– Освен това филмът все още не е заснет, защо случаят да е приключил? Филмът има много хубав сценарий.
– Аз не се съмнявам, че сценарият на Руси Чанев е прекрасен.
– А Вие, между другото, още не сте му платили. Той е спечелил най-висока оценка за написване на сценарий и още не сте подписали договор с него. Защо?
– Руси Чанев никога не е печелил за идея, ако това имате предвид. За идея спечели Боряна Пунчева през 2017 г. като продуцент и режисьор на този проект с нейната фирма „Бо продакшън“. Това е станало миналата година, аз не съм била директор тогава. През ноември 2017 г. тя прехвърли своята продуцентска фирма на Руси Чанев и по този начин той наследява този проект като продуцент. Това е първият му проект като продуцент, той е и сценарист на проекта. През 2018 г. двамата се явяват на финансова комисия. Вече с продуцент Руси Чанев и режисьор Боряна Пунчева. На тази финансова комисия „Бо продъкшън“ спечелват 5 800 лв. за развитие на сценарий.
Както може би Ви е добре известно, на 31 декември 2017 г. тригодишният период, в който НФЦ е трявало да адаптира Закона за усвояване на държавна помощ, който да я гарантира от 1 януари 2018 г. до 31 декември 2020 г., е изпуснат и не се е състоял. В края на 2018-а в Дръжавен вестник излезе нашият закон и процесът е възстановен. Той влиза в сила от момента на публикуване. Така че ние тук имаме новина. Имаме само хубави новини. Никой в НФЦ няма да бъде унижаван, нито лишаван от правата си, докато аз съм в него. Неволно и по погрешка може нещо да се случи – ако е такъв казусът, ние моментално ще го адресираме в разговор. Тогава те са се явили на финансова комисия, след което Борислав Колев е назначен през март 2018 г. на едногодишен договор като член на художествената комисия по документално кино. През август 2018 г. „Бо продакшън“ кандидатства за същия този проект. Тогава експертът по продуцентство Маргарита Стефанова им казва, че ако те се явят със сценарий, те ще си загубят финансирането за развитие на сценарий. Когато печелиш идея, ти печелиш едни пари, с които да седнеш и да пишеш сценарий. Ако ти внесеш сценарий преди да си усвоил парите си за идея, ти на практика ги губиш, защото държавата казва „Ти си свършил работата и без нашата държавна помощ и ние нямаме основание да ти я даваме“. И по регламент това не може да се случи при започната работа по проект. Въпреки че тя ги съветва да изчакат с това, договор не са сключили не само те. Договор не е сключил абсолютно никой. От 1 януари 2018 г. до днес не е сключен нито един договор. Поради изгубената предишна нотификация, аз не съм подписала нито един договор. Подписвала съм само стари договори и анекси и сме разплащали само стари задължения. И това за мен беше голяма лична болка за всичките ми колеги, защото от това зависи творческият процес, но зависи и тяхното лично съществуване – и като творци, и просто като хора. До 27 декември 2018-а трябваше да разплатя и останалите пари за дъжавна помощ – около 5 млн. лв.
Вижте още: СПИРАТ ПАРИТЕ ЗА БЪЛГАРСКО КИНО?
Трябва да кажа, че тогава аз се обадих на Руси Чанев и му казах: „Ти си в конфликт на интереси, така че проектът ти няма как да бъде разгледан. На всичко отгоре ще загубиш и 460 лв. такса. По-добре проектът да се разгледа догодина“. Надявам се, че през 2019-а никой няма да е в конфликт на интереси. Първата сесия за държавна помощ за филмопроизводство вероятно ще бъде в края на март или началото на април. От разговора с Руси Чанев разбрах, че той явно не разбира тази ситуация и мисли, че разрешаването ѝ зависи от мен. Ако зависеше от мен – а аз самата съм в жесток конфликт на интереси – тогава щяхте да имате право да ме питате „Защо махате член на комисията заради един проект? А останалите 50 проекта?“. И не само Вие щяхте да ме питате, а всички. Защото по закон не ми е позволено, защото би било своеволие, защото е в нарушение на целия процес. Руси Чанев тогава ми затвори телефона и ми написа есемес. И ето нашата кореспонденция с Руси, която сега ще ви изчета.
– Това е лична кореспонденция, може би не е добре се споделя публично?
– Трябва, защото в едни писания се твърдеше, че не сме имали комуникация. Аз имам огромно уважение към Руси Чанев и за мен това е лична обида. Как е възможно аз, Жана Караиванова, да откажа комуникация на Руси Чанев? За всеки, който ме познава, това е немислимо. В съобщение той ми написа: „Жана, няма да говоря с теб, докато ти не оправиш тази вопиюща несправедливост към моя проект“. Аз му казвам: „Руси, НФЦ не е мой, каква несправедливост има тук?“. Има 14-дневен срок, в който всеки има право да обжалва сесия, да пусне до съда какъвто иска документ. Нищо такова не е направено. Комуникация никой тук не е отказал. И пак да кажа, това са само двама от моите колеги, с които работим. Към тях нямам особено отношение нито в плюсова, нито в минусова посока.
Всичко по темата: ФИЛМОВИЯТ ЦЕНТЪР СПРА ПРОЕКТ НА РУСИ ЧАНЕВ
– Да Ви питам за един друг проект – случая с филма „Silent movie“.
– Това е случай, който наследих. Той се е развивал по времето на Камен Балкански. Когато аз дойдох тук, заварих една огромна папка с преписка и много тежка ситуация между режисьор и продуцент – Андрей Чертов и Иван Тонев. Тоест, аз я наследих към края, когато в тази папка вече има много отговори към Андрей Чертов пак от юриста на НФЦ. Но режисьорът на филма Андрей Чертов все още е неудовлетворен.
