2019: Топ 50 на Книжен център „Гринуич“

Художествената литература не е най-търсената в най-голямата столична книжарница. Най-обсъжданите книги онлайн не са най-купуваните

Сред първите 5 най-купувани книги в „Гринуич“ има само една, която отговаря на определението „художествена литература“ - „Кръв от къртица“ на Здравка Евтимова. - 2019: Топ 50 на Книжен център „Гринуич“

Сред първите 5 най-купувани книги в „Гринуич“ има само една, която отговаря на определението „художествена литература“ - „Кръв от къртица“ на Здравка Евтимова.

Годишните равносметки на книжарниците са интересно четиво. Те дават представа за тенденции, които до голяма степен определят издателската политика впоследствие. След като веригата „Хеликон“ наскоро представи две класации за най-продаваната литература – художествена и нехудожествена, сега най-голямата книжарница в София – „Гринуич“, представя своя Топ 50.

„Хеликон“ е национална верига, отчитаща състоянието на книжния пазар в цялата страна. „Гринуич“ обаче, разположена в сърцето на столицата, спокойно може да се приеме като индикатор за интересите на столичани. Вероятно точно оттам идва и разминаването в двете класации.

Едно обаче е общото. Безспорно става ясно, че българите купуват повече документална и приложна литература, независимо от това как изглеждат нещата в социалните мрежи. Сред първите 5 най-купувани книги в столичната книжарница има само една, която отговаря на определението „художествена литература“.

В равносметката на „Гринуич“ първото място е отредено на книга, привидно непретенциозна, наречена „Тънкото изкуство да не ти пука“ от Марк Менсън. Книгата е издадена преди 2 години, но е на едно от първите места и в класацията на „Хеликон“ за 2019 г. Неугасващият интерес към тази апологетика на непукизма от областта на приложната психология може да бъде обяснен единствено чрез социалната динамика на обществото, като демонстрира преход от философията на позитивизма към вътрешното дистанциране от страстите на света.

Самоусъвършенстването все още е несъзнавана, но важна цел за хората, което обяснява и третото място в класацията на „Гринуич“ – „Слушай своето тяло“ от Лиз Бурбо. Така обаче основната функция на книгите – да изграждат личността – вече е буквализирана. И това е неоспорим факт, тиражите го доказват безпристрастно. По-лесно е да стигнеш до прозрения за живота си, ако ги получиш наготово. Това се отразява и на интереса към художествената литература – търсят се „лесни“ книги, „смлени“ думи, както стана ясно от годишните равносметки на „Хеликон“.

Вижте още: МАРИЯ ЛАЛЕВА ПОБЕДИ ВЕНЕТА РАЙКОВА

Все пак в интересите на софиянци тези тенденции са малко по-различни и не толкова първосигнални. Ако в „Хеликон“ най-купуваната фикционална книга е „Живот в скалите“, то в „Гринуич“ първенството е отредено на Здравка Евтимова с „Кръв от къртица“.

Интересна тенденция, вероятно стимулирана от невидим маркетинг, е и повторната поява на „Кривата на щастието“ от Иво Иванов в челните места на класацията. Издаден преди почти 5 години, през 2015-а, този сборник с емоционални истории все още е една от най-купуваните книги в София.

Colibri april 2017

Разделението на софиянци по линията на политическите им убеждения проличава в две от книгите в челната петица. Мемоарите на Иван Костов си съперничат с „Алманах на българщината“, продуцирана от Иван и Андрей от „Фермата“. Почти липсват пресечни точки между двете книги като език, внушения и отношение, но читателите проявяват еднакъв интерес към тях.

Еклектична е годишната класация на „Гринуич“. Висока литература се конкурира с бързосмилаеми книги в равна степен. Интересен за отбелязване е фактът, че „Серотонин“ на Мишел Уелбек – мрачна и тежка книга – стои редом с приключенското фентъзи „Задругата“ и „Топ мистериите на света“ на влогъра Слави Панайотов.

Прави впечатление и фактът, че класациите на книжарниците не съвпадат съвсем с тенденциите при обсъждане на книгите в читателските групи във Фейсбук. Най-обсъжданите книги не са най-купуваните, макар и да присъстват в класацията.

Така картината на читателския интерес става по-богата, а тенденциите – по-трудни за долавяне. Най-видим обаче е фактът, че софиянци четат много, четат всичко и е трудно да се намери общ знаменател за интересите им.

Топ 50 на Книжен център „Гринуич“ за 2019 г.

1. „Тънкото изкуство да не ти пука“ от Марк Менсън – издателство „Хермес“

2. „Свидетелства за прехода 1989-1999“ от Иван Костов – издателство „Сиела“

3. „Слушай своето тяло“ от Лиз Бурбо – издателство „Ентусиаст“

4. „Алманах. История на българщината“ от Пламен Павлов, Милко Палангурски – издателство „A&T Publishing“

5. „Кръв от къртица“ от Здравка Евтимова – издателство „Жанет 45“

6. „Шедьоври на разказа с неочакван край, т. 1“ – издателство „Пергамент прес“

7. „Кривата на щастието“ от Иво Иванов – издателство „Вакон“

8. „Топ мистериите на света“ от Слави Панайотов – издателство „Oz books“

9. „Чудовището“ от Владимир Зарев – издателство „Хермес“

10. „Кратки отговори на големи въпроси“ от Стивън Хокинг – издателство „Бард“

11. „Физика на тъгата“ от Георги Господинов – издателство „Жанет 45“

12. „Серотонин“ от Мишел Уелбек – издателство „Факел Експрес“

13. „Чернобилска молитва“ от Светлана Алексиевич – издателство „Парадокс“

14. „Задругата“ от Добри Божилов – издателство „Лексикон“

15. „Бегуни“ от Олга Токарчук – издателство „ICU“

16. „За вафлите и хората“ от Николаос Цитиридис – издателство Oz books“

17. „Мостът на Клей“ от Маркъс Зюсак – издателство „Пергамент Прес“

18. „Татуировчикът на Аушвиц“ от Хедър Морис – издателство „Рива“

19. „Смисълът на живота“ от Мартин Ралчевски – издателство „Еделвайс“

20. „Сливовиц“ от Катерина Хапсали – издателство „Колибри“

21. „Уки, уки, Япония“ от Юлияна Антонова-Мурата – издателство „Together Academy”

22. „Атлас на щастието“ от Хелън Ръсел – издателство „Ера“

23. „Sapiens Кратка история на човечеството“ от Ювал Харари – издателство „Изток-Запад“

24. „Нарисуваната целувка“ от Елизабет Хики – издателство „Кръг“

25. „Лейди Гергана“ от Цветелина Цветкова – издателство „Пощенска кутия за приказки“

26. „Сто и една годишният старец, който твърде много размишляваше“ от Юнас Юнасон – издателство „Колибри“

27. „Шантарам“ от Грегъри Дейвид Робъртс – издателство „Оргон“

28. „21 урока за 21-ви век“ от Ювал Ноа Харари – издателство „Изток-Запад“

29. „Човекът в търсене на смисъл“ от Виктор Франкъл – издателство „Хермес“

30. „География на блаженството“ от Ерик Уайнър – издателство „Фабер“

31. „Огън и кръв“ от Джордж Р. Р. Мартин – издателство „Бард“

32. „Човек на име Уве“ от Фредрик Бакман – издателство „Сиела“

33. „Пациент 488“ от Никола Бьогле – издателство „Ентусиаст“

34. „Убийството на командора“ от Харуки Мураками – издателство „Колибри“

35. „Истории за лека нощ за момичета бунтарки“ от Елена Фавили и Франческа Кавало – издателство „Хермес“

36. „Три ябълки паднаха от небето“ от Нарине Абгарян – издателство „Лабиринт“

37. „Гениалната приятелка“ от Елена Феранте – издателство „Колибри“

38. „Смъртоносно бяло“ от Робърт Галбрейт – издателство „Колибри“

39. „Петър Дънов: Вечният мислител“ от Александра Минева – издателство „Кръг“

40. „Алексис Зорбас“ от Никос Казандзакис – издателство „Ентусиаст“

41. „Ирландецът“ от Чарлз Бранд – издателство „Сиела“

42. „Малък наръчник по хюга“ от Майк Викинг – издателство „Хермес“

43. „Истинският Тодор Живков“ от Юлиян Вучков – издателство „Кръг“

44. „Изповед“ от Лев Толстой – издателство „Кръг“

45. „Да прецакаш дявола“ от Наполеон Хил – издателство „AMG-Publishing“

46. „Тъй рече баба Ега“ от Ивинела Самуилова – издателство „Хермес“

47. „Шедьоври на разказа с неочакван край, т. 2“ – издателство „Пергамент прес“

48. „Богат татко, беден татко“ от Робърт Кийосаки – издателство „Анхира“

49. „Където пеят раците“ от Дилия Оуенс – издателство „Лабиринт“

50. „Падение и спасение“ от Весела Тотева – издателство „Жанет 45“

Подкрепете ни!

Скъпи читатели, „Площад Славейков“ има нужда от вас.

Никога до днес не сме разказвали за трудностите, които има нашата медия сред конкуренцията на сензационната журналистика и паразитирането на редица популярни сайтове с авторски текстове от нашия онлайн площад. Истината е, че съществуването ни е възможно благодарение основно на културните институции, които ни ценят като истинския културен портал на България.

Сега се намираме в извънредна ситуация. Колапсът на родния културен живот ще се отрази фатално на „Площад Славейков“. А точно днес, когато изолацията става начин на живот, ние осигуряваме достъп до културата във вашия дом, даваме ви това, от което карантината ви лишава.

Затова се надяваме да ни подкрепите и да минем през критичните времена заедно. С вашата помощ „Площад Славейков“ ще продължи да бъде прозорец към културата и към света.

Ако цените нашето присъствие в интернет, ако държите на нашата позиция, независимо дали сме на едно мнение с вас, ако желаете и занапред да бъдем част от вашето ежедневие, подкрепете ни!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg