„Една галерия не е нищо друго, освен магазин за продажба на произведения, както Билата е магазин за продажба на сирене“, каза Вежди Рашидов през юни, коментирайки скандала с фалшивите картини в столичната галерия „Структура“. И явно сега депутатът си е намерил една галерия тип „Билла“, за да покаже произведения от личната си колекция – Градската галерия в Пловдив.
На 5 септември председателят на Комисията по култура и медии в Народното събрание ще открие в общинската галерия в Пловдив изложба на два етажа – на първия със западноевропейска живопис от XVII, XVIII и XIX век, а на втория – със свои авторски рисунки, скулптури и акварели. Наречена е „Страсти“, заради страстта му към колекционерството и създаването на изкуство. В поканата и съпътстващата информация, разпространени до медиите, се казва, че на първия етаж Вежди Рашидов ще покаже „гравюра на Рембранд“, както и творби на художници от Холандия, Белгия, Франция, Италия и Германия.
„С години произведенията са издирвани, купувани, реставрирани, докато назрее моментът да се срещнат с българските почитатели на изкуството“, гласи анонсът за изложбата.
И сега, особено след скандала с галерия „Структура“, ценителите и експертите очакват да видят под въпросната гравюра табелка, на която е отбелязано дали творбата на Рембранд е автентична, както и на останалите западно-европейски произведения, които ще представи. Ако авторството им не е доказано, може би трябва да пише: „Предполага се, че е на…, но…“, за да не се заблуждава обществеността. Защото оригиналите на Рембранд са познати на специалистите – и всяко произведение на големия холандски майстор е ясно къде се намира, изследвана е автентичността му, доказана е и всичко това е документирано. Затова ако г-н Рашидов твърди, че притежава оригинал, може би ще покаже поне на директора на Градската галерия в Пловдив сертификата за автентичност – от музея „Рембранд“ в Амстердам, от „Рейксмузеум“ – Националния музея на Нидерландия, или от Лувъра.
Да припомним още един коментар на Вежди Рашидов за скандала с фалшвивите картини в галерия „Структура“:
„Кой яде от кацата зелника? Тоя дето дава зелето или който го яде?“, и сам даде отговора: „И двамата. Консумират едно престъпление“. И предложи галеристката, „която е учила да разпознава ментетата, да не упражнява тази професия и да не ходи от телевизия в телевизия да обяснява“.
„Площад Славейков“ попита директора на Градската галерия в Пловдив Красимир Линков дали Вежди Рашидов му е представил сертификат за автентичност за произведението на Рембранд, което ще изложи.
„Аз нямам отговорност към това, той има. Той е собственик на картините и няма как да имам сертификати… Виждал съм картините, но как самият аз да правя проверки? Не съм виждал сертификата. Не съм му го искал, аз не съм разследващ орган. А нали знаете, че сертификатът не е гаранция, че нещо е оригинал. Питайте него“, каза Линков.
„Да, домакин съм [на изложбата], но не мога да нося отговорност за всичко това и да проверявам… – продължи директорът, завършил „Изкуствознание“ в Националната художествена академия. – Аз не твърдя, че е на Рембранд, той го твърди. Аз дори не съм чул, че има работа на Рембранд“, след което Линков ни попита ние откъде знаем. Обяснихме му, че за това е съобщено в поканата за събитието, изпратена от галерията, управлявана от него.
Красимир Линков ни информира, че ще види картините за изложбата в понеделник, 2 септември, когато депутатът ги донесе в галерията.
Потърсихме г-н Рашидов, за да го попитаме за сертификата – но успяхме да се свържем с него, колкото да ни каже, че ще ни се обади по-късно.
Ще припомним още един негов коментар. По повод галерия „Структура“ той цитира приетото неотдавна допълнение към Закона за културното наследство, според което „който фалшифицира, продава или дава невярно заключение за произведения на изкуството, се наказва с глоба с и лишаване от свобода“.
Изложбата „Страсти“ е представена от организаторите като „акцент в програмата на Есенния салон на изкуствата на Община Пловдив за 2019-а – годината, когато градът е Европейска столица на културата“. Затова попитахме директора на Градската галерия дали изложбата на Вежди Рашидов, председател на Комисията по култура и медии в парламента, е финансирана от държавната субсидия за програмата „Пловдив, Европейска столица на културата 2019“, тъй като логото стои на поканата. Линков ни информира, че разходите около експозицията са поделени между самата галерия и депутата.
През 2017-а Вежди Рашидов представи произведения от личната си колекция и в столичната галерия „Сан Стефано“ – „с оригинали на Рембранд и Дюрер“.
Вижте още: СВЕТЛИН РУСЕВ – ГАРАНТЪТ НА ВЕЖДИ РАШИДОВ ЗА АВТЕНТИЧЕН РЕМБРАНД
Ако не минава и ден, без да ни отворите...
Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение