Защо Кевин Спейси не бива да бъде оправдан от Холивуд, дори и оневинен

Когато шепотът се превърне във викове, щетите са налице

Във видео, публикувано на Коледа през 2018-а, Кевин Спейси заяви, „че това не е краят, независимо кой какво казва“. Снимка: Стопкадър от видеото - Защо Кевин Спейси не бива да бъде оправдан от Холивуд, дори и оневинен

Във видео, публикувано на Коледа през 2018-а, Кевин Спейси заяви, „че това не е краят, независимо кой какво казва“. Снимка: Стопкадър от видеото

Новината, че наказателните обвинения срещу Кевин Спейси за случая в Нантъкет са отпаднали, повдига един неизбежен въпрос: означава ли това, че той може да си върне обратно благоволението на Холивуд? Или може би по-важното: трябва ли? В статия за „Варайъти“ Карълайн Франке търси отговор на този въпрос, който не се отнася само до Кевин Спейси.

Бързото пропадане на Спейси беше потресаващо, макар че дойде много скоро след това на някога недосегаемия продуцент Харви Уайнстийн. Спейси е обичан актьор, чиито роли в повечето му филм – от „Обичайните заподозрени“ до „Къща от карти“ – го превърнаха в попкултурна икона; през годината, в която изгуби публичното одобрение, той дори бе водещ на наградите „Тони”.

Всичко това се промени, когато актьорът Антъни Рап даде експлозивно интервю за „Бъзфийд”, обвинявайки Спейси в сексуално нападение на парти, когато Рап е бил на 14 години, а Спейси на 26 г. Обвинението, което в началото на миналата седмица отпадна, се появи малко по-късно – млад мъж разказа как през лятото на 2016 г. (когато е бил на 18) Спейси го е напил и опипвал в бар в Нантъкет. Актьорът се опита да изпревари вредата, като заяви, че обвиненията срещу него са на хомофобска основа, основана на признанието му, че е гей – но щетите бяха налице. Отдавнашният шепот за неуместното поведение на Спейси към по-младите мъже изведнъж се бе превърнал във викове.

Холивуд трескаво се опита да изтрие Спейси от екраните. Когато скандалът гръмна, режисьорът Ридли Скот направи невъзможното, за да извади актьора от вече заснетия си филм „Всички пари в света”, като го замени с Кристофър Плъмър. Сериалът на „Нетфликс” „Къща от карти” приключи без него с убийството на героя му извън кадър, така че току-що получилата шестата си номинация за „Еми” Робин Райт да влезе в Овалния кабинет на Франк Ъндъруд.

Това бяха големи стъпки, с които ясно се заяви, че шоуто трябва да продължи – но просто ще продължи без него. Спейси, явно ядосан от решението на „Нетфликс”, публикува през декември видеоматериал в YouTube, озаглавен „Нека да бъда откровен/Франк“, в който в леко прикрита версия на героя си от „Къща от карти“ се подсмиваше, че хората „бързат“ да го осъдят без да знаят фактите. И предизвикателно заяви:

„Това не е краят, без значение кой какво казва”.

Вижте още: „НЯМА ДА МЕ ОСЪДИТЕ БЕЗ ДА ЧУЕТЕ ФАКТИТЕ, НАЛИ?“

Спейси остава следствен по обвинения за сексуални посегателства в Лондон и Лос Анджелис. Но след като единственото наказателно обвинение, повдигнато срещу него досега, отпадна – той може да се надява, че отново ще намери път към индустрията, която сега го отбягва. Като изключим възможни застрахователни проблеми, вероятно той може да намери някои съпричастни сътрудници, с които да работи.

По-рано тази година режисьорът и сценарист Пол Шрейдер заяви, че след като е споделил във Фейсбук желанието си да работи със Спейси, от A24 – продуцентската компания зад неговия възхваляван филм „First Reformed”, са го помолили да стои извън социалната мрежа.

„Спейси трябва да бъде наказан за всички престъпления, които е извършил. Но не и за изкуството си – написа Шрейдер. – Наказвайки го като творец, ние наказваме изкуството.”

Шрейдер може да е единственият, който го е казал толкова ясно, но като се има предвид високия статус на Спейси и имената на хората, с които е работил в Холивуд, той едва ли е единственият, който мисли така. Ако Спейси иска работа, в крайна сметка ще я намери.

Това че обвиненията са отпаднали обаче, не означава, че много от тях не биха били (или не би трябвало да бъдат) предпазливи по отношение на Спейси. В крайна сметка приливната вълна на презрение към актьора започна с историята на Антъни Рап. Тя е извън обхвата на давността за наказателни обвинения, но все пак отекна у достатъчно хора (и получи сериозна подкрепа от десетки други подобни обвинения), за да опетни репутацията на Спейси завинаги.

По времето на нападението над Антъни Рап случаите на сексуално насилие толкова рядко се възприемаха сериозно, че понякога споделянето на преживяното престъпление е единственото, което жертвата може да направи. Всеки, който вярва в този многократно доказан и истински факт, просто ще повярва, че тази седмица Спейси отново е избегнал последиците за злоупотребата с положението си.

Ако някой иска да работи отново със Спейси, това е негово право и прерогатив. Но преживелите сексуално насилие и хората, които ги познават и обичат, са повече от наясно с недостатъците на правната система в тази област – и няма да бъдат убедени от един случай, разпаднал се по технически причини. За да се справи с проблема и да ги убеди, Спейси би трябвало да направи много повече, отколкото досега. Но да бъдем откровени: в този момент, предвид броя и мащабите на обвиненията срещу него и собствената му зле прикрита надменност, той едва ли би успял.

Вижте още: КЕВИН СПЕЙСИ ВЕЧЕ НЕ Е ОБВИНЯЕМ ЗА СЕКСУАЛЕН ТОРМОЗ

ДС