От Близкия Изток до Чили – през Москва, Каталуния и Еквадор – и от Париж до Хонконг, светът е обхванат от протести. Протести срещу вдигането на цените, в защита на права, политически протести, протести срещу ваксините, протести по принцип (а на някои места и протести против протестите). По-малко от месец след премиерата на последния филм на Тод Филипс с Хоакин Финикс, на повечето от тези демонстрации може да бъде забелязано едно и също познато „щастливо лице” – и това е клоунската маска на главния комиксов злодей от света на Батман.
„Осиновяването” на персонажи от масовата култура при изблици на масово недоволство не е непознато явление. През 2005 г. излезе дистопичния трилър на братя (сега вече сестри) Уашовски „V като вендета” по едноименния графичен роман на Алън Мур. В него стилизираната маска на Гай Фокс е използвана като символ на протеста срещу тиранията. Гай Фокс е историческа фигура, член на група заговорници, направили неуспешен опит да взривят британския парламент през 1605 г.— така наречения Барутен заговор.
Сред излизането на филма през 2005 г. маската с характерното изображение започва да се появава все по-често сред групи, протестиращи срещу политици, банки и други финансови институции. Тя става едновременно средство за привличане на внимание, за прикритие на самоличността на протестиращия и политическа декларация за готовност за борба с тиранина, където и да го виждат маскираните. Като начало още през април 2006 г. група с маски на Гай Фокс се сблъсква с друга група със същите маски в Ню Йорк, пред офисите на филмовата компания „Уорнър”. Първата група протестира срещу погрешното представяне на анархистите във филма „V като вендета”, а втората контрапротестира.
По-нататък маските са използваха от активисти от „Анонимните” в протест срещу сциентолози (2008 г.), през май 2009 г. хора със същите маски „взривиха” в Лондон буре с фалшив барут на протест срещу прекомерните разходи на британските парламентаристи. Тези маски се носеха от членове на „Окупирай Уолстрийт” през 2011 г., на протести в Полша срещу подписването на АКТА, в Мумбай, Индия – срещу цензурата в Интернет – през 2012-а, в няколко страни от Персийския залив при протести от времето на Арабската пролет… и по най-различни поводи на несъгласие в Турция, Тайланд, Бразилия, Египет, Канада, Саудитска Арабия… въпреки че на много места прикриването лицата по време на публични демонстрации е забранено и може да доведе до сериозни присъди. Тази години по време на фестивала „Комик кон“ в Сан Диего маската бе използвана и в протести на антиваксъри.
На продължаващите вече шести месец антиправителствени демонстрации за демокрация в Хонконг разнообразието от маски е значително по-широко. Там, независимо от забраната за покрити лица по време на публични събития, наред с Гай Фокс се забелязват още маски на Жабока Пепе, забранения в Китай Мечо Пух (заради приликата си с президента) и други народни любимци. Най-новото и (налудничаво) усмихнато лице на движението за демокрация там е на Жокера. Който иска да изглежда като клоуна-психопат, може да го постигне дори и без маска – достатъчно е да има червило, белило и малко зелена боя.
Жокера се появява за първи път в дебютния брой на комикса „Батман” през 1940 г. Новата му версия във филма на Тод Филипс е вдъхновена директно от графичната новела от 1988 г. „Убийствена шега” на Алън Мур (автор и на комикса, по който е сниман „V като вендета”). През седмиците, откакто филмът тръгна по кината, героят на Хоакин Финикс стана особено популярен по улиците на Ливан, където група графити артисти рисуват по фасадите гримасничещия клоун с коктейл „Молотов” в ръка. Той се появява и на много други места, където недоволството и общественият гняв търсят публично изражение, съобщава интернет изданието „France24“. В Чили пред редиците на протестиращите танцуват жокери, а по стените се появяват надписи „Всички сме клоуни“.
И все пак защо протестиращите по цял свят не тръгнат след някой по-положителен образ? Например след Батман, този неуморен защитник за гражданството, самоотвержен борец срещу битовата престъпност и политическата корупция? Защо недоволните избират да вървят след Жокера и се идентифицират с един убиец с тежко психическо отклонение?
Тук отговорът е лесен – защото го чувстват близък, защото смятат, че и те като него са жертви на една несправедлива социална система. Защото виждат, че с него имат общ проблем – никой не желае да ги изслуша… А и защото трябва за признаем, че Жокера изглежда доста по-ефектно от онзи английски бомбаджия от ХVII век с претенциозните мустачки и заострената брадичка.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение