Този текст е публикуван преди повече от 2 години

Критиката за „Котките“: Коткастрофа!

Дори големите имена като Джуди Денч, Иън Маккелън, Идрис Елба, Тейлър Суифт... не могат да спасят блокбъстъра от провал

Балерината Франческа Хейуърд като котката Виктория във филма „Котки“ - Критиката за „Котките“: Коткастрофа!

Балерината Франческа Хейуърд като котката Виктория във филма „Котки“

Първите ревюта за „Котките“ на Том Хупър по мюзикъла на Андрю Лойд Уебър са унищожителни. Продукцията тръгна на 19 декември по кината във версия, различна от показаната в първия трейлър – феновете изразиха силно негодувание срещу кръстоската от котки и човеци и екипът на продукцията поправяше специалните ефекти до последно преди първата прожекция.

В новия вариант лицата на актьорите са изчистени от козина и вече става ясно кой кой е значително по-лесно. Това обаче не е достатъчно да убеди критиката, че този филм заслужава посещение в киносалон.

Да заснемеш филм по мюзикъл, обикалял света десетки години, и е познат на няколко поколения, не е лесна работа, отбелязва кинокритикът на „Гардиън“ Питър Брадшоу. Именно това изиграва лоша шега на режисьора („Момичето от Дания“, „Речта на краля“) – и това не е „поредният коледен филм“.

Брадшоу дава 1 от 5 възможни звезди на продукцията – ужасен от вида на персонажите и отчаян, че дори големите имена като Джуди Денч, Иън Маккелън, Идрис Елба, Тейлър Суифт… не могат да спасят блокбъстъра от провал. Вдъхновен от Т. С. Елиът, ревюто му печели симпатиите дори и на негативно настроените към резкия му тон зрители – текстът на Брадшоу е построен като поема. Действието се развива в „постапокалиптичен Лондон“, няма никакви хора, затова критикът предполага, че в града е паднала бомба или може би се е случила авария, в която оцеляват само „котко-човешките мутанти с дигитална козина“. По думите му, много от персонажите са така създадени, че предизвикват асоциация със ситския лорд Дарт Мол от „Междузвездни войни“.

„Популярна книга за котките от Стария опосум“ се появила вследствие на „литературно менестрелство“ между Елиът и Езра Паунд, а филмът я превръщал в шоу за пари, посочва Манола Дарджис в „Ню Йорк Таймс“. Хупър „не е достатъчно вулгарен“ да режисира нещо толкова абсурдно като „Котките“.

Грешката на Хупър е, че той опитва да им придаде класа. Що за груба грешка! В котешки термини, това е филм без валма косми, без душене отзад, без дълбока, раняваща драскотина. Вместо това филмът подрязва ноктите си и потушава своята вродена странност, подивяващ единствено в по-комичните си моменти“, смята Дарджис.

Никълъс Барбър е не по-малко краен в ревюто си в Би Би Си, давайки 2 звезди на „Котките“. Противно на очакванията, за него специалните ефекти са най-хубавото в този филм, но всичко останало е пълен крах. Ревюто си авторът е озаглавил „Коткастрофа“.

Освен ако не сте на силни субстанции, променящи начина на работа на съзнанието, докато гледате филма ще бъдете или объркани, или отегчени от тези псевдо-религиозни глупости, грубо съшити от Тревър Нън за оригиналната сценична продукция през 1981 г., които нямат нищо общо с реалното поведение на котките. Лично аз не можех да спра да мисля колко нелогично е всичко – пише Барбър. – Има нещо много смело в това да направиш мюзикъл, който претендира, че е подходящ за семейства с деца за коледно развлечение, но което всъщност се оказва толкова отчуждено от зрителя, че се смята по-скоро за авангарден експеримент. „Котките“ не е коткастрофата, която всички очакваха и от която се страхуваха през юли, но и също така не е триумфално въплъщение на визията на Хупър. След цялата тази врява, някак му се разминава – но само на котешки мустак разстояние.“

Ричард Лоусън от „Венити Феър“ определя филма като „екзистенциално затруднение“:

Това 110-минутно пътуване във фантасмагорията на компютърната графика е далечна песен на сирена, то е отвратително и за съвсем кратко привлекателно, истинска пееща гротеска. По никакъв критерий това не е добър филм. Но не искам само да го плюя. Това е грозна улична котка, която мирише зле и определено не бива да бъде канена в дома ви. И все пак посвоему е живо същество, достойно поне за малко състрадание“.

Според Джони Олексински от „Ню Йорк Поуст“ продукцията на Хупър е „огромен провал“, което се дължи на факта, че режисьорът „напълно е изоставил основите, превърнали „Котките“ в страхотно шоу: грандиозна музика, пленителни танци и опияняваща атмосфера“.

Световната премиера на „Котките“ е на 19 декември, у нас филмът ще тръгне следколедно – на 27 декември.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах