Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Топ 101 на най-добрите сценарии на ХХI век

„Бягай!“ на Джордан Пийл оглави класацията на Гилдията на сценаристите в Америка

„Бягай!“ на Джордан Пийл има награда от Американската филмова академия за оригинален сценарий.  - Топ 101 на най-добрите сценарии на ХХI век

„Бягай!“ на Джордан Пийл има награда от Американската филмова академия за оригинален сценарий.

„Бягай!“ на Джордан Пийл е най-добрият сценарий за филм за ХХI век досега, смятат Гилдията на сценаристите на Америка. Те представиха класация Топ 101 на най-великите сценарии на века, наред с кратко обяснение на всеки избор. Списъкът е изготвен след гласуване на двата клона на организацията и обхваща широк набор от жанрове, сред които често пренебрегваните в наградния сезон комедия и хорър.

Най-добрият пример за това е „Бягай!“ на Джордан Пийл от 2017 г. Филмът смесва класическите елементи на хорър жанра със социален коментар за расизма в днешното общество. Продукцията донесе на Пийл награда „Оскар“ за оригинален сценарий – историческо постижение, тъй като статуетката за пръв път отива при чернокож.

Второто място е за друг обичан филм – „Блясъкът на чистия ум“, по сценарий на Чарли Кауфман. Научно-фантастичната драма разказва за мъж с разбито сърце (Джим Кери), който се подлага на медицинска процедура, за да забрави, че бившата му приятелка изобщо е съществувала. Филмът също има „Оскар“ за оригинален сценарий.

Гилдията на сценаристите отрежда на „Социална мрежа“ на Арън Соркин третото място. Филмът се базира на реална история и проследява Марк Зукърбърг (Джеси Айзенбърг) и създаването на Фейсбук. Специалистите го нареждат в Топ 3 заради динамичния диалог и критичното отношение на продукцията към стартъп компаниите.

Четвъртото място е за южнокорейския „Паразит“ – социална драма за бедно семейство, което с лъжа и измами се издържа от богатите и доверчивите. Продукцията отбеляза историческо постижение на наградите „Оскар“ през 2020 г., когато стана първият чуждоезичен филм със статуетката за най-добър филм.

„Няма място за старите кучета“ на братята Коен допълва челната петица. В Топ 10 място са намерили още „Лунна светлина“ на Бари Дженкинс, „Гадни копилета“ на Куентин Тарантино и „Мементо“ на Кристофър Нолан.

По-надолу са изброени още „Тя“ на Спайк Джоунс, който разказва историята на мъж (Хоакин Финикс), влюбен в операционна система (17-о място); „Отвътре навън“, анимацията на „Пиксар“ за разнообразните емоции на малко момиче, които се борят за надмощие в главата ѝ (29 място); попкласиката „Гадни момичета“ на Тина Фей за оцеляването в гимназията (34-о място) и „Невероятната съдба на Амели Пулен“ за малките радости в живота и красотата в живота на обикновените хора (43 място).

В класацията попадат включително и супергеройски заглавия – особено пренебрегван жанр от Филмовата академия на САЩ – „Черната пантера“ на „Марвел“ заема 57 място. „Борат“ и „40-годишният девственик“ са част от заглавията, които представят комедийния жанр в списъка на Гилдията на сценаристите. Сто и първото място е за „Наръчник на оптимиста“ по сценарий на Дейвид О. Ръсел.

Пълният списък със заглавия може да видите тук.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах