Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Концертите не станаха ли прекалено скъпи?

Билетите за Бьорк в лондонския „Ройъл Албърт хол“ струват 99 паунда. „Индипендънт“ разпита експерти от концертната индустрия защо се очаква феновете да харчат толкова пари

Цените на билетите ще започнат да падат само когато феновете спрат да ги купуват, твърдят специалисти. На снимката - Бионсе. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Концертите не станаха ли прекалено скъпи?

Цените на билетите ще започнат да падат само когато феновете спрат да ги купуват, твърдят специалисти. На снимката - Бионсе. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Билетът за концерта на Бионсе във Великобритания – част от турнето, наречено Formation – струва £100. Цената на Бьорк в „Ройъл Албърт хол“ е £99. Всяка от трите нощи с „Рейдиохед“ в лондонската „Раунхаус“, бе по £70. Докато феновете плащат и търсят пари за следващата среща на живо със своите любимци, няма как да не се запитаме: не станаха ли концертите прекалено скъпи?

„Трябва да признаем, че инфлацията за цените на билетите е доста по-висока, особено от тази в други сектори на индустрията“, признава Марк Съдърланд, редактор на музикалното списание Music Week, пред „Индипендънт“.

Според статистиките, между 1982 г. и 2012 г. средната цена на билет за концерт се е увеличила с 400 процента, а в световен мащаб средната цена на билет за концерт на световна знамениткост вече възлиза на 78.77 долара (£ 59.94).

Въпреки че звезди като U2 или Мадона могат да покрият бюджетния дефицит с приходите от всяко свое турне, растежът на цените е очевиден навсякъде. Билетите за успешните концерти от завръщането на „Стоун Роузес“ през 2012/13 бяха по £55: това лято пропуските за техните гигове в Манчестър бяха по £75. Но едва ли в музиката има нещо, което да струва 20 лири повече.

Цените растат не само при най-големите звезди. Един бърз преглед на предстоящите през есента концерти сочи, че и изпълнители като „Фейтлес“, П. Дж. Харви, Селена Гомес искат по £50 или повече.

Какво се случва? Несъмнено не са малко безскрупулните агенти, които искат да си напълнят джобовете.

„Има мениджъри, които казват – един милион лири на нощ – взимайте го или се отказвайте. И ако организаторът може да продаде билети по £120, защо не?“, твърди вътрешен човек.

„Но повечето организатори се стараят да балансират предпазливо между печеленото на пари и привличането на фенове. Определянето на цените е деликатен момент – казва Стив Паркър, редактор на списание Live UK. – Ако билетите са много скъпи, може да останат доста непродадени места. Идеята е цената да е такава, че хората не само да купят билети за концерта, но и да им останат за следващия.“

Джеф Крафт, ръководител на концертната агенция X Ray Touring, обяснява, че голямото нарастване на цените често се дължи на ръста на цените на други стоки и услуги, включени в турнето.

„Наемът за оборудването, камионите, екипите, кетърингът и всички останали детайли от концертните турнета струват все повече, особено на най-високото артистично ниво, където публиката очаква да види грандиозни продукции. Състезанието между артистите на това ниво е много напрегнато, затова и разходите растат спираловидно”, казва Крафт.

Говори се, че визуалната екстраваганца е основната причина за високите цени на билетите за Бьорк – уникална и обичана от критиците артистка, която обаче не може да се похвали с големи продажби. Справедливо ли е такива външни разходи да бъдат стоварени върху феновете?

„Не съм сигурен дали е справедливо, или не – казва Джеф Мийл, изпълнителен директор на агенцията United Talent. – Преди години турнетата на по-ниско ниво получаваха подкрепа от звукозаписните компании, което позволяваше на артистите да си покриват някои загуби, но ниските цени гарантираха повече продадени билети. С упадъка на звукоазаписната индустрия това вече не е така и сега бандите трябва сами да намират спонсори, за да си позволят приемлива цена на билетите.“

Но дали допълнителните разходи гарантират по-добро шоу? Малцина си тръгват недоволни от концертите на Бионсе, но зависимостта между цената на билета и полученото качество не винаги е универсална.

Тази политика може да остави почитателите с празни джобове.

„Един хардкор фен се чувства длъжен да си купи билет, независимо от цената”, казва Съдърланд.

„Някои имат пари – казва Паркър, – други може и да нямат, но по един или друг начин ще успеят да намерят, обаче най-бедните просто ще пропуснат – заради нечия алчност.“

Изглежда дилемата на феновете – да платят или да пропуснат – ще става все по-остра.

„Не виждам какво би могло да се промени – казва Мийл. – Винаги ще има хора, които ще се опитват да се възползат от факта, че други хора са готови да дадат и последните си пари за нещо.“

„Цените ще започнат да падат само когато феновете спрат да си купуват билети – казва Паркър. – Но не вярвам скоро да се стигне дотам.“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС