Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Възмущение заради снимки на Рут Колева

Фотосесия на певицата обърна внимание върху състоянието на Паметника на трите поколения край Перущица

Рут Колева се снима на Паметника на трите поколения в Перущица. Снимка: Никола Борисов/ELLE България - Възмущение заради снимки на Рут Колева

Рут Колева се снима на Паметника на трите поколения в Перущица. Снимка: Никола Борисов/ELLE България

„Поругаване на паметта на жертвите“ – мнозина така определиха фотосесията на българската певица Рут Колева за списание „ЕLLE България“.

На 16 октомври Колева публикува във Фейсбук снимки от фотосесията на фотографа Никола Борисов, направени за българското издание на модното списание. На тези снимки тя позира на Паметника на трите поколения в Перущица. Паметникът е построен през 1976 г. на мястото, където са убити от башибозуци по време на Априлското въстание тримата старци парламентьори от Перущица. Посветен е едновременно на загиналите в Априлското въстание, Деветосептемврийскиия преврат и на антифашистката борба. В него е разположен празен мраморен гроб, представляващ символична костница на героите, загинали през войните. В костницата всъщност не е погребан никой.

Десет дни по-късно, на 26 октомври, снимките са забелязани от политика консерватор Кристиян Шкварек, който коментира случая във Фейсбук:

Обръщам се незаядливо и ненападателно към известната българска певица Рут Колева с молба да преосмисли маркетинга си и да не използва последната си фотосесия, на която позира стъпила върху мраморния саркофаг, положен в чест на героите от Априлското въстание в Перущица. Снимката е от паметника на Трите поколения в гр. Перущица, част от мемориален комплекс и църква в града, в които се помещава костница с останките на герои от въстанието“.

Шкварек припомня историята на Априлското въстание в града, като разказва как перущенци седем дни удържат непрестанните атаки на многократно превъзхождащия ги по брой и въоръжение противник. През юли 1876 г. Перущица е посетена от френския журналист Иван дьо Вестин, който съобщава, че след зверското клане при потушаване на въстанието в града са останали 150 „старци и деца“ от предишното население от над 2000 души, добавя Шкварек. След това политикът представя историята на паметника, като не споменава, че „три поколения“ включва и антифашистите. Консерваторът използва случая да напомни, че „Рут е отявлен последовател на постмодернизма в съвремието и деконструктивизма в историята. Феминистка, ЛГБТ активистка, лице на София Прайд и „демократичната общност“. След като обвинява нея и другите като нея в липса на патриотизъм, Шкварек все пак призовава тази фотосесия на Рут „да привлече достатъчно внимание към състоянието на самия паметник, за който изглежда държавата и обществото ни напълно са забравили“.

В публикация от 7 ноември в социалните мрежи Рут Колева обяснява, че всъщност точно това е била целта ѝ:

По повод снимките от фотосесията на списание „ELLE България“, заснета на Паметника на трите поколения край гр. Перущица, бих искала да дам следния личен коментар. Нито аз, нито екипът, организирал, продуцирал и осъществил тези снимки, сме имали намерение да накърним паметта на българските герои, загинали в Априлското въстание или в друг възродителен процес или събитие, част от националната ни история и самосъзнание. Като пра-правнучка на опълченец на Шипка (Кирил Балкански) винаги съм отдавала почит и уважение на националните ни герои и поднасям личните си извинения на хората, които виждат в тези снимки някакво оскверняване на българската история и памет.

Но.

Тази ситуация е следствие от много фактори, основният от които е натрупаните през годините разруха и занемаряване, които са останали незабелязани или удобно игнорирани. Които щяха да останат незабелязани, ако моделът на снимката не бях аз. За справка, това не е първата фотосесия от този характер на това място. Паметникът на трите поколения в близост до гр. Перущица е в толкова окаяно и шокиращо състояние, че човек едва ли би го видял или посетил по някаква причина. За целия ни снимачен ден (в края на август) там не се появи нито един човек, нямаше никаква охрана, никаква информация, нито една табела. Това, което имаше обаче, беше апокалиптична разруха, надписи „Що е черно на сапун“, свастики, вулгарни изрази на английски език, грозни графити, купчини боклук и падащи плочки. Районът около въпросния саркофаг миришеше на урина, тягостно. А самият той беше покрит с боклуци, които почистихме преди заснемането на кадрите. Пътят към паметника е осеян с дупки и целият обект е олицетворение на едно нещо – разпад. Не ви разказвам това, за да се оправдавам, истината е, че не знаехме какво олицетворява този паметник, защото никъде нямаше информация за него. Както и че почти цялата информация в интернет гласи, че в този паметник и саркофаг няма останки на покойници.

Когато се върна в България, бих искал да направя дарение на община Перущица, за да се почисти и подобри състоянието на паметника, и се надявам, че тази ситуация ще бъде добър урок за всички нас“.

Днес кметицата на Перущица Мария Вълканова заяви, че ще даде Рут Колева на прокуратурата заради фотосесията.

Достъпът до паметника е свободен и всеки би могъл да отиде да се снима и да го посети, в което няма лошо, но грозен е начинът, по който са направени снимките, позите… въобще е недопустимо“, гласи реакцията на кметицата Вълканова.

Министърът на културата Велислав Минеков коментира случилото се така:

Със сигурност е нещо много грозно, но не съм запознат“.

Вижте още: РУТ КОЛЕВА СТАНА АРТИСТ НА „УОРНЪР МЮЗИК“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90