Дизайнът на влака „Седем звезди“ на Ейджи Митоока – влак на стойност 25 милиона евро, прочул се в западната част на Япония през 2013-а – отдава почит на прочутия „Ориент експрес“. Но когато 68-годишният му създател представя идеите си на железопътната компания „Кюшу Реълуей“, не се основава на архивни кадри на влака Париж – Истанбул, разказва списание „Монокъл“. Вместо това той представя сложни триизмерни скици, които изобразяват всеки детайл – до шарките на тапицерията, дървения паркет и униформите на персонала.
„Това е като поставянето на театрален спектакъл – ако сцената, декорите, осветлението и музиката са перфектни, актьорите могат да се фокусират върху играта си“, казва Митоока.
Неговата работа за средноголямата железопътна компания в Кюшу го прави местна знаменитост и един от най-търсените дизайнери от поколението му. Новите му влакове до един са разпознаваеми в Страната на изгряващото слънце – и привличат хиляди туристи.
Днес в студиото на Митоока работят 13 души, освен него. Всички те ползват компютри – и отново, освен него. Той чертае с молив върху огромна маса.
„Твърде бавен съм на компютър“, обяснява дизайнерът.
Преди влаковете да бъдат включени в творческия му репертоар, Митоока е илюстратор на енциклопедии и реклами на недвижимо имущество. Винаги обаче е искал да бъде дизайнер. Затова и започнал работа в такава фирма в Осака. В двайсетте си години получава предложение да работи с Арне Якобсен – но офертата е анулирана дни по-късно заради неочакваната смърт на датския дизайнер. Митоока лежи на това преживяване, докато създава първия си влак – през 1989-а.
Интериорите му пренасят вековните японски традиции към масовия потребител днес. Във влака „Цубаме Шинкансен“ той избира тапицерия от Нишиджин, черешово дърво и канела за прозорците и клен за седалките. Инатливото му настояване да използва дърво и други естествени материали противостои на предпочитанията на индустрията за синтетика – покриваща противопожарните изисквания.
Дизайните на Митоока рядко са лесни за изпълнение. Мебелировката и конструкцията на „Седем звезди“ е правена в точно установен ред, а всеки вагон съдържа различен вид дърво. Облегнати на стената в офиса му са три дървени панела. Те изглеждат солидни – всъщност 0,2-милиметров дървен слой, разработен да устоява на огън, е пресован върху алуминиева рамка.
„Направихме много неща, които не са били опитвани преди“, казва дизайнерът.
Митоока говори и за пенсиониране, но в момента е твърде зает. Вади планове на автобус, високоскоростен ферибот и влак-стрела, по които работи в момента. Има също негова скица на хотел близо до планината Фуджи.
„Искам това да е последният ми проект“, обяснява той.
Трудно е да си представиш как ще се изхранва индустрията без него – или да си въобразиш напускането на Митоока на върха на възможностите му.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение