Защо Хитлер става диктатор, разказва изложба за живота му до 25 г.

Предпоставките в ранното му детство - побоищата вкъщи, ниският успех в училище, липсата на приятели, расовите теории в обществото и вестниците

Адолф Хитлер със съучениците си, 1900 г. Снимка: Уикипедия - Защо Хитлер става диктатор, разказва изложба за живота му до 25 г.

Адолф Хитлер със съучениците си, 1900 г. Снимка: Уикипедия

Поучителна изложба, посветена на ранните години на Адолф Хитлер, се появява в контекста на расовите вълнения по целия свят. Музеят „Долна Австрия“ представя експозицията „Младият Хитлер“, за да разкаже за живота на една от най-жестоките личности, които познава светът, от 1889 г. до Първата световна война. „За времето до 1914 г. се оформят неговият характер и светоглед”, посочват организаторите, събрали изследванията си и в книга.

Изложбата „Der junge Hitler. Prägende Jahre eines Diktators“ (Младият Хитлер. Основополагащите години на един диктатор) в музей „Долна Австрия“ в Санкт Пьолтен, Австрия, представя информация за ранните години на Хитлер, роден 1889 и отнел живота си през 1945-а. Описана е средата, в която е отраснал, поведението и интересите му, както и предпоставките още като момче да се превърне след години в зловещия диктатор, обрекъл на смърт милиони.

Експозицията първоначално бе открита на 29 февруари 2020-а, но бе затворена заради пандемията от коронавирус. Сега отново е достъпна и може да бъде разгледана до 24 януари 2021. Двама от организаторите – историците Кристиан Рап и Ханес Лайдингер, излагат изследванията си и в книга със заглавието „Hitler – Prägende Jahre. Kindheit und Jugend 1889-1914“ (Хитлер. Основополагащи години. Детство и юношество 1889 – 1914), излязла по-рано тази година.

„За времето до 1914-а се оформят неговият характер и светоглед. Както и да са допринесли Първата световна война и Ваймарската революция за радикализацията на Хитлер, предпоставките вече са били налице“, казват авторите.

Америка за България

В книгата и в изложбата са реконструирани първите 25 г. от живота му в Браунау, Ламбах, Леондинг, Линц и Щайр до престоя му във Виена по-късно.

Адолф е роден на 20 април 1889-а в Браунау, Австро-Унгария. Посетителите на музея могат да проследят ранните години от детството му в семейството на строгия баща, който често го бие, и обучението му в училище, където според разказите на Рап и Лайдингер, малкият Адолф се държал особено, показвал нисък успех, трудно се интегрирал и вече разделял съучениците си на германци и не-германци.

Расовите теории в онова време обаче не били рядкост.

„Това е било в тогавашния мейнстрийм“, казва Ханес Лайдингер, цитиран от „Зюддойче Цайтунг“.

За расизма, национализма и антисемитизма Кристиан Рап допълва: „Всичко това било натрупано в обществото“.

Според Рап, „за това е можело да се чете и във вестниците. Дали за империализма, за расовата хигиена, в която искрено са вярвали, или за някой антисемитски конгрес – за всичко се е говорело публично“.

Така се развива интересът на Хитлер към антисемитизма, който се изостря особено при престоя му във Виена. В града той пристига на 18 години, държи се като бохем. Според авторите на биографията, цитирани и в „Остерайхише Рундфунк“, той „отхвърля всичко – правила, норми, инструкции, идеята за вписване в определена обществена група, регулирани графици, работа – в името на един хедонистичен и непостоянен начин на живот“.

Представа за този период от биографията на бъдещия водач на Националсоциалистическата германска работническа партия организаторите на изложбата добиват от разказите на Август Кубицек, приятел на Адолф Хитлер, и от личната кореспонденция между двамата, част от която е предоставена на музея. Според Кубицек, във Виена Хитлер се присъединява към антисемитски съюз.

Кубицек коментира Хитлер така:

„Всичко го занимаваше и вълнуваше, нищо не му беше безразлично. Безобидни неща, няколко необмислени думи можеха да предизвикат изблици на гняв у него“.

Хитлер не споменава дори на единствения си приятел за отказа да бъде приет във Виенската академия за изящни изкуства. Един от експонатите на изложбата в музея в Санкт Пьолен е протоколът за изпитите в учебното заведение от 1907 година. Срещу името на Адолф Хитлер седи само една кратка бележка за представянето на кандидата – „неудовлетворително“.

Освен от изобразително изкуство, Хитлер се интересувал и от музика. Ценен предмет в изложбата, посветена на основополагащите години на бъдещия диктатор, е и нотен лист с опера, която младият Адолф създава с помощта на приятеля си Кубицек, който по-късно става диригент. Завладян от музиката на Вагнер, Хитлер също искал да опита да композира. Само че не можел да пише ноти – тук на помощ дошъл Кубицек. Нотният лист със заглавието „Виланд: прелюдия – по мотиви от Адолф Хитлер“, вдъхновен от легенди от германската митология, е експонат от изложбата, който за първи път бива показван на публиката. Описанието на кураторите към него гласи:

„Той като никой друг предмет въплъщава развитото още в юношеските години [на Хитлер] самонадценяване“.

„Трябва да е бил повлиян от Австрия в този период, всички се оформяме в своето детство“, обобщава Ханес Лайдингер. Изводът на авторите: „Този Хитлер, когото познаваме от речите, този отчасти комичен, отчасти демоничен, но във всеки случай неприятен оратор и твърд по характер човек – него можем да разпознаем още много, много рано в юношеството му.“

Изложбата и книгата завършват с времето, което Хитлер прекарва във Виена. През 1914 г. той се присъединява към баварската армия, за да се включи в Първата световна война. Впоследствие ще се превърне в страшния Фюрер – една от най-демоничните фигури в историята на човечеството.

Четенето е безопасно за вашето здраве

Има ни заради вас

Скъпи приятели, читатели на „Площад Славейков”,

През трудните месеци на карантината, когато културата беше поставена на пауза, ние преминахме заедно с вас и благодарение на вас, без да спрем и за миг. Успяхме да ви заведем там, където изкуството е живо. Бяхме вашият пътеводител за безплатните изложби, концерти, опера, кино... Разказвахме ви за новото и за древното в света на изкуството, за усилията на творците да оцелеят в кризата. Внимавахме да не допускаме фалшиви новини – родни или чужди.

Благодарение на вашата подкрепа и дарения успяхме да преминем през първите трудни месеци. Помощта ви доказа, че сме ви необходими.

За съжаление, вирусът все още не си е отишъл, културата ще мине през дълъг период на възстановяване. Нашата мисия е да бъдем до нея, да ѝ помагаме, за да се завърне в пълния си блясък пред своята публика. Затова отново се обръщаме към вас, нашите читатели: не спирайте да ни поддържате. Без вас ще оцелеем трудно, културата има нужда от професионални медии, които да я подкрепят и да я свързват с вас, публиката.

Все още се нуждаем от вашата финансова подкрепа. Благодарим ви от сърце за всичко направено досега и за всичко, което ще направите в бъдеще.

Има ни за вас и заради вас.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Платформа A6 3