„Вчера“, която ще се пее и утре

56 години от създаването на песента на Пол Маккартни и „Бийтълс“ „Уesterday“

Пол Маккартни изпълнява „Yesterday“ заедно с „Бийтълс“ в Ню Йорк през 1965 г. Снимка: Стопкадър от видео - „Вчера“, която ще се пее и утре

Пол Маккартни изпълнява „Yesterday“ заедно с „Бийтълс“ в Ню Йорк през 1965 г. Снимка: Стопкадър от видео

„Yesterday“ на „Бийтълс“ е излъчвана седем милиона пъти по радио и телевизии, сочат данните на BMI – американска организация за защита на авторските права. Седем милиона пъти! А е родена почти случайно преди 56 години.

Пол Маккартни гостувал на приятелката си и спял на горния етаж в дома на родителите ѝ – било някъде в края на 1963-а или началото на 1964 г. В главата му в сън или в полусън зазвучала мелодия. Пианото било точно до леглото му и той просто станал и засвирил. Било толкова лесно и просто, че дори не му се вярвало. Първата му мисъл била, че вероятно е чул някъде това парче и просто го възстановява по памет. Мислел, че може би е някоя джаз вариация, по каквито си падал баща му. Разпитвал кого ли не, свирил я на много хора, почти месец се консултирал със специалисти от музикалния бизнес, но никой не можел да открие нещо познато в мелодичния откъс.

Към този момент песента все още нямала текст. Пол припявал първите думи, които му дошли наум: „Бъркани яйца! Имаш най-красивите крака!“. Това било обичайна практика за изпробване на идеи, които често не влизали в окончателните версии на песните.

През 1964 г. „Бийтълс“ снимали филма „Help“, докато записвали едноименния албум. Докато вървели снимките, Пол често сядал зад пианото на снимачната площадка и свирел мелодията, която се родила в съня му, опитвайки се да измисли правилните думи към нея. Това силно изнервяло режисьора Ричард Лестър, който заплашил, че ще махне пианото, ако Пол не прекрати своето „творчество“.

„Записвахме „Help“ четири седмици – разказва по-късно Лестър. – Казах на Пол да приключва с работата над тази песен или изцяло да се откаже от нея.“

Маккартни смятал да я завърши бързо, някъде към началото на 1965 г., но текстът се появява едва по време на ваканцията му в Португалия в средата на същата година. Тогава той гостува на китариста Брус Уелч. Два дни след завръщането си влиза в студио, за да я запише.

За пръв път в историята на „Бийтълс“ в работата върху песен от албум на групата не участва никой друг, освен Маккартни. Аранжиментът е само от акустичната китара, на която свири Пол, и струнен квартет, чиято партия е оформена от продуцента, „петия Бийтълс“ Джордж Мартин, и Маккартни. Това отличава песента от всички други песни на групата до този момент и я превръща в една от първите рокбалади.

„Уesterday“ била написана точно навреме, за да влезе в албума „Help“. Но музикантите се съмнявали дали е редно, защото се различавала рязко от това, което записвали към този момент и никак не съответствала на имиджа на групата. Понякога те предлагали песни, които не им подхождали, на познати певци – Били Джей Крамер и Крис Фарлоу. Но и двамата отказали „Уesterday”, защото и без това имали достатъчно балади в репертоара си.

Песента все пак влиза в албума, но Ленън, Харисън и Стар настоявали „Уesterday“ да не бъде пускана като самостоятелен сингъл във Великобритания. Но пък в САЩ излиза самостоятелно и става най-големият хит на годината.

Колегите на Пол Маккартни от „Бийтълс“ съвсем не споделяли възторга на публиката към „Уesterday“. За тях тя била сантиментална любовна балада, макар и с изключителна мелодия. Няколко пъти те показват отношението си към песента, като я пародират. Още в коледния си сингъл през 1965 г. те с видимо удоволствие я пеят на финала с диви фалшиви гласове.

На 31-ия си рожден ден през 1971 г., след раздялата си с Пол Маккартни и „Бийтълс“, Джон Ленън пародира „Yesterday“ пред приятели, променяйки текста така:

„Не знам защо той трябваше да си тръгне, не ми каза“.

Ленън по същото време пише и песента си „How Do You Sleep?“, в която включва и името на песента „Yesterday“ като послание към Пол, след като Маккартни печели дело във Върховния съд в Лондон за разпадането на „Бийтълс“. В текста се казва „Всичко, което си направил, е било вчера“.

Но най-забавно собствената си песен пародира самият Маккартни през 1984 г., когато за снимките на филм изпълнява наживо песента си на улицата като уличен музикант в странен неузнаваем ритъм. Сцената е снимана със скрита камера. Минувачите не разпознали Пол и дори някои му подхвърлили монети.

По повод „Yesterday“ се изказва и Мик Джагър. В едно интервю той споменава:

„Виждали ли сте, че Маккартни на концертите си винаги прави пауза след „Yesterday“? Просто отива зад кулисите и повръща.”

Колкото и да е подигравана, „Yesterday“ поставя няколко рекорда – за най-често превръщана в кавърверсия песен, за най-много излъчвания по радиото и други. Според Книгата на рекордите на Гинес, „Yesterday“ има 3000 различни кавърверсии и все още никой не е подобрил рекорда. Пята е дори в Съветския съюз от една от най-големите им естрадни звезди – Муслим Магомаев, в края на 60-те години. Конферансието на концертите в СССР не споменавало името на „Бийтълс“. Представяли песента като „Песен на Ленън и Маккартни“.

През 2006 г. избухва скандал с 40-годишна давност. Италианският продуцент и композитор Лили Греко заявява, че „Yesterday“ е преработена версия на стара неаполитанска песен от 1895 г. – „Piccerè che vene a dicere“. Той твърди, че е чул неаполитанския оригинал през 80-те години. Никой обаче не успява да открие запис на старата канцонета и обвиненията се оказват несъстоятелни.

Любима песен на няколко поколения, днес „Yesterday“ е едно от най-разпознаваемите и обичани произведения на „Бийтълс“.

Четенето е безопасно за вашето здраве

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg