Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Виктор Попов на лов за случайности

Художникът представя най-новите си творби в столичната галерия „Астри“

В Пекин Виктор Попов е представен от престижната галерия Yishu 8, менажирана от бившия кадър на музея "Роден" Кристин Кайол и спонсорирана от фондацията "Едмонд де Ротшилд".  - Виктор Попов на лов за случайности

В Пекин Виктор Попов е представен от престижната галерия Yishu 8, менажирана от бившия кадър на музея "Роден" Кристин Кайол и спонсорирана от фондацията "Едмонд де Ротшилд".

Българският артист Виктор Попов, който вече девет години живее и твори в китайската столица Пекин, открива четвъртата си самостоятелна изложба в столичната галерия „Астри”.

Основен елемент в най-новите произведения на Виктор е случайността, нейното място в изкуството. „Започвам една работа и оставям случайността да я завърши”, обяснява той.

„Техниката на шанса” Виктор открил, естествено случайно, докато работил в Шънджън, най-модерната принт база в Южен Китай. „Машината смачка една работа погрешка и когато я отворих, видях, че се е получил невероятен ефект – разказва той. – Опитах се да го повторя десетки пъти, но не се получи”. Така обаче той открил новия си метод, който се намесва в последните му творби.

Една от творбите на Виктор Попов, представена в столичната галерия „Астри“.

Една от творбите на Виктор Попов, представена в столичната галерия „Астри“.

В китайската база той за първи път изпробвал и монотипията – печатна техника, при която всеки отпечатък е различен от предишния. Така в традиционните за Китай съвършени форми – квадратът, кръгът, двойният кръг (осмицата) се намесва измерението на случайността.

Случайността, или шансът, в картините на Виктор Попов са като суровата следа на действителността върху произведението на изкуството. Дори най-реалистичната картина или фотография, както ни казва Сюзан Зонтаг, са манипулирани от окото на артиста и от неговото желание да изрази нещо. Единствено случайността дава следата на непосредственото възприятие, директно доставено „отвън”. То влиза в особена, почти магична връзка с намерението на артиста.

Освен монотипиите, в галерия „Астри” са ключени и някои по-стари произведения на Виктор Попов, с които той е познат и на родната публика. Това са образи на стени от различни точки на света Макао, Хонконг, Пекин, Венеция, Париж, отпечатани върху традиционна китайска хартия, наречена хартия-кожа.

В китайската столица българинът е представен от престижната галерия Yishu 8, менажирана от бившия кадър на музея „Роден“ Кристин Кайол и спонсорирана от фондацията „Едмонд де Ротшилд“. Само преди месец, през април, там мина втората му изложба, наречена „Венециански легенди” (Venetian Legends). Това е проект, вдъхновен от находките на Виктор по стените на обществени сгради във Венеция. Той работил по тези произведения в невероятна симбиоза с писателя Алберто Тосо Фей, автор на книга с митове и легенди за италианския град – Виктор се грижил за изображенията, а Алберто Тосо Фей пишел истории и приказки по „находките“ на българския артист. Изложбата се превърнала в истински триумф в Пекин. Картините на Виктор били откупени от известни китайски, френски и американски колекционери. Прочута китайска красавица – бивш топмодел, която навремето открил Пиер Карден, поискала да вземе наведнъж пет произведения.

В края на октомври предстои нова изложба на Виктор във френската галерия, с която работи – Yishu8, а междувременно е поканен за културно честване в китайския град Сиан.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах