Вежди Рашидов за скандала с ментетата и изкуството като сирене

Главният въпрос: „Кой яде от кацата зелника? Тоя дето дава зелето или който го яде?“

„Държавата е пълна с органи, с министерства. Работа на парламента ли е да вземе една тояга и едни белезници и да почне да прибира?“, заяви Вежди Рашидов на въпрос защо не се спазва Законът за културното наследство. Снимка: Стопкадър от Нова тв - Вежди Рашидов за скандала с ментетата и изкуството като сирене

„Държавата е пълна с органи, с министерства. Работа на парламента ли е да вземе една тояга и едни белезници и да почне да прибира?“, заяви Вежди Рашидов на въпрос защо не се спазва Законът за културното наследство. Снимка: Стопкадър от Нова тв

„Една галерия не е нищо друго, освен магазин за продажба на произведения, както Билата е магазин за продажба на сирене“. С тези думи бившият министър на културата настоящ председател на парламентарната Комисия по култура Вежди Рашидов отново затвърди реномето си на своеволен, но оригинален коментатор, в репортаж по Нова телевизия за скандала с ментетата в столичната галерия „Структура”.

Той заяви, че не вижда прецедент с изложбата „Модернизъм и авангард. Българската перспектива”, в която част от уж новооткрити произведения на български модернисти се оказаха копирани от работи на известни съвременни и по-стари западноевропейски художници.

„Знаете, че преди един месец вие имахте две седмици репортаж за на Майстора картините. Знаете добре колко още преди това репортажи имате за откраднати… на Никола Танев, на Илия Петров, на този, онзи и така нататък“, изказа се политикът-творец и законотворец.

По Нова телевизия не го направиха, но се налага да прекъснем за малко г-н Рашидов, защото това, което казва, има нужда от коментар. Когато споменава „на Майстора картините“, той вероятно говори за търга на „Ракурси“ от началото на декември миналата година. Там наистина имаше съмнения за фалшиви картини, но първо – по този случай нищо не бе доказано. Второ – никой не се опита да представи платната като нов етап в българското изкуство. Трето – сред картините в търга нямаше буквално прерисувани творби на съвременни западно-европейски илюстратори, както в изложбата в „Структура“.

Но Рашидов съвсем на място запита каква му е професията на един дългогодишен директор на Националната галерия, „който е правил каталога, щом не може за разпознае… а един студент прави професорите на маймуни…“.

„Ама, вижте – една галерия не е нищо друго, освен магазин за продажба на произведения, както Билата е магазин за продажба на сирене“, продължи Рашидов с малко необичайно и не много точно сравнение между културен институт и търговска верига.

Бившият министър посочи главния, според него въпрос: „Кой яде от кацата зелника? Тоя дето дава зелето или който го яде?“, сам даде и отговора: „И двамата. Консумират едно престъпление“. И предложи галеристката, „която е учила да разпознава ментетата, да не упражнява тази професия и да не ходи от телевизия в телевизия да обяснява“.

Накрая председателят на Комисията по култура и медии цитира приетото наскоро допълнение към Закона за културното наследство, според което „който фалшифицира, продава или дава невярно заключение за произведения на изкуството, се наказва с глоба с и лишаване от свобода“.

На въпрос кой е виновен този закон да не се спазва, Рашидов отвърна:

„Не се ли сещате? Държавата е пълна с органи, с министерства. Работа на парламента ли е да вземе една тояга и едни белезници и да почне да прибира?“

Единственото, за което Вежди Рашидов този път не спомена нищо, е, че той също е колекционер и изложбата на неговата колекция в галерия „Сан Стефано“ през 2017 г. „с оригинали на Рембранд и Дюрер“ също предизвика доста съмнения.

Всичко по темата ФАЛШИВИТЕ КАРТИНИ В ГАЛЕРИЯ „СТРУКТУРА“

Bookshop 728×90