Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Българинът Христо Чуков, нарисувал Железния трон и редица създания за „Дисни“, „Марвел“ и „Амазон“

Художникът работи по „Доктор Стрейндж 2“, „Аз съм Грут“ на „Дисни+“, а в момента рисува „дракони колкото София“ за известен франчайз

„Моята професия ми позволява да работя от цял свят, но в България никак не е лошо човек да си гледа децата“, казва Христо Чуков. Снимка: Личен архив - Българинът Христо Чуков, нарисувал Железния трон и редица създания за „Дисни“, „Марвел“ и „Амазон“

„Моята професия ми позволява да работя от цял свят, но в България никак не е лошо човек да си гледа децата“, казва Христо Чуков. Снимка: Личен архив

Български художник от години работи във филмови и телевизионни продукции, за които всички негови колеги мечтаят, и освен това не му се налага да си търси проектите сам – големите световни студиа го намират сами. Концептуалният дизайнер Христо Чуков е рисувал за най-популярните франчайзи на „Дисни“, а наскоро наяве излезе друг негов успех – илюстрациите му за „Rise of the Dragon“ („Възходът на дракона“), най-новата книга на Дж. Р. Р. Мартин. В началото той не подозира, че ангажимент му предлага най-голямото издателство в света. Книгата на „Пенгуин“ излезе на пазара в края на октомври, на върха на вълната на ентусиазма на публика и читатели от сериала „Домът на Дракона“.

Дългогодишен арт директор на софийския клон на голямо френско студио за видеоигри у нас, партньор на две големи студиа в Лос Анджелис, Чуков има възможност да живее навсякъде по света и наскоро е отказал предложение да работи в Париж за сметка на по-спокойната София, която предпочита заради семейството и приятелите си. Поканихме го да ни разкаже за работата си за големите филмови франчайзи, за избора му да живее в България, вместо в Лос Анджелис, за борбата му за по-добра представеност на българските илюстратори на световния пазар и за създанието, способно да елиминира Владимир Путин.

Вижте още: ИЛЮСТРАЦИИ НА БЪЛГАРИН В НОВАТА КНИГА НА ДЖОРДЖ МАРТИН ЗА ТАРГАРИЕНИТЕ

Биографията на Христо Чуков включва ангажименти за „Дисни“, „Марвел“, „Фокс“, „Амазон прайм“, „Ню Лайн Синема“… Разнообразното му творчество е забелязано от арт директори на издателство „Пенгуин Рандъм Хаус“, които го канят да участва във „Възходът на Дракона“ през март 2021 г.

„Не познавах някого от издателството. Просто са решили, че стилът ми пасва на книгата. Дори дълго време не бях много сигурен дали да приема ангажимента, но в крайна сметка една приятелка ми каза, че това е най-голямото издателство в света“, разказва Чуков за началото на участието си в проекта.

Общо три са творбите му за изданието, макар и да е имало интерес към още, споделя той. Оказва се обаче, че в изданието участва не само един, но двама българи. Поради натоварен график той отклонява предложенията на „Пенгуин“ за повече илюстрации към свой дългогодишен колега от френската компания за видеоигри:

„Искаха от мен да направя повече, но така се случи, че тогава имах и други задачи. Препоръчах им моя колега Ивелин Трифонов. Много го харесаха и той направи 2 или 3 илюстрации“.

Като човек, който има поглед върху филмовата индустрия, а вече и в издателската, Чуков споделя популярното мнение, че филмовите адаптации не може да се мерят с книгите.

