Най-отличителните детайли в „Спасителят на света“ на Леонардо да Винчи – ръцете на Христос, са добавени към платното по-късно, сочат две независими изследвания. Произведението държи рекорда за най-скъпо продадена на търг картина, след като бе купена за 450 млн. долара през 2017 г., и днес се води притежание на Министерството на културата в Саудитска Арабия.
Леонардо вероятно е планирал да нарисува само бюст на Спасителя. Това е теорията на едно от изследванията, ръководено от експерти от Лувъра през 2018 г., когато от ведомството позволяват проучване в детайли на картината. Другото е проведено от компютърни специалисти и един арт историк и преди дни бе одобрено за публикация в журнала „Леонардо“, издание на Масачузетския технологичен институт, съобщава „Арт Нюзпейпър“. Според второто изследване ръцете на картината категорично не са рисувани от Леонардо.
Резултатите от анализа на Лувъра не са публично достояние, отбелязват от изданието. Те са изложени в специално издание от края на 2019 г., чието публикуване е отменено от музея, след като стана ясно, че Саудитска Арабия няма да заеме картината за изложбата блокбъстър по повод 500 години от смъртта на Леонардо. Преди да бъде напълно изтеглен от пазара, няколко копия от тиража на каталога попадат в парижка книжарница и така в „Арт Нюзпейпър“ са успели да се сдобият с изданието. Уводът в него е написан от президента на Лувъра Жан-Люк Мартинез и в него той изцяло застава зад твърдението, че картината „Салватор Мунди“ е създадена от Да Винчи.
Вижте още: КЪДЕ Е „СПАСИТЕЛЯТ НА СВЕТА“?
Преди анализа на специалистите от Лувъра светът на изкуството приемаше за най-авторитетно по въпроса за автентичността на произведението неговата реставраторка, работила по него преди продажбата в „Кристис“. Според Диане Модестини ръката, вдигната за благословия, и главата на Христос са от една и съща еволюционна фаза на платното. Споменава се обаче за „черна боя“ под горната част на ръката, но според експертката това е защото цялата ръка е била изместена на по-ниска позиция след време.
Венсан Дельовин и Мириам Евено и Елизабет Раво от Лувъра обаче са на друго мнение. Според тях горната част на ръката е нарисувана директно върху черния слой боя (за разлика от останалия фон на картината) и това „доказва, че Леонардо не я е имал предвид в началото на създаването на изображението“. Картината е била завършвана поетапно, бавно и е възможно Леонардо сам да е добавил ръката след известно време. Тази теория се доказва и от съпоставката на процеса по създаване на „Салватор Мунди“ с този на „Мона Лиза“ и теориите за четирите фази на рисуване.
Изследването повдига въпроси и относно лявата ръка, която държи прозрачната сфера. Специалистите опровергават твърдението, че материалът на сферата е чист кварц. Според тях това е стъкло, защото в долната половина на кълбото се забелязват въздушни мехурчета.
Компютърен анализ
Независимо от анализите на Лувъра, компютърният специалист Стивън Франк и арт историкът Андреа Франк започват свое проучване на картината с метода на конволюционните невронни мрежи (CNNs). Системата им, разработена специално за детайлно изследване на произведенията на изкуството и откриването на фалшификати, разделя платното на множество сегменти, които са толкова малки, че могат да бъдат обработвани с лекота от невронната мрежа. Техните данни показват, че главата и бюстът на фигурата с голяма степен на вероятност са рисувани от Леонардо, но не и двете ръце.
Тези две теории кореспондират и с дългогодишното схващане на специалиста по изкуството на Леонардо Франк Цьолнер, който твърди, че бледата ръка, вдигната за благословия, изглежда някак восъчна спрямо останалата част от портрета. В научен труд, публикуван през 2020 г., той излага теорията, че художникът бързо е загубил интерес при изпълнението на обикновена поръчка, за каквато възприема „Спасителят на света“. Тезата му е подкрепена и от факта, че „Салватор Мунди“ учудващо няма брада (противно на всички останали копия, стандартна репрезентация на Христос) и драперията зад фигурата е лошо, като че ли набързо подредена. Много вероятно е поръчката да е била завършена от някой от учениците на ренесансовия гений, допълва Цьолнер.
ПОЛИЦИЯТА ВЪРНА НА МУЗЕЙ КАРТИНА, КОЯТО ДОРИ НЕ Е ОБЯВЕНА ЗА ИЗДИРВАНЕ
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение