Залп „Огън!“ от диригента Марк Кадин

Музика, посветена на войната, от Чайковски, Бетовен, Карол Курпински и Боян Икономов в концерт на Симфоничния оркестър на БНР

„В онези времена, без телевизия и интернет, баталната музика всъщност е била еквивалент на днешните блокбъстъри“, казва диригентът Марк Кадин. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков - Залп „Огън!“ от диригента Марк Кадин

„В онези времена, без телевизия и интернет, баталната музика всъщност е била еквивалент на днешните блокбъстъри“, казва диригентът Марк Кадин. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Ефектна тематична програма ще прозвучи в концерта на Симфоничния оркестър на БНР на 29 ноември в зала „България“. Ще бъдат изпълнени прочути батални произведения от XIX и XX век на Бетовен и Чайковски, както и рядко изпълнявани творби на българския композитор Боян Икономов и на патриарха на полската музика Карол Курпински. Главният диригент Марк Кадин ще даде заповед „Огън!“, както е наречен самият концерт.

„Интересна промяна в музикалните вкусове на публиката се случва в миналите две столетия – отбелязва маестро Кадин. – В онези времена, без телевизия и интернет, баталната музика всъщност е била еквивалент на днешните блокбъстъри – и дори е била повече от актуална, имайки предвид, че през първата половина на XIX век Европа е била поле на нестихващи войни.“

В концерта на 29 ноември ще прозвучи „Победата на Уелингтън“ на Бетовен – и, по думите на Кадин, днес ни е трудно да си представим, че това е била една от известните творби на композитора:

„То му е донесло повече слава и пари, отколкото всяко друго негово произведение“.

Америка за България

Написана през 1813 г., „Победата на Уелингтън“ е създадена за благотворителни концерти в подкрепа на военноинвалиди. В първото ѝ изпълнение участват някои от най-добрите навремето виенски музиканти, дирижирани от самия Бетовен. Интересно е, че концертмайсторът на една от оркестровите групи е Салиери, а на барабаните – младият Майербер. Успехът е огромен, а финансовият резултат достига нечувани цифри. На същия първи концерт е и премиерата на Седма симфония на Бетовен, но никой не ѝ обръща внимание. Впоследствие един критик нарича това гениално произведение „съпровождаща пиеса“ към „Победата на Уелингтън“.

Друга творба, която публиката ще чуе в изпълнение на Радиосимфониците, е „Битката при Можайск“ на Карол Курпински – популярен композитор и диригент на своето време, чиито мелодии били цитирани от Вагнер и Шопен. Произведението е създадено от Курпински, когато научава за Наполеоновото поражение в Руската кампания. Премиерата му е през декември 1812 г. във Варшава, по същото време когато и френската армия се е връщала към родината си през Полша.

В концерта на Симфоничния оркестър на Радиото ще прозвучат още популярната „Тържествена увертюра „1812“ на Чайковски и „Дравски дни 1945“ на Боян Икономов, ретроспективен поглед към исторически събития, вдъхновили двамата композитори. Увертюрата на Чайковски е често изпълнявана в цял свят творба – звучи не само на концерти, но и на всевъзможни тържествени мероприятия, исторически реконструкции, филми и дори в анимационния сериал „Семейство Симпсън“.

Героичната увертюра „Дравски дни 1945“ Икономов посвещава на военна операция на българската армия в Унгария. Произведенията на този композитор днес се изпълняват рядко по концерти – затова е събитие за меломаните, че ще го чуят на 29 ноември. През 50-те години Боян Икономов заедно с Константин Илиев и Лазар Николов, както се е случвало и с редица други големи наши творци по време на тоталитарния режим, е обвинен във формализъм.

Вижте още: ДИРИГЕНТЪТ МАРК КАДИН: В РУСИЯ НИКОЙ НЯМА ДА ТИ ПОЖЕЛАЕ „ХУБАВ ДЕН!“