„Илюстрациите имат потенциал да разкажат историята по-добре. Тронът в книгата например е описан по-близко до това, което аз съм нарисувал, отколкото представения в сериала. Аз малко съм го хиперболизирал, разбира се, заради мои композиционни виждания, но в сериала тронът е просто един стол с наредени мечове около него. Илюстрациите имат шанса да бъдат по-епични поради простата причина, че да направиш подобно нещо за сериал трябват още много милиони.“

Коронацията на Ренира. Илюстрация: Христо Чуков

Макар и да няма участие в сериала „Домът на Дракона“, Чуков е наясно с ограниченията, които си налагат екранизациите, независимо от огромните си бюджети. Работата на концептуален дизайнер е в началото на веригата, като той се фокусира върху т. нар. environment design – пейзажите, замъците, драконите и други подробности, които създават атмосферата на продукцията, и key frame design – илюстрация на ключова сцена във филм, нейните композиция и осветление, по които след това се водят режисьорите, операторите и екипа по визуални ефекти.

Работата му надгражда тази на сторибордъра, обяснява той, който набързо скицира „черно-бял комикс“ на предстоящата сцена, задава гледната точка, дължината на кадъра… Концептуалният дизайнер често получава творческата свобода да променя тези елементи, в зависимост от целта на режисьора.

Дълги години арт директор на екип с петдесетина художници и аниматорите на компанията за видеоигри „Геймлофт“, днес Чуков работи на свободна практика и си партнира предимно с две студиа в Лос Анджелис. Рисува за „Aaron Sims Creative Studio“, компанията, основана от Арън Симс, работил по „Изкуствен интелект“ със Спилбърг, „Планетата на маймуните“, „Годзила“, сериала „Странни неща“ на „Нетфликс“ и други, и „Luma Pictures“, през които се осъществява връзката му с „Марвел“.

Сред най-разпознаваемите същества, които създава за киното например, е Гаргантос, чудовището по подобие на октопод в „Доктор Стрейндж 2“. Рисува и за сериала „Аз съм Грут“ на „Дисни+“ (одушевеното дърво от „Пазителите на галактиката“), а за „Амазон“ работи по екранизация на мюзикъла „Wicked“, по адаптацията на комиксовата поредица „Mouse Guard“ за „Фокс“, по няколко сцени от втората част на „То“…

Сцената, в която Доктор Стрейндж изпраща вълна към Гаргантос, за да разкрие физическата му форма, е рисувана от Чуков.

Голяма част от работата си обаче все още не може да покаже.

„В нашата индустрия така се случват нещата, че ти рисуваш, завършваш своята работа, но в хода на работа концепцията се променя. Във втората част на „То“ например рисувах кадър, в който Бен, пълното момченце, сънува Бевърли, червенокосото момиче, в което е влюбен, да левитира с горяща коса. Промениха тази сцена и кадъра преместиха в училището, затова сега не мога да покажа илюстрациите си по него. Имам десетки илюстрации, които съм правил преди 3-4 години и още чакам възможност да ги покажа.“

Работата му обаче се простира и отвъд киното – среща се с атмосферата от „Властелинът на пръстените“ за илюстриране на специално издание на настолната игра на „Хазбро“ „Magic: Тhe Gathering“.

Предстоят му още вълнуващи проекти, в момента например се занимава с „дракони, големи колкото София“. Но тъй като става дума за все още нереализиран проект, подробностите са оскъдни:

„Мога само да кажа, че не е свързано с „Троновете“, но е свързано със световноизвестен голям франчайз, който тепърва ще става още по-познат на хората“.

Макар и да не разчита на подкрепата на голямо студио зад себе си, в последните 7-8 години на Чуков не му се налага да търси проекти, защото работата сама го намира.

„Пътят за мен е само един – много рисуване. Тежката работа те поставя там, където късметът те намира – казва той. – Човек не трябва да се съсредоточава толкова много върху социалните мрежи и постоянно да показва неща, които не са дотам качествени. В нашата индустрия има много малко връзки, всичко е въпрос на умения. В момента, в който достигнах подходящо ниво, хората сами ме поканиха да работя за тях. Да рисувам за „Magic: Тhe Gathering“ например винаги ми е било мечта, но ме беше страх да кандидатствам при тях, въпреки че смятам самочувствието си за високо. Но все нещо ме спираше, не знам дали унаследена българска черта, или лично моя. В един момент получих имейл от тях, те сами ме поканиха.“

Илюстрация на Чуков за „Mouse Guard“ на  „Фокс“. Месеци след като студиото бе придобито от „Дисни“, стана ясно, че филмът няма да се осъществи, като според източници една от причината е бюджетът от 170 млн. долара. 

Гейминг индустрията няма да затрие младото поколение, смята Чуков, но все пак се наблюдава негативна тенденция на преобладаващ контакт през екрана на телефона.

„Навремето рокмузиката и метълът са били критикувани, че промотират поклонение към дявола, в наши дни – компютърните игри, в идното поколение ще бъде нещо друго. Компютърните игри могат да навредят, но могат и да развият комбинативно мислене, рефлекси…

Аз съм страстен геймър и киноман и много време съм прекарал пред монитора, но все пак съм израснал в поколението, в което още ритахме футбол. Това детство не ми е отнело толкова много, защото когато бяхме деца, интернетът не беше толкова достъпен. Ходехме в едни клубове, за един час на ден, защото за толкова сме имали пари. Така че не се чувствам ощетен. Това, което се случва в наши дни, е прекалено, хората контактуват предимно през телефоните си, дори и събеседникът им да е до тях.“

Макар професията му да позволява работа от цял свят и наскоро да е получил предложение за работа в Париж, той предпочита да остане в България. Най-маловажната причина за това е финансовата, допълва художникът.

„Работя за пари, за които работят и моите колеги в Ел Ей, и плащам много по-нисък данък върху тях. Имам избор дали да живея като човек малко под средната класа в един гигантски град като Лос Анджелис, или да живея свободно тук.“

Илюстрация на Чуков за сериала „Аз съм Грут“

Освен това големите градове като Париж и Лос Анджелис имат и високи нива на престъпност.

„А тук хич не е лошо човек да си гледа децата, за мен е най-важно те да са щастливи“, казва още Чуков.

В последните години, в които човечеството се изправи пред глобална пандемия и все по-реалната заплаха от ядрена война, фентъзито и научната фантастика служат за бягство от реалността, но и за предупреждение. На въпроса кои четива от жанра би препоръчал на световните лидери, художникът отговаря така:

„Книгите на Оруел, за да се погледнат отстрани. С цензурата, която все повече вилнее навсякъде, струва ми се, че „1984“ и „Фермата на животните“ са добри четива в контекста на съвремието“.

Очакванията му за бъдещето, и по-конкретно към развоя на руската война в Украйна, са по-скоро песимистични. Макар и да не е имал възможност да разговаря лично с Дж. Р. Р. Мартин, българският илюстратор споделя мнението на писателя, че е необходима митична сила, за да сложи край на трагедията там. И докато в свое скорошно тв интервю Мартин сподели мечтата си да излети до Кремъл на гърба на дракон, Чуков би изпратил срещу Путин комбинация от реални и измислени създания:

„Човешката добрина няма шанс срещу Путин в състоянието, в което той се намира в момента. Независимо какво предстои, не мисля, че той има правилната мотивация, за да се откаже от това, което прави. Бих заложил на снайперист, някой много добър. Ако ли не, може и Леголас от „Властелинът на пръстените“ или Шрайка от „Хиперион“.

Рисуването Чуков определя като маратон и дори някога да смени професионалната област, основата ще остане същата.

„Това не е нещо, в което можеш да кажеш „Станах достатъчно добър, стига толкова“. Човек се бори сам със себе си. Хубаво е да се сравняваш с хората, за да имаш обективна представа за потенциала си, но съм сигурен, че ще рисувам цял живот и по-скоро ще се променям.“

Промяната се изразява основно в медията, за която рисува – сред неосъществените му мечти са анимационен филм, „графична новела, която е в главата ми от 10 години“ и нещо лично: голяма къща с двор. Не изключва възможността и за по-рязка промяна, например да се отдаде на модерно или галерийно изкуство, или смелата идея да смени изразното средство из основи и „да си направя група, с която да свирим в Югоизточна Азия“.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах