Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

За ловците на призраци на писатели

Огледало в огледалото на Филип Рот

Филип Рот притежава почти всяка литературна награда в САЩ – от Националната награда за художествена литература през „Пулицър“ до наградата ПЕН/Фокнър. - За ловците на призраци на писатели

Филип Рот притежава почти всяка литературна награда в САЩ – от Националната награда за художествена литература през „Пулицър“ до наградата ПЕН/Фокнър.

Според „Ню Йорк Таймс“ Филип Рот е най-великият американски писател в последните 25 години. Той успява да спечели вниманието и признанието на литературните критици още с първата си творба – сборник от пет къси разказа и една новела, озаглавен „Сбогом, Колумб“, а черното му чувство за хумор, докосващо безсрамно най-свещените теми и съчетано с безпощадна социална зрялост и творческа отговорност спрямо политическата и културната съдба на Америка и света, превръщат Рот в явление за световната белетристика. Той е авторът, получил почти всяка литературна награда в САЩ – от Националната награда за художествена литература през „Пулицър“ до наградата ПЕН/Фокнър.

prizrak

Този септември издателство „Колибри“ публикува на българския пазар романа „Писателят призрак“ (1979 г.) в превод на Невяна Андреева, вдъхващ живот на един от най-знаменитите литературни герои и своебразно алтер его на Рот – писателя Нейтан Зукърман.

Първата от общо деветте книги, в които се появява Зукърман, е изпълнен с литературни и исторически препратки текст, жонглиращ с взривоопасни теми като съдбата на евреите след Втората световна война, търсенето на собствена идентичност, противоречието между „високото“ изкуство и „ординерния” живот, отговорността на твореца към неговите сюжети, последиците от смесването на илюзия и реалност, както и отношенията преподавател-студент, включително и в еротичен аспект.

23-годишният Нейтан гостува на И. А. Лоноф, „най-оригиналния разказвач от Хоторн и Мелвил насам”, и по време на посещението се запознава както със съпругата му Хоуп, така и с негова бивша студентка, която работи в библиотеката в Харвардския университет – Ейми Белет, опитваща се да убеди Лоноф да архивира творчеството си в библиотеката, а и да избяга с нея във Флоренция. Своебразна Лолита, но не по Набоковски, Ейми е запленила не само кумир, но и субект, на който се прекланя. Младата жена провокира въображението на Нейтан и той вплита образа й в почти криминална интрига около една от най-известните книги на ХХ век.

Сравнително семпла по обем творба, „Писателят призрак“ преобръща света изречение по изречение не на един, а на цели трима велики писатели. Огледало в огледалото, този своеобразен литературен трилър прониква дълбоко в светоусещането на читателя и дълбае в човешкото съзнание така, че хедонистичната наслада от буквите се слива с търсенето на отговор на неудобните въпроси за „изненадите, които носи призванието да пишеш“. Филип Рот създава психологически фино нюансиран текст, описващ с обич и гняв, със симпатия и подигравка, свития, но същевременно непреклонен и горд еврейски живот в САЩ след Втората световна война.

Задължително настолно четиво за всички любители на литературата – ловци на призраците на писателите, криещи се из страниците на световните класики, „Писателят призрак“ е безкрайно пътуване към самия себе си, трескаво разследване на миналото и смел поглед към бъдещето.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах