ЛАУРЕАТИТЕ с Максим Цеков и Джулиан Тревелиян

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Добчев и Младенова: Да бъдем опозиция срещу фетишизирането на масовия вкус

Културен манифест на режисьорския тандем, оповестен в сайта на Театрална работилница „Сфумато“

Маргарита Младенова и Иван Добчев. Снимки: Румен Добрев и Диляна Димитрова/Площад Славейков - Добчев и Младенова: Да бъдем опозиция срещу фетишизирането на масовия вкус

Маргарита Младенова и Иван Добчев. Снимки: Румен Добрев и Диляна Димитрова/Площад Славейков

Концептуално обръщение, в което излагат основните си творчески принципи, публикуваха в сайта на Театрална работилница „Сфумато“ нейните създатели проф. Маргарита Младенова и проф. Иван Добчев. Манифестът идва в контекста на културните дебати през последните месеци и изразява едно по-глобално становище за начина, по който се прави изкуство в театъра.

Предлагаме ви пълния му текст:

Обръщение

Към всички актьори, режисьори, сценографи, композитори, театроведи, студенти, приятели и зрители на ТР „Сфумато“

Нашето тревожно изречение

В антиутопията на Рей Бредбъри „451 градуса по Фаренхайт“ има гениален образ на група хора, които се укриват от „цивилизацията-варварин“ и наизустяват големите текстове, за да не изчезнат. Това е, което имаме да правим днес повече от вчера – да отстояваме заплашените каузи.

Да работим срещу забравата – защото не ние събуждаме за живот големите текстове, теми и въпроси. Обратно – те нас ни зареждат с енергия и смисъл.

Да бъдем артистична опозиция срещу популисткото фетишизиране на масовия вкус като единствена мярка; на комерса като единствена цел; на „хляб и зрелища“ като единствена философия.

Да работим за разграничаване на изкуството от културните индустрии; за реабилитиране на творбата над продукта, словото над думите и цифрите, смисъла над ползата, сакралното над профанното, възвишеното над низкото, човека като „свят в света“ – над човека като електорална единица.

Нашето театрално верую

Артистизмът е духовна енергия. Тя е неиграта в играта.

Театърът не е имитация на житейското, не е констатация. Театърът е автономна над-реалност, в която „подривната“ сила на въображението пре-нарежда света, преоткрива Битието.

Предмет на театъра е целият човек с целия му потенциал – в целия живот.

Спектакълът е „диалог на живите с мъртвите“ (Хайнер Мюлер); щафета между „там – винаги“ и „тук – сега“, която поема – развива – предава ценности. Превръщане на пътя в място на срещата.

Репетицията е експедиция на общност от творци, които предприемат обмислени и „екипирани“ спускания в дълбочина – към базите на творческото, към изворите на артистичния импулс, към онтологията на живите изкуства.

Школата работи за културната памет, срещу амнезиите, припознава като учители големите театрални реформатори преди нас – великаните върху чиито рамене изглеждаме по-високи.

Методология – не да повтаряме, което вече знаем, а в правенето да узнаваме. Правя, за да узная. Мисълта като събитие (Арто).

Реалността „зад прозореца“ не е целият живот. Ние съществуваме в паралелни реалности. Изборът в коя от тях да живеем е единственият свободен личен избор.

Проф. Маргарита Младенова
Проф. Иван Добчев
Театрални режисьори и педагози,
Създатели и ръководители на ТР „Сфумато“

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90