Този текст е публикуван преди повече от 6 месеца

Черното е новото черно

„Оскар“ за България звучи малко прекалено

Режисьорът Спайк Лий („BlacKkKlansman“) и Махершала Али („Зелената книга“) позират с оскарите си след шоуто. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Черното е новото черно

Режисьорът Спайк Лий („BlacKkKlansman“) и Махершала Али („Зелената книга“) позират с оскарите си след шоуто. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Черното ли е новото черно – или зеленото? В 91-ото връчване на наградите „Оскар“ членовете на Академията се опитаха да дадат на всекиго по нещо и се постараха да не обидят никого. Награди взеха пет заглавия, които по един или друг начин засягат проблемите на расизма, оскарът за най-добър филм също отиде при такава история – „Зелената книга“.

Но кой е големият победител на вечерта, ако изобщо има такъв?

Не, това не е „Бохемска рапсодия“, въпреки че взе най-много златни статуетки – 4. Единствената по-ценна от тях е тази за главна мъжка роля на Рами Малек. „Бохемска рапсодия“ е финансово най-успешната музикална биография в историята на киното, макар и критиците никак да не го харесаха. „Рома“ – пробивът на „Нетфликс“, има 3 оскара, но и трите са от най-престижните: за най-добър оператор и най-добър режисьор в лицето на Алфонсо Куарон и за най-добър чуждоезичен филм за Мексико. Същият брой награди има и „Черната пантера“ (музика, дизайн и костюми) – това го прави първият супергеройски филм в историята, спечелил три оскара. Добре, че не взе и отличието на за най-добър филм, защото това щеше да е грандиозен скандал.

Вижте още: НАГРАДИТЕ „ОСКАР 2019“. ПЪЛЕН СПИСЪК

Америка за България

Три оскара бяха присъдени и на „Зелената книга“ – за актьор в поддържаща роля за Махершала Али, за оригинален сценарий и за най-добър филм, което го прави големият победител на вечерта. Българското участие във филма е повод за радост – но нека не прекаляваме като Нова тв, по която съобщиха, че „големият победител на вечерта е българинът Димитър Маринов“. Наградата за най-добър филм е на петимата продуценти, другата за Махершала Али, а третата – за тримата сценаристи.

Българинът Димитър Маринов излезе на сцената заедно с екипа на „Зелената книга“, с нечий „Оскар“ в ръце и с българския трикольор в джобчето на сакото. Снимка: Стопкадър ABC

Имаше филми, които определено заслужаваха повече, но си тръгнаха с по един „Оскар“ – „Роди се звезда“ (за песен), „BlacKkKlansman“ (за адаптиран сценарий), „Фаворитката“ (за главна женска роля на Оливия Колман), „Първият човек“ (визуални ефекти).

Липсата на водещ на събитието едва ли бе добро решение. Един от малкото оригинални и забавни моменти бе „пророческата“ поява на Мелиса Маккарти в рокля, обсипана със 17 плюшени зайци – малко преди Оливия Колман, кралицата със зайците от „Фаворитката“, да получи „Оскар“ за най-добра главна женска роля. Това бе най-беззъбата и лишена от хумор и сатира церемония от много години насам.

Акрисата Мелиса Маккарти обяви номинациите за костюми с царствена мантия, обсипана със зайци – по модела на героинята на Оливия Колман от „Фаворитката“. Снимка: Стопкадър Кино Нова

И още нещо. Замислете се защо такъв хубав филм като „Първият човек“ взе само един „Оскар“, и то точно за визуални ефекти! Ако бяхме конспиративните теоретици, щяхме да кажем, че това е последният пирон в ковчега на 50-годишната измама, че човек е кацал на Луната. Но не сме.

Вижте още: „ЗЕЛЕНАТА КНИГА“ ФИЛМ НА ГОДИНАТА, „БОХЕМСКА РАПСОДИЯ“ С 4 ОСКАРА

Накрая някои парадокси:

– Най-много награди получи „Бохемска рапсодия“, филма с най-ниски оценки от критиката;

– Най-много се радваше на „своя“ „Оскар“ актьор, който не взе „Оскар“;

– При обявяването на антирасисткия „Зелената книга“ за най-добър филм, демонстративно не ръкопляскаха само двама други автори на антирасистки филми – Спайк Лий и Джон Пийл;

– Единственият участник в церемонията, веещ знаменце на родината си, беше човек, избрал да не живее в родината си.

OPERA OPEN