществото, се стига до война между отделните индивиди.

„Левиатан“ –  руският претендент за „Оскар“ и носител на „Златен глобус“ за най-добър чуждестранен филм, ще бъде показан на предстоящия София филм фест.

Творбата на Андрей Звягинцев, приета от официозните медии в родината си за критика на президента Путин, е авторска интерпретация на историята на библейския Йов, разказана чрез сюжет от съвременна Русия и препратка към политическия анализ на знаменития английски философ Томас Хобс. Главният герой Николай (Алексей Серебряков) заедно с жена си Лилия (Елена Лядова) живеe в малък северен град край Баренцово море и има автосервиз. Кметът на града се опитва да събори къщата и да конфискува имуществото му и Коля търси за помощ свой стар приятел, адвокат в Москва. В малкия град юристът се сблъсква с произвола на местните бюрократи и представителите на руската православна църква. Страстите се разгорещяват и събитията излизат извън контрол…

„Сценарият беше много повлиян от пейзажа – разказва за работата си по филма Андрей Звягинцев. – Всичко тръгна от едно американско произшествие, борбата на обикновен занаятчия срещу мощна промишлена компания и администрацията. Този самотен и отчаян бунт на обикновения човек, на когото властта пречи да живее, ме порази“.

Първоначално режисьорът смята да снима в Америка, но идеята действието да се развива в Русия взема връх: „Когато намерихме място за снимките – на брега на Баренцово море, далеч на север в Русия, историята придоби цялата си широта, визуалната си тъкан. Вече имахме наум идеята за Левиатан, ненаситното чудовище.”

„В есето си „Левиатан” Хобс пише, че у всеки от нас дреме чудовище и ако няма висша инстанция, която да регулира обществото, се стига до война между отделните индивиди. Тази инстанция е държавата, но в замяна на удобството и сигурността, които носи, човекът се отчуждава от свободата си. Тогава самата държава се превръща в чудовище, което поглъща душата. За мен да се откажеш от свободата, означава да продадеш душата си на дявола. Старателно изграденият съюз между човека и държавата от доста време е тема на живота в Русия”, казва Звягинцев.

В Кан, където беше и световната премиера на филма, критиката оценява като „изключително” съчетанието между сценария, написан от режисьора и Олег Негин, величествените пейзажи край далечното северно Баренцово море, заснети от оператора Михаил Кричман, и вдъхновената актьорска игра на Алексей Серебряков (Коля), Владимир Вдовиченко (Дмитри) и Елена Лядова (Лилия).

„Разтърси ни не само грандиозната картина, но и проблемите, които тя поставя”, коментира британският кинопродуцент Джеръми Томас, председател на журито на Лондонския кинофестивал.

„Левиатан” е четвъртият голям пълнометражен успех за Андрей Звягинцев. Още с кинодебюта си „Завръщане” (2003) режисьорът печели „Златен лъв” и „Лъв на бъдещето“ във Венеция, номинация за „Златен глобус” и десетки международни награди. „Изгнание” (2007), който беше показан в програмата на 12-ия София Филм Фест, получи приза за най-добър актьор от Кан, а „Елена” (2011) беше удостоен със специалната награда на журито в секцията „Особен поглед”.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90