Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Васко Василев: Вината за ниските заплати на музикантите в Радиото е на ръководството

Защо да е унижение да протестираш на улицата?! Това какво означава, че всички революции са унижение?

„Да докараш музикантите дотам да излязат под прозорците на Министерския съвет и Народното събрание, това крайно действие говори, че техният мениджмънт е напълно неадекватен“, казва Васко Василев. Снимка: Личен архив - Васко Василев: Вината за ниските заплати на музикантите в Радиото е на ръководството

„Да докараш музикантите дотам да излязат под прозорците на Министерския съвет и Народното събрание, това крайно действие говори, че техният мениджмънт е напълно неадекватен“, казва Васко Василев. Снимка: Личен архив

Ще бъдат ли закрити музикалните състави на Българското национално радио, се питат мнозина и сред изпълнителите, и сред публиката. След три дни протести на творците от Радиото срещу недостойното им заплащане, последният от който под прозорците на Министерския съвет, премиерът Бойко Борисов изрази публично възмущението си от факта, че обществената медия поддържа четири музикални състава. От думите му стана ясно, че намира броя на съставите за твърде висок и че очаква директорът на БНР Александър Велев да намери начин да повиши заплатите на музикантите. Междувременно Менда Стоянова, председател на Финансовата комисия в парламента, излезе с предложение четирите състава да бъдат извадени от структурите на Радиото и да минат към Министерството на културата.

В очакване на решението на проблема, някои изявени по света и у нас български музиканти заявиха своята публична подкрепа за достойно заплащане на музикантите от БНР. „Площад Славейков“ потърси коментара на цигуларя Васко Василев, концертмайстор в Кралската опера в Лондон.

– Следите ли протестите на музикалните състави на БНР, г-н Василев? Къде според Вас се корени проблемът?

– Заплатите на музикантите в Радиото са абсолютно неприемливи за хора, които са завършили Консерватория и са високо квалифицирани. БНР е фабрика за много таланти. През годините съм работил с много изпълнители от съставите на БНР – и от Симфоничния, и от Народния оркестър, и от Смесения хор. Не знам каква е системата на организацията им и защо в конкретния случай парламентът или министър-председателят трябва да реши каква да бъде заплатата на тубиста или на контрабасиста. В Лондон примерно, ако някой звънне на Тереза Мей, тя няма да повиши заплатите в Би Би Си… Това трябва да е автономно решение на мениджмънта на Радиото. Те трябва сами да определят възнагражденията на своите служители. Да докараш музикантите дотам да излязат под прозорците на Министерския съвет и Народното събрание, това крайно действие говори, че техният мениджмънт е напълно неадекватен. Тъкмо този мениджмънт трябва да се пребори за повишението на заплатите.

Франциско

Ще споделя нещо, което ми се случи неотдавна с БНР. Заедно с оперната певица Светла Василева записахме диск – без да искаме хонорар, даже сами си платихме, за да дойдем до София. Парите за производството на този диск са били похарчени и той вече три години стои неиздаден. Тоест има сериозен проблем в мениджмънта на Радиото, след като парите на данъкоплатците се използват за труд, който никога не вижда бял свят. Абсолютно безхаберно, безстопанствено отношение. Същите тези пари, които се харчат за някакви проекти, може спокойно да бъдат използвани за заплати.

– Появи се предложение музикалните състави да бъдат извадени от структурите на БНР – държавата един вид предлага да се прекрати звукозаписната дейност на радиото. Какъв е Вашият коментар?

– Според мен това не е вариант – не може да прекратиш основната функция на радиооркестрите за звукозапис. Това са музиканти, използвани от цял свят за запис на саундтраци в киното, което допринася много за икономиката на България. Така че не може да извадиш музикантите от БНР и да ги оставиш на улицата, да преживяват само от концерти, невъзможно е да се издържат по този начин. Просто мениджмънтът трябва да направи програмата на тези оркестри възможно по-гъвкава, за да може музикантите да получават повече пари и да имат повече свобода, но да разчитат и на сигурността на държавата. Съвременният музикант не може да преживява само от едно нещо.

– В този контекст не намирате ли за странно, че заедно с музикантите протестира и генералният директор на Радиото, от когото зависят заплатите на музикантите?

– Не знам кой е генералният директор на БНР, но ми е интересно защо прекият началник на музикалните състави Теодосий Спасов не протестира заедно с тях. Ако ще протестират, нека да бъдат единни. Един да излезе, а друг да не излезе – ето това е странно.

– Теодосий Спасов твърди, че е унижение за музикантите да протестират на улицата.

– Защо да е унижение?! Според мен не е унижение да протестираш на улицата. Това какво означава, че всички революции са унижение?

– Премиерът Бойко Борисов едва покрай този протест научи, че в Радиото има музикални състави и се възмути от техния брой. Мнозина Ваши колеги се обидиха от неговите думи…

– Е, аз също не знам в Пожарната и в МВР колко състави има. Но ето, че сега той знае колко са музикалните състави в БНР – така че има някакъв смисъл от това, че са излезли на улицата.

Вижте още: БОРИСОВ ВЪЗМУТЕН: ИЗВИНЯВАЙТЕ, 4 ОРКЕСТЪРА – НЕ ЗНАЕХ, ЧЕ ТОВА РАБОТИ БНР!

– И все пак как приемате неговото възмущение, че Радиото разполага с твърде много музикални състави?

– В края на краищата аз го разбирам, защото той не може да повишава всеки ден заплатите в даден сектор… Във всички нормални държави проблемите се решават децентрализирано, освен ако не си в Северна Корея или в СССР едно време, където нещата се решават отгоре – но ние не живеем вече в такова време, слава богу.

– За Вас не е унижение да се протестира на улицата – а беше ли унижение да свирите преди време в механата „Воденицата“ за Бойко Борисов и неговия гост, премиера на Япония? Много хора тогава не приеха за достойна тази Ваша изява.

– От 7-годишна възраст свиря в механи, ресторанти и заведения за Чаушеску, за Тодор Живков… Моцарт е свирил за немалко херцози и държавници, днес музикантите от Кралската опера в Лондон също свирим на частни партита. Смятам, че всичко това помага на изкуството. Не виждам проблем да свириш и на улицата, ако свириш добре. Освен това японският премиер имаше само 8 часа пребиваване в България, 7 от които бяха заети с протокол, който не може да се избегне, а в София няма нормална зала и без това за подобно изпълнение. Така че къде другаде може да свириш?

– Какво бихте заявили на българските политици, за които е все едно има ли БНР музиканти или не?

– Ще им кажа следното: разбирам, че музиката е много малка част от бюджета на държавата и не Ви се занимава с културата, но трябва да седнете с музикантите и да измислите система, която да е съвременна и достатъчно гъвкава, така че те да бъдат и щастливи от професията си, и платени толкова добре, колкото е един музикант в Европейския съюз.

За мен Радиото е двигателят на българската музика – и ако Вие, уважаеми политици, закриете музикалните състави на БНР, Вие спирате двигателя на българската симфонична, джаз и фолклорна музика. Друга държава в Европа не би се лишила от тях.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах