Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Как, по дяволите, да слушаме спокойно музика онлайн?!

„Юнивърсъл Мюзик Груп“ предприема действия за забрана на екслузивитета на новите албуми в някои платформи в интернет

Новият албум на Бионсе Lemonade (2016) засега може да бъде чут онлайн единствено на стрийминг платформата Tidal. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Как, по дяволите, да слушаме спокойно музика онлайн?!

Новият албум на Бионсе Lemonade (2016) засега може да бъде чут онлайн единствено на стрийминг платформата Tidal. Снимка: ЕПА/БГНЕС

От буквално непозната практика ексклузивните издания на нови албуми (с изключителни права само за една от големите платформи за музикални стийминг услуги) през 2016-а те се превърнаха в нещо нормално. Само тази година Фючър, Риана, Кание Уест, Бионсе, Дрейк, Чанс Дъ Рапър и Франк Оушън издадоха нови албуми екслузивно в онлайн платформите Apple Music или Tidal. Мнозина протестираха срещу тази практика с аргумента, че тя вреди на продажбите на албумите, отбелязва „Индипендънт“.

Фрагментацията на музикалния стрийминг пазар, борбата да се открие как, по дяволите, да бъде намерен и чут някой горещ нов албум и необходимостта да се плаща за няколко стрийминг услуги (бел ред. – възможност за слушане на музика онлайн, безплатно – с реклами, с малък месечен абонамент – без реклами) едновременно, постепенно разочарова потребителите през последните няколко месеца.

Самите музиканти се чувстват по същия начин, както наскоро обяви в Туитър Кание Уест:

„Съперничеството между Tidal и Apple прецаква музикалната игра. Майната му на това мерене кой е по-голям. След 100 години ние всички ще сме мъртви. Нека поне децата ни имат музиката.“

Е, голяма първа стъпка към превръщането на стрийминг ексклузитета в нещо от миналото, е била направена тази седмица. Според Боб Лефсец, който ръководи влиятелен в музикалната индустрия бюлетин, Лусиан Грейндж, главен изпълнителен директор на „Юнивърсъл мюзик груп“, е изпратил до цялата компания имейл в понеделник – в навечерието на излизането на албума на Франк Оушън ексклузивно в Apple Music. В него се казва, че UMG забранява практиката на ексклузивен стрийминг.

Това е сериозен ход, защото под крилото на компанията-майка има още близо 80 звукозаписни лейбъла – като Interscope, Capitol и Def Jam…, заедно с ръководени от артисти по-малки лейбъли като GOOD Music на Кание Уест, Aftermath на Доктор Дре, Shady на Еминем и т.н.

Ако погледнем в перспектива, и петте албума, номинирани тази година за „Грами“ за албум на годината: на Кендрик Ламар, Тейлър Суифт, Дъ Уикенд, Крис Стейпълтън и „Алабама Шейкс“, ще бъдат засегнати от промяната. Остава да се види дали други лейбъли ще последват примера.

Имейлът е изпратен от UMG два дни, след като Франк Оушън пусна новия си албум, което предполага, че Blonde се е оказал последната сламка, която е счупила гърба на камилата. Blonde може да се намери ексклузивно в Apple Music, заедно с визуалния албум Endless, който Оушън е издал сам, след като е изпълнил договорните си задължения към Def Jam и Universal. Това показва, че големите артисти все още са в състояние да си осигурят доходен стрийминг ексклузивитет, като просто се отърват от лейбълите и издават сами музиката си.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg