Зомби апокалипсисът е тема, на която киното отделя предостатъчно внимание през годините. Един сериал обаче излиза от калъпа на традиционното и получава въодушевени хвалебствия от критиците като „най-добрата тв екранизация по видеоигра“ заради емоционалното си измерение и професионалната работа на хората пред и зад камера. „Последните оцелели“ тръгна на 16 януари в платформата на НВО Мах.
Сериалът бе широко обсъждан още преди премиерата на първия му епизод, и по всичко личи, че интересът е оправдан. Ден след премиерата си „Последните оцелели“ успява да задържи перфектния си резултат от 99% одобрение от критиката в „Ротън Томатоус“ и забележителните 9,5/10 в IMDb – рейтинг, който не успяват да отбележат дори и най-силните епизоди на „Домът на Дракона“, друго хитово заглавие на НВО. Реакциите на публиката се базират единствено на първия епизод, критиците са имали възможност да гледат всички девет.
„Последните оцелели“ е адаптация по едноименната игра, тръгнала още през 2013 г. Действието се развива през 2023 г., когато човечеството е подчинено на заразна гъбична инфекция. Епидемията, при която очевидно не работи дистанцията от 2 метра, превръща за отрицателно време превръща хората в зловещи чудовища, обхваща целия свят. Здравите живеят в строго охранявани карантинни зони и напускането им не е препоръчително. В тази апокалиптична среда се опитват да оцелеят главните герои Джоел (Педро Паскал) и 14-годишната Ели (Бела Рамзи). Двамата сформират неочакван екип с мисия да се доберат до лекари, които да разработят лек, а ключът към него се крие в генетичния код на Ели.
Създатели на сериала са Крег Мейзин (носител на „Еми“ за „Чернобил“) и Ник Друкман, автор на историята за оригиналната видеоигра.
Сюжетът може и да звучи познато след хитови заглавия като сериала „Живите мъртви“ или филмовата поредица „Нито звук“, съгласяват се критиците. Но разликата с останалите зомби хорър продукции идва от чудесния екип зад камера и още по-хармоничните отношения на актьорите пред нея.
„Последните оцелели“ е забележително изпипана от звездни актьори, които добре знаят, че ще развълнуват зрителите, ако постигнат емоционална връзка с персонажите си. Не се тревожете, ако не сте почитател на видеоигрите, този сериал ще подейства и на вас – пише Питър Травървс в ревюто си за „Ей Би Си Нюз“. – Ако изобщо съществува актьорска химия, Паскал и Разми определено я притежават, а персонажите им Джоел и Ели вълнуват публиката – гаранция, че този често ужасяващ сериал ще намери място в сърцата ни.“
Колкото и да са добри двамата актьори, те не са оставени да носят сериала сами на гърба си, изтъква критикът. В своите девет часа сериалът успява да задълбочи света, вече известен на някои от играта. В странични сюжетни линии, внимателно вмъкнати, за да ангажират емоционално, публиката ще разпознае Ник Оферман, Мъри Бартлет („Белият лотос“), Мърл Дандридж, озвучавала видеоиграта.
Възможно е първите епизоди да не се окажат така привлекателни за незапознатите с историята, предупреждава „Файненшъл Таймс“. Сюжетът в началото е построен с почти клинична прецизност, а някои сцени с чудовищата са толкова описателни, че може да доведат до тотален отказ от всякакви гъби за в бъдеще.
„Но онези, които останат, ще бъдат възнаградени с прекрасна втора част – уверява Дан Ейнав в изданието. – От там насетне „Последните оцелели“ балансира студения ужас с топлата човечност. Фокусът се измества отново върху Джоел и Ели, които изграждат деликатно разбирателство помежду си и са готови да защитят другия от непрестанните опасности. Едно е да накараш краят на света да изглежда ужасяващ, съвсем друго да убедиш зрителя, че животът все още е ценен и заслужава да се бориш за него, дори и в най-голямото отчаяние.“
Доказателство за майсторството на продукцията се открива дори и в нейния дизайн, разработен след консултации с концептуалните художници от играта, пише „Тайм“. Разбира се, за това помага и бюджетът, който достига 100 млн. долара според някои източници.
„Последните оцелели е занаятчийски сериал, създаден с много любов – и да бъде наречен най-добрата тв адаптация по видеоигра е празно хвалебствие. Но за мен бе невъзможно да изключа въпроса, който ме глождеше във всеки епизод: къде е смисълът? – пише Джуди Берман в „Тайм“. – Никога не съм играла играта, затова само мога да си представя с какво запълват геймърите смисловата дупка в иначе завършената история. Игра, изпитание за етиката ти, може да те научи на нови неща за самия теб. Поднесена под формата на красива телевизионна продукция, ефектът е не така ярък и по-скоро мазохистичен. Какъв е смисълът да се подлагаш на толкова много чужди страдания във време, в което ежедневието предлага същото в реалността, ако не излезеш помъдрял от другата страна?“
Вторият епизод на „Последните оцелели“ ще излезе на 23 януари, всеки следващ – в понеделник.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение