Столичната градска художествена галерия осъмна нашарена. Билбордът с реклама на изложбата „Изкуство за промяна 1985 – 2015“ осъмна „коригиран“ така: „Изкуство за подмяна“. Добавен е и текстът: „Не на подмяната! Не на художествената олигархия!“
В момента галерията представя ретроспективна изложба с творби, оказали влияние и предизвикали обрат в мисленето на обществото. Около една от картините се вдигна шумен дебат – „Автопортрет“ на Светлин Русев. Мнозина гадаят каква е причината за присъствието на платното в изложбата, защото академикът никога не е създавал съвременно изкуство в рамките на дефиницията на този термин – изкуство, което скъсва с представата за него, изкована през вековете, свързвано е с пърформанс, хепънинг, попарт. Русев десетки години е бил част от властта в културата по тоталитарно време, имал е възможност да направлява и контролира създаването на изобразително изкуство, което в онези години се тикаше в коловозите на соцреализма, когато новите арт процеси бяха потискани, а промяната – смазвана.
Затова среднощната акция срещу съдържанието на тази изложба е по-скоро логична. „Нападението“ е извършено вероятно в неделя срещу понеделник през нощта. Читатели на „Площад Славейков“ обаче са успели да видят „корекцията“ рано сутринта, снимали са я и ни изпратиха кадри, които я документират. Първият ден от седмицата е почивен за галерията, но до обяд надписът бе почистен от билборда.
Вандализъм ли е тази реакция, или съвременна творба, която специалистите биха определили като палимпсест? Палимпсест е термин в съвременното изкуство, използван, за да покаже гласа на Другия, на потиснатия. Някои го определят и като художествена критика.
Директорката на Софийска градска галерия Аделина Филева обаче смята, че това е по-скоро хулиганство. Тя не е съгласна с начина, по който среднощните автори са изразили своята позиция.
„Художествените акции, които се правят в Европа, са малко по-различни, – коментира пред „Площад Славейков“ Филева. – Не съм видяла недоволните творци в Париж да драскат по фасадите на Лувъра, „Дорсе“, включително и по Галерията за съвременно изкуство. Живеем в цивилизована държава. Всеки, който иска да изрази мнението си, може да го направи по цивилизован начин, а не да драскаме сградите, билбрдовете…
Освен това тази изложба предизвика дискусия, всеки има право на гледна точка – някои не я харесват, не я оценяват, раздразнила ги е. Но който желае да се заяви като творец, като изследовател, нека го направи с подобна експозиция. А и нека да го направи доблестно, публично, а не анонимно. Този, който е недоволен – ако има знанията, силите и е преценил, че е по-знаещият и по-можещият, нека направи нещо, да го видим. В София има достатъчно пространства за това, нека направи една друга изложба.
А и това все пак е общинско имущество, за което са дадени средства…“
Филева разказа, че покрай тази изложба немалко художници изразяват пред нея претенцията, че също са създавали изкуство в опозиция: „Останах много изненадана как тази изложба предизвика подобна вълна, установих колко много колеги са се оценили сами като дисиденти навремето. Аз обаче не си спомням преди 1989 г. да е имало толкова много дисиденти. Повечето неща се появиха 1988 – 1989 г. и след това през 90-те.“
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение