Защо четенето не привлича младите и те редовно заспиват над „Идиот“ на Достоевски обяснява Даниел Пенак в есето „Правата на читателя“. Първоначално публикувана под заглавието „Като роман“, книгата скоро ще излезе отново на българския книжен пазар от издателство „Кръг“, които добавят илюстрациите на сър Куентин Блейк – художник на книгите на Роалд Дал, нарисувал може би най-запомнящия се герой на автора, Матилда.
Авторът е работил като учител по литература, затова и в „Правата на читателя“ той обвинява за феномена „младите не четат“ първо училището и представя гледната си точка, анализирайки поведението на средностатистически тийнейджър. Според Пенак, училището е „неконкурентоспособно“ и опитва да сакрализира четенето, а не да го представи като едно от забавленията, наравно с интернет, гледането на телевизия или кино.
С хумористична нотка Пенак сравнява любовта към четенето в своето и в предишното поколение, чиято разлика в годините е 20 г. Но разривът истински се усеща във възприятието – докато по-старото поколение е виждало в четенето форма на бунт и съпротива срещу родителите (да стоиш до късно, когато те карат да си лягаш, например), по-младите вече се възприемат като част от обществото, а не негова „притурка“.
„Макар да се чувстваме психологически по-близки до децата си, отколкото бяха родителите ни до нас, от интелектуална гледна точка ние сме си останали по-близо до нашите родители. Днес младежта е равноправен член на общество, което я облича, развлича, храни, образова, в което процъфтява „Макдоналдс“, в което се носят дънки „Уестън“, ризи „Шевиньон“ и тем подобни модерни дрехи”, обяснява Пенак.
А „десетте права на читателя“ са както следва:
1. Правото да не четем
2. Правото да прескачаме страници
3. Правото да не довършваме книгата
4. Правото да препрочитаме
5. Правото да четем какво да е
6. Правото на „боваризъм“
7. Правото да четем къде да е
8. Правото да клъвнем оттук-оттам
9. Правото да четем на глас
10. Правото на мълчание.
Предлагаме ви откъси от три глави от „Правата на читателя“.
1
Глаголът „чета“ не търпи повелително наклонение. Същото отвращение към заповедната форма проявяват още някои глаголи: „обичам“, „мечтая“.
Можете да опитате, разбира се. Хайде:
„Обичай ме!“, „Мечтай!“, „Чети!“, „Чети, де! Чети, по дяволите, чети, като ти казвам!“, „Иди си в стаята и чети!“.
Резултат?
Никакъв.
Той спи над книгата си. Прозорецът изведнъж му се е сторил широко отворен към нещо желано. И той е отлетял през него. За да избяга от четенето. Но и в съня си е нащрек – не е затворил книгата. Само да открехнем вратата на стаята му, и ще го видим да чете, прилежно седнал зад бюрото. Дори да сме влезли на пръсти, пак ще ни чуе през тънката пелена на съня си.
– Е, харесва ли ти?
Няма да каже „не“, защото ще е светотатство. Книгата е свещена, невъзможно е да не обичаш да четеш! Не, той ще каже, че описанията са ужасно дълги.
Успокоени, ще се върнем при телевизора. Не е изключено впрочем забележката му да предизвика разпалена дискусия между нас…
– Казва, че описанията били ужасно дълги. Трябва да го разберем, живеем във века на аудиовизуалното, а романистите от XIX век са били принудени всичко да описват…
– Това не е основание да му позволяваме да прескача по половин страница!
…
Излишно се морим, той пак е заспал.
33
Трябва да се чете, трябва да се чете…
Но ако вместо да го изисква, учителят реши изведнъж да сподели собствената си радост от четенето?
Радост от четенето? Това пък какво е?
Въпроси, които наистина ни подтикват да се вгледаме в себе си!
И като начало да признаем една истина, коренно противоположна на догмата: голяма част от четивата, които са ни формирали, сме погълнали не за да, а въпреки че. Чели сме (и четем), като се изолираме, отказваме, като се противопоставяме. Ако поради това заприличваме на бегълци, ако няма вероятност реалността да стигне до нас през „очарованието“ на прочетеното, значи сме просто бегълци, които се самоизграждат; избягали сме, за да се родим.
Всяко четене е акт на съпротива. Съпротива срещу какво? Срещу всички ограничения. Всички:
– Социални
– Професионални
– Психологически
– Емоционални
– Климатични
– Семейни
– Домашни
– Стадни
– Патологични
– Парични
– Идеологически
– Културни
– Или егоцентрични.
Доброто четене спасява от всичко, включително и от самия себе си.
А освен всичко това ние четем и срещу смъртта.
Кафка чете срещу меркантилните планове на баща си, Фланъри О’Конър чете Достоевски въпреки иронията на майка си („Идиот“? Не се учудвам, че си почнала книга с такова заглавие!“), Тибоде чете Монтен в окопите на Вердюн, Хенри Мондор потъва в поезията на Маларме в окупирана Франция, журналистът Кауфман препрочита в затворите на Бейрут отново и отново все същия том на „Война и мир“, болният, опериран без упойка, за когото ни разказва Валери, намира „малко облекчение или по-скоро известен прилив на сили и търпение“, като си повтаря наум „между два пристъпа на болката любима поема“. Да не забравяме и признанието на Монтескьо, чиято педагогическа окраска е дала повод да се изпише толкова мастило:
„Ученето беше за мен най-доброто лекарство срещу отвращението от живота и не помня да съм изпитвал мъка, която един час четене да не разсее“.
49
Хубаво, но от коя част на претоварения си график да откъсвам всеки ден по един час за четене? От приятелите? Телевизията? От пътуванията? Или от семейните вечери? От домашните?
Откъде време за четене?
Сериозен проблем.
Който всъщност не е никакъв проблем.
Щом някой заговори за време за четене, това значи, че му липсва желание. Защото, строго погледнато, никой никога няма време за четене. Нито малките деца, нито юношите, нито възрастните. Животът непрекъснато пречи на четенето.
– Да чета? Много бих искал, но работата, децата, къщата, вече не разполагам с време…
– Как ви завиждам, че имате време за четене!
Но защо тази жена, която работи, пазарува, гледа си децата, шофира, обича трима мъже, ходи на зъболекар и ще се мести идната седмица, защо тя намира време за четене, а този свенлив пенсиониран ерген – не.
Времето за четене винаги е откраднато време. (Както впрочем и времето за писане, или времето за любов.)
Откраднато от кого?
Да речем, от задължението да живееш.
Навярно това е причината, поради която метрото – уместен символ на споменатото задължение – е най-голямата читалня в света.
Времето за четене, както и времето за любов, удължава времето за живот.
Ако трябваше да гледаме на любовта като на част от дневното ни разписание, кой би се решил да обича? Кой има време да бъде влюбен? Но някой да е виждал влюбен, който не намира време да обича?
Никога не съм имал време за четене, но нищо и никога не е могло да ми попречи да довърша роман, който ми харесва.
Четенето няма нищо общо с организацията на общественото време, то е, както и любовта, начин на съществуване.
Проблемът не е да знам дали имам, или не, време за четене (време, което впрочем никой няма да ми даде), а дали ще си подаря, или не, щастието да бъда читател.
Дискусия, която Пънкаря резюмира в страхотна формула:
– Време за четене ли? Държа го в джоба си!
Като го гледа каква тухла вади („Легенди за страстта“ от Джим Харисън, 10х18 см), Бърлингтън одобрява замислено:
– Ами да… човек като си купува яке, най-важно е джобовете му да побират голям формат.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение