Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Жалко е, че БНТ се срамува от своето минало

За новата визия на БНТ, или защо в изкуството модата не бива да е на мода

Новият дизайн на БНТ е създаден от Николай Тонков-Бен. - Жалко е, че БНТ се срамува от своето минало

Новият дизайн на БНТ е създаден от Николай Тонков-Бен.

Настоящият текст не е критика, не е провокация, не е противопоставяне, заяждане или обичайното отрицание на всяко ново явление, той е, както казва в своята легендарна телевизионна поредица Кенет Кларк, едно лично гледище. Става дума за новата визия на БНТ.

Новият знак на БНТ, а от там и цялата графична идентичност, с нищо не превъзхождат досегашния знак на Стефан Кънчев. Знакът на Стефан Кънчев e с по-богато съдържание и рафинирана графика, създаден с изключителна изобретателност, брилянтно остроумие и съвършен виц. Той е, до ден-днешен поне, достатъчно актуален, съвременен и модерен, затова не биваше да бъде сменян, а трябваше да стане основа на графичното лице на телевизията за сегашните и необходимости.

Големите фирми и институции са авторитетни и горди не като сменят знаците си, а като ги запазват – особено когато те са впечатляваща находка. Традицията не е без значение, респектът от историята – също, а великите постижения в изкуството не са ефимерна красавица, за да остаряват и повяхват. Отказът от знака на Стефан Кънчев е посегателство върху българската култура.

Авторът на сегашния знак (Николай Тонков-Бен – бел. ред.) може и да има основание за самочувствие**, но не бива да изрича неистини. Летвата на Стефан Кънчев не е надскочена, а в телевизията (в по-голямата част от нейното съществуване) не е използвана руска кирилица, защото такива колоси в графиката като Никола Николов, Стефан Чакъров, Стефан Кънчев и др. не са допускали това. БНТ има голямо и стойностно художествено наследство, оставено от артисти, които са работили в нея и за нея и то трябваше да бъде забелязано и оценено.

„Когато отворих офиса си в София през 2004 г., нямаше никой, който да се занимава с правене на корпоративна идентичност. Нито някой знаеше какво е това нещо.“

Тази констатация на автора на сегашната корпоративна идентичност никак не е справедлива. Тя е обида за много български графици, които много по-рано и много добре са знаели какво е това нещо, работили са в тази сфера и са били наясно с мястото и обществената значимост на този дял от графичния дизайн.

Жалко, че БНТ не може да оцени богатството на телевизионна графика, което притежава, не разбира, че „модата е нещо „велико“ и не ни позволява да видим непреходното“, не приема, че в изкуството модата не бива да е на мода, срамува се от своето минало и иска да изглежда като парижанка, без да знае, че „парижанката не се облича по парижки”.


*Стоян Дечев Дечев е художник, преподавател в Катедра „Плакат и визуални комуникации“ в Националната художествена академия.

**АВТОРЪТ НА НОВАТА ВИЗИЯ НА БНТ: МНОГО ВДИГНАХМЕ ЛЕТВАТА

„Площад Славейков“ е готов да публикува мнения и на други автори по темата.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90