– Да, защото към него не сте се отнесли като към режисьор на филма.
– Не, не ние.
– Вие подписахте ли за филма като готов?
– Те са го подписали.
– Имате предвид предишния директор на НФЦ – подписан ли е вариантът, който няма подпис на режисьора? Това не е ли незаконно? Вие, г-н Станков, сте били юрист на Филмовия център и по онова време.
Петър Станков: – Аз няма да коментирам това в интервю, съжалявам.
Жана Караиванова: – НФЦ е държавна агенция, която раздава държавна помощ за производство на филми. Тя раздава и има взаимоотношения единствено с продуцентите, такава е системата. Тоест, когато минат процедурите и когато НФЦ подпише договор с продуцента, той има отношение само с него. Аз лично няма да навлизам в този казус, писала съм и на Чертов, и на Иван Тонев, срещала съм ги двамата, молила съм ги. Ако това е казус извън НФЦ, те по някакъв начин не искат да го решават в съда. Филмовият център с тях няма казус. Въпреки това, ние сме в непрекъсната комуникация. Моята позиция е следната: аз действам максимално за разрешаването на този казус, но той не е юридически спор между НФЦ и който и да е било друг. Пред Филмовия център продуцентът е бил изряден, поне такова е становището на всички.
– Няма подпис на режисьора.
Петър Станков: – Това Вие го казвате. Филмовият център е направил всичко необходимо, за да имаме достатъчно доказателства и данни за това каква е версията на филма и коя е окончателната версия.
– Версията, която е спечелила държавната субсидия, не е същата, която има подписа на НФЦ.
Петър Станков: – И как го разбрахте това?
– Най-малкото по дължината на филма.
Петър Станков: – Дължината никога не може да бъде определяща за това, което Вие твърдите.
– Спечелил е един сценарий, а на финала имаме на практика друг.
Петър Станков: – А това как го разбрахте?
– От режисьора, който е и автор на сценария.
Петър Станков: – Но това е твърдение.
Жана Караиванова: – Вие ще изпаднете в нашата ситуация, защото чуваме от двете страни различни неща. Тук да каже пак юристът, тъй като този казус е от 2017 година. Те са се позовали на документи, на юрисдикция, на закони, не са взимали лично отношение. Защото и режисьорът, и продуцентът на филма са уважавани хора и никой не иска да влиза с тях в някакви нерегламентирани отношения. От каквито документи имате нужда, ще ви бъдат предоставени. Аз съм декларирала на всички – по Закона за достъп до информация имате право да поискате каквото пожелаете. Всичко, което законът позволява, НФЦ ще Ви предостави.
– Във връзка с паузата в подписването на договори покрай нотификацията, ще се забележи ли паузата през 2019-а, може би ще има по-малко готови български филми, тъй като те ще бъдат в производство?
– Не, готови български филми ще има, защото Филмовият център през годините е натрупал много задължения към продуцентите. Така че ние в това време на практика сме разплащали проектите от миналата година, което винаги е било така. Особена пауза няма да има.
– Промените в Закона за филмовата индустрия, които бяха приети в края на 2018-а, се отнасят единствено до регламент 651 и нотификацията на държавната помощ пред Еврокомисията, което се отнася само до субсидиите. Но има различни въпроси, които би трябвало да се променят в НФЦ. Дали по време на Вашия мандат ще се заемете с корекция на начина, по който се определят комисиите в правилника? Например, много хора от филмовата гилдия искат изборът да става на две нива и да е прозрачен, да има публично обсъждане, което да бъде предавано онлайн.
– Ще Ви кажа какво сме направили вече. Към новата форма на закона създадохме един документ, който е приложение към закона – той е правилник за прилагане на закона. Както знаете, група експерти работи по промените в закона и аз съм подала искане първата половина на 2019 г. да бъде предназначена за законодателна инициатива, тоест да обсъдим отново нашия закон за филмовата индустрия, като го променим в същността му. Има работна група, назначена от министър Банов през март или април 2017-а, в която са Катя Тричкова, Филип Тодоров, Ваня Райнова, юристи, експерти. Това, което аз направих по време на работата по закона беше, че отворих вратите на Филмовия център и за представители на Националния съвет за кино, и за представители на гилдията, и за непредставени в тях. Така че по този правилник към закона работиха както от Националния съвет за кино, така и Катя Тричкова, Росица Вълканова, Томислав Христов. Младите ни колеги, заедно с юристи и експерти, с Анри Кулев, Илия Костов, Георги Чолаков могат да дадат различни експертни оценки. В този широк формат ние променихме всичко в правилника за прилагане на закона, което беше възможно при тази форма на закона. Променили сме картите, които са голяма болка от години за филмовата общност; съзадени са критериите за избор на комисиите, доколкото тази законова рамка дава възможност – в този правилник ще видите, че на този етап, каквото е възможно от наболелите проблеми да бъде решено, е решено.
– Ще има ли прозрачност при избора, да се види кой как гласува?
– Ще има! Докато аз съм тук, ще има пълна прозрачност.
– А предаване онлайн?
– Не виждам какво ще ни попречи. Сега изборът се записва на аудиофайл, технически въпрос е да се записва и на видео. По отношение на двустепенната оценка от художествена комисия за проектите, всички колеги се обединяват (а това е и личното ми мнение), че тази двустепенност е много подходяща за сегашния момент.
– Но това не сте го предложили досега?
– В момента двустепенност не е възможна, иска се малко повече обсъждане и затова ще го направим в първата половина на 2019 г., пак с всичките колеги, след широко и прозрачно обсъждане.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение