Този текст е публикуван преди повече от 2 години

Вежди Рашидов за Бойко Борисов, Илия Павлов и „тавана на Венеция“

Венецианското биенале е най-голямото световно изложение на съвременното изкуство – но според Вежди Рашидов във Венеция имало много по-сериозни биеналета и показа каталози от свои лични участия. Снимка: Стопкадър от БНТ - Вежди Рашидов за Бойко Борисов, Илия Павлов и „тавана на Венеция“

Венецианското биенале е най-голямото световно изложение на съвременното изкуство – но според Вежди Рашидов във Венеция имало много по-сериозни биеналета и показа каталози от свои лични участия. Снимка: Стопкадър от БНТ

За Вежди Рашидов България може да е на картата на света заради Бойко Борисов – но не и в областта на културата, когато не е управлявана от Вежди Рашидов. В неделя сутринта по БНТ депутатът от ГЕРБ, председател на Комисията по култура и медии, прелетя над политическите теми, за да стигне до културата. Преди това обаче, като скулптор Рашидов извая ореол на министър-председателя в предаването „Денят с Георги Любенов“.

Кризата в Перник според госта е „неприятен гаф, наслоен в годините“, но в последните години отговорност се носела – и премиерът бил така „обръгнал“, че нямал милост към никой, който „петни образа му“: и Нено Димов, и „суджуците“. Но в момента, в контекста на пернишката криза, не било почтено да се „плюе политически“.

Водещият Георги Любенов призна колко е харесал изказването на премиера, че е трудно „да водиш държавата през иглени уши“ и гостът коментира:

„Вижте, ще бъда откровен. Знам, че понякога съм краен защитник, но човек не трябва да си затваря очите. България никога не е била кат малка страна припозната от к’ото и да е… България няма какво толкова да даде и какво толкова да вземе. Дори газта, за която толкова говориме, ние сме малък потребител, не сме интересни дори на целия поток. И България никой не я забелязваше, нямаше я на картата на диаспората на международния терен. България е страна забележима, едва когато започна Бойко Борисов усилено да прави совалките в международен план, да се занимава с международна дейност, и то много успешно. Днес България е фактор, може да е много малка държава, но тя е разпозната, тя вече е на картата – и това е благодарение на Бойко Борисов. България е реално на световната карта, има я. Той доказа, че е изключително талантлив човек, защото ходи върху тънък лед… де факто ходи върху жарава. И то единствено в интересите на българската държава.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Добре, де, ние забравихме ли, помните ли кой беше председател на „Топ енерджи“, годините, в които зимата нямаше за детските градини парно, и един бизнесмен, казва се Илия Павлов, даде безвъзмездно газ, беше председател на „Топ енерджи“, представител на „Газпром“ – не го казвам за друго. Искаме това ли да се върне? Не е ли добре да имаме топли къщи, топли детски градини, топли училища – това прави Бойко Борисов. Един човек в международен план, който има уникални успехи“.

За Нено Димов Рашидов сподели, че му е „тъжно един министър до такава степен да бъде унижаван“, но гафове щяло да има който и да дойде – „докат сме живи, ще правим гафове, нека се примирим“. По думите му, от социализма до днес никой нищо не е направил – „да, включително и в тези години“.

Вижте още: ПРЕКРАСНИЯТ НОВ СВЯТ НА ВЕЖДИ РАШИДОВ 

Водещият подчерта, че в културата такива скандали нямало – като изключим Ларгото, където Министерството на културата не може да си прибере парите от неустойките за некачественото изпълнение. Според Рашидов, в културата най-големият скандал е участието на България на Венецианското биенале.

„Това е един провал и мен като художник ме е срам, въпреки че някой може да се гордее много – да се гордее за нищо. Да, в биеналето се изхарчиха едни пари по един тотално неправилен начин, доколкото знам половин милион лева. Те са ужасни неща. Ние сме отишли да купим едни обикновени чаши от Виетнам командировки. Един участник двама има в тавана на Венеция, 17 човека екскурзия Венеция…“

Помолен от водещия да обясни за тавана, Рашидов каза, че българската държава е платила „една яка сума за едно таванско помещение“, а той имал покана (не лично, а като министър) за павилион от 200 квадрата на цена половин милион лева – но нищо не станало, защото „беше битката кой ще води бащина дружина, кой да се набута в това старо биенале“.

Водещият Георги Любенов не поправи госта си – може би защото и двамата обсъждаха неща, които не са видели на живо. Екип на „Площад Славейков“ обаче присъства на откриването на Биеналето във Венеция през 2019-а и истината е, че българският павилион не беше на таван, а на последния етаж от палацо „Джустиниан Лолин“, на Канале Гранде, точно срещу прочутата галерия „Академия“. И квадратурата на пространството с просто око бе над 200 квадрата.

КАК ЖИВЕЕМ? ОТГОВОРЪТ НА БЪЛГАРИЯ НА ВЕНЕЦИАНСКОТО БИЕНАЛЕ

Венецианското биенале е най-голямото световно изложение на съвременното изкуство – но според Вежди Рашидов във Венеция имало много по-сериозни биеналета от това и показа каталози от свои участия по света през последните години – все докато е бил във властта – но пропусна участието в лондонската галерия, платено от българската държава.

БЪЛГАРИЯ ПЛАТИЛА £20 ХИЛ. ЗА ИЗЛОЖБАТА НА РАШИДОВ В ЛОНДОН

Председателят на Комисията по култура в парламента сподели пред водещия Георги Любенов единствения си повод за радост от културната политика в момента – закриването на „Пловдив 2019, европейска столица на културата“:

„Слава богу, то тъй и тъй нямаше, добре, че приключи. Нещо може ли да ми кажете, освен тортата в откриването?“.

Цялото участие на Вежди Рашидов в „Денят с Георги Любенов“

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах