ВМРО – новият филм на Слабаков

Режисира съдбата на България като черна комедия

„В Европарламента ще работя за интересите на България, вероятно ще се занимавам с култура, тъй като това е моята област, и другото, с което искам да се занимавам, е земеделие“, обясни Андрей Слабаков в студиото на „Здравей, България“ по Нова. Снимка: Стопкадър от Нова тв - ВМРО – новият филм на Слабаков

„В Европарламента ще работя за интересите на България, вероятно ще се занимавам с култура, тъй като това е моята област, и другото, с което искам да се занимавам, е земеделие“, обясни Андрей Слабаков в студиото на „Здравей, България“ по Нова. Снимка: Стопкадър от Нова тв

Андрей Слабаков не е нито лош, нито глупав човек. Но, уви, като много нелоши и неглупави хора страда от „ефекта на грешната дупка“. Нали знаете онази бебешка обучителна игра, в която трябва куб да се пъхне в квадратен отвор, сфера – в овален и прочие. ВМРО – голямото зло бебе на българската политика – се опитва да натика Слабаков там, където той не пасва.

Лошото е, че самият той очевидно изглежда доволен от комичната грешка.

Преди много години баща му, големият актьор Петър Слабаков, влезе в Народното събрание с целия идеализъм на спонтанното си дисидентство и след един голям бой, който изяде от службите в градинката на „Кристал“.

Историята се повтаря като фарс – синът му бой не е ял, а и дисидентството му никакво го няма, но явно държи да стъпва по-високо от баща си във всичко. Режисьор е повече от актьор, а европейски депутат е повече от български депутат. Петър Слабаков беше възмутен само от отровния въздух над Русе, а Андрей Слабаков подхожда глобално – тревожи се за световните пчели.

Желанието му да се занимава с темите на земеделието също е фамилна обремененост – Петър Слабаков е работил като тракторист и коневъд. А Андрей има къща в предградията на София и градинка покрай нея, все нещо знае за земята.

Имам опасенията, че режисьорът-евродепутат влиза в роля, която отдавна е претворил на екран. В последния му игрален филм „Хиндемит“ става дума за съседски неволи – две семейства, които имат еднакъв бит и ценности, влизат в тежко противоборство, защото искат да подчертаят различията си. В тази плоскост е цялостната политика на ВМРО, което изпраща Слабаков в Брюксел. „Европа на отечествата“ звучи точно като панелен блок, в който хората не осъзнават, че споделят общо пространство. Режисьорът влиза в собствените си клишета, режисира живота си – и по-лошо, съдбата на България – като черна комедия.

Не се тревожа как Андрей Слабаков ще представи България в Брюксел. Въпреки крайните си възгледи, той е образован творец и интелигент. Страх ме е обаче от съчетанието на неговата неустойчива природа с посредствеността и фашизоидните изблици на Джамбазки. Не съм далеч от мисълта, че ако гледаме шоу в Европарламента, то ще бъде по-скоро как Слабаков ступва водача на листата, защото се опитва да го върне в правилната ВМРО-пътечка. Взеха си белята с него войводите. „Ни се води, ни се кара“ – казва народът точно за такива като режисьора-евродепутат.

А и картинката на двамата ВМРО-депутати е като за филм, режисиран от Слабаков – високият дългокос артист до нисичкия очилат хер Флик, благословени от корпулентния русоляв главен войвода. Карнавална композиция, площаден театър, типично за ВМРО, плакат за големия театър, наречен България.

OPERA OPEN