Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Защо в Солун може, а в София не?

Ларгото, Ден 9 след обещанието да падат зидове (снимки)

Дворецът на император Галерий в Солун се намира на площад „Наварину“ в центъра на града. Останките му, които са от същото време, както и тези на Ларгото, се намират в изкоп със същата дълбочина и са обект на реставрация и консервация. - Защо в Солун може, а в София не?

Дворецът на император Галерий в Солун се намира на площад „Наварину“ в центъра на града. Останките му, които са от същото време, както и тези на Ларгото, се намират в изкоп със същата дълбочина и са обект на реставрация и консервация.

На 8 ноември т. г. зам.-министърът на културата Боил Банов обеща замразяване на проекта Антична Сердика на Ларгото и намаляване на най-високото надстрояване. Минаха 9 дни и още чакаме. Ако на някой му се струва много, да припомним, че през май 2012-а тогавашният министър на културата (който е и сегашен) обеща пред телевизията, че до края на юли „ще бъдат направени прозрачни стени, така че всеки, който минава оттук ще може директно да наблюдава текущите археологически разкопки и да види с очите си този подземен булевард на антична Сердика“. Минаха 3 години и половина и още чакаме.

И докато чакаме, понеже на Ларгото общо взето изглежда, че вървят само довършителни работи, да направим на бързо сравнение с най-близкия подобен проект в чужбина. Това дворецът на римския император Галерий в Солун.

Гай Галерий Валерий Максимилиян е роден около 250 година в селско семейство близо до Сердика, но стига от овчар до император на Римската империя. Дворецът му в Солун се намира на площад „Наварину“ в центъра на града. Останките му, които са от същото време, както и тези на Ларгото, се намират в изкоп със същата дълбочина и са обект на реставрация и консервация. Това са общите неща.

Разликите се виждат ясно на снимките, но все пак нека изброим какво няма в Солун: почти няма прави ъгли и опънати като по конец ръбове – защото времето работи така, че не оставя такива. Няма „стълбища“, вместо естествени следи от разруха. Няма нови червени тухли и бяла мазилка, няма бетон, разхвърляни из обекта купчини тухли, пясък и торби цимент. Няма Манхатъни, Китайски и Берлински стени, небостъргачи, плочки за баня и въобще нищо, което да придава фалшив вид на руините.

Някой трябва да ни отговори защо в Солун може, а в София не.

Разходихме се до Солун, за да ви покажем как се прави там реставрация и консервация на обект, подобен на нашия:

2

1

3

4

6

7

8

9

10

12

Дворът на Музея на Акропола в Атина - тук отново личат същите разлики с Ларгото в центъра на София.

Дворът на Музея на Акропола в Атина – тук отново личат същите разлики с Ларгото в центъра на София.

А ето как вървят строителните работи на археологическия обект Сердика в центъра на София:

1

2

3

4

5

6

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС