Летен сезон

Георги Господинов обяснява „Чичовци“ в Софийската опера

Писателят в ролята на мост между епохата в текста на Вазов и съвремието, обясни концепцията си режисьорът Пламен Карталов

Премиерните дати на „Чичовци“ в Софийската опера са 2, 4, 6 и 22 март. Снимка: Площад Славейков - Георги Господинов обяснява „Чичовци“ в Софийската опера

Премиерните дати на „Чичовци“ в Софийската опера са 2, 4, 6 и 22 март. Снимка: Площад Славейков

Текст на Георги Господинов ще прозвучи в премиерния спектакъл на сатиричната опера „Чичовци“ в Софийската опера. Това ще бъде първата постановка на спектакъла, половин век след като композиторът Лазар Николов написва музиката и текста към Вазовата повест. Постановката на Пламен Карталов ще се играе премиерно на 2 март в Софийската опера, същата вечер друга нейна версия в прочит на Елена Стоянова и с диригент Павел Балев ще дебютира на сцената в Пловдивската опера.

Идеята за поставянето на „Чичовци“ на сцената датира от 80-те, когато Константин Илиев „почти императивно“ насърчава Карталов да потърси контакт с Лазар Николов, разказа днес режисьорът на среща с медиите. Тогава обаче той не проявил решителност:

„Не мога да си отговоря защо… притеснявах ли се, или интуитивно не се чувствах подготвен за музиката на този автор“.

Реализацията на „Чичовци“ смущава не само режисьора. Четирима диригенти, които останаха неназовани пред медиите, са били потърсени от Карталов да изпълнят произведението, но са отказали с аргументи, че музиката е трудна както за оркестъра, така и за певците. Според тези диригенти било възможно публиката да не я оцени заради авангардните ѝ елементи…

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

„Истината е, че музиката на Лазар Николов не прилича на музиката на класиците ни композитори – обяснява си отказите Карталов. – Това е един модернист, който беше обявен за формалист в българската музика, трудно допускан до по-големите йерархии, и заедно с Константин Илиев и Васил Казанджиев – тези наши велики майстори на съвременното музикално изкуство – нямаха този шанс като някои други композитори да бъдат по-привилегировани и към властта, и към оперните театри. Както знаете, имаше композитори, чиито произведения се изпълняваха едновременно в няколко оперни театъра на България.“

Композиторът не доживява да види произведението си на сцена, отива си през 2005 г. Комуникацията около постановката се осъществява с неговата съпруга и Карталов решава, че трябва да изпълни „заклинанието“ на Константин Илиев.

Така се стига до „Чичовци“ на софийската сцена – първа премиера за Софийската опера за новата календарна година. Като диригенти към проекта са привлечени Жорж Димитров и Борис Спасов, сценографията е на Свен Йонке. В ролите на чичовците и останалите герои ще влязат Атанас Младенов, Костадин Андреев, Емил Павлов, Атанас Йонков, Николай Павлов, Николай Петров и други.

Макар и това да са същите нерешителни уж-патриоти, които Вазов описва през XIX век, действието в постановката на Софийската опера няма да се развива в Ганковото кафене, както е в повестта на писателя, а ще се пренесе в съвременен луксозен санаториум. Така текстът на Георги Господинов ще служи като мост между познатия наратив и съвремието, „въвеждайки в картините на действието на произведението, времето и Вазов и подсказвайки актуалните режисьорски препратки към днешното“. Допълнението на Господинов към либретото на Николов ще бъде изпълнявано на сцена от актьор.

Думи на писателя в началото на постановката задават и тона на следващото действие:

„Ако Илиадата тръгва от този гибелен гняв на Ахила, сина Пелеев, то тази българска крамолическа пропаганда тръгва от гнева на Тарилйома и Селямсъза по причина на една стара разпра за капчук, завещана от бащите им. Такива са ни крамолите, такива са ни илиадите“.

Съвремието е подсказано още от плаката на постановката, където от Операта са решили да използват карикатура на Борис Димовски. На нея е изобразен Румен Георгиев, съпредседател на движението „Път към Европа“, който бута България, оформена като бебешка количка, към Европа, както сочи табела наблизо. Участието на Димовски в създаването на „Чичовци“, макар и посмъртно, е разширено и с намигване в сценографията на постановката, наречено „пророческо мечтание за европейска България“. Негова карикатура в края на спектакъла цели да постави пред публиката въпроса „Накъде сега, народе?“.

Вижте още: ЧИЧОВЦИТЕ НА ВАЗОВ, НАРИСУВАНИ ОТ БОРИС ДИМОВСКИ, НИ КАНЯТ НА ОПЕРА

Колкото до решението на Пловдивската опера да постави „Чичовци“ на Лазаров на своята сцена в същия ден, Пламен Карталов определи това като „прекрасно“:

„Когато чух за това нещо по-късно, си казах: Как има световна премиера на филми? Изведнъж един и същи филм тръгва в няколко кина в един и същи час. На 3 март е националният празник на България. Защо на 2 март да не бъде националният празник на българското оперно творчество?! Ако и други колеги посегнат към това произведение, това ще бъде похвално“.

„Чичовци“ ще има четири премиерни спектакъла в Софийската опера – на 2, 4, 6 и 22 март. През юли спектакълът ще се играе в Сопот, родния град на Вазов. През август постановката ще пътува до Бургас, за да се играе навръх рождения ден на Лазар Николов – 26 август – в родния му град.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах