Bookshop March 2017 2

Дзен театърът на Нина Димитрова до Япония и назад

Актрисата Нина Димитрова в красивата градина на храма „Рьоанджи" в Киото, Япония. Снимки: Личен архив

Четено: 959 пъти E-mail

Японците не са силно отдадени на религията, посещават шинтоистките или будистките храмове само по празници. Що се отнася до изкуството, японската публика вероятно силно вярва в Нина Димитрова и актьорите от нейната трупа, защото ги посреща като празник. Българският дзен театър „Кредо“ се завърна у нас след десетото си турне в Страната на изгряващото слънце.

От 16 септември насам, в продължение на цял месец, Димитрова и актьорите Стелиан Радев и Димитр Несторов излизат под овациите на японската публика. Тримата изнасят общо 11 представления на „Шинел” по Гогол и „Каквото направи дядо…” по Андерсен в Токио, Сапоро, Нагоя, Кагава, Иида, Кобе и на живописния остров Ошима. Зрителите на архипелага остават впечатлени от факта, че българите играят на японски език, който не разбират, но го правят така убедително, че никой не може да повярва, че наистина не го знаят.

В Театър „Ямабико-за“ в Сапоро, Япония (от ляво надясно): Стелиан Радев, Димитр Несторов и Нина Димитрова

В Театър „Ямабико-за“ в Сапоро (от ляво надясно): Стелиан Радев, Димитр Несторов и Нина Димитрова

Турнето на „Кредо” започва от най-северния голям японски остров Хокайдо, в град Сапоро, в Театър „Ямабико–за”. След това „Шинел” е аплодиран бурно в гр. Кагава, който се намира на Шикоку, най-малкия от основните японски острови. Следва повторно гостуване на „Кредо” в Токио, в Театър „Пук” – организатор на турнето. В японската столица публиката обсипва нашите актьори с аплодисменти и подаръци. След Токио „Кредо” печели публиката в Иида, Нагоя и Кобе.

На път за Кобе организаторът на турнето г-н Харухико Ии подарява на артистите незабравим ден в Киото – град с над 1700 будистки храма и 300 шинтоистки светилища. Актьорите посещават „Каменната градина” в храма „Рьоанджи”, известна с уникално разположените 15 камъка върху перфектно изравнен пясък – откъдето и да се гледат, винаги се виждат само 14 от камъните. Въпреки дъжда, актьорите се разхождат из градината на храма „Кинкакуджи”, известен още като „Златният павилион”, построен през 1397 г. като резиденция на шогуна Ашикага Йошимитсу и превърнат след смъртта му в дзен будистки храм. Позлатена му фасада се отразява във водите на красивото езеро, в което е разположен.

Нина Димитрова в традиционна "йоката" на остров Ошима, Япония,  след представление на "Каквото направи дядо" по Андерсен.

Нина Димитрова в традиционно кимоно „йоката“ на остров Ошима след представление на „Каквото направи дядо“ по Андерсен.

Водач на българите в свещения град е директорът на Театър „Химавари”. Този театър е разположен на 19-ия етаж на сграда в централната част на Нагоя. От гримьорната на Нина Димитрова в него се открива великолепна панорамна гледка към многомилионния град. Докато се подговят за предстоящото представление на „Шинел”, актьорите се шегуват, че това е най-високо разположеният театър, в който са играли. Зрителите от своя страна обаче съвсем не се шегуват, заявявайки, че „Шинел” е представление на световна висота.

Театърът на Кобе също впечатлява нашите актьори – както с размерите си, така и с техническите си възможности. Нина Димитрова и Димитр Несторов остават смаяни от огромната зала, която се трансформира пред очите им – зрителски редове изчезват и потъват в пода и на тяхно място се появява игрална площадка, която се повдига и сваля. Цялата зала за минути може да се преобрази до неузнаваемост, така че да отговори на техническите изисквания на спектакъла „Каквото направи дядо…”.

В деня на представлението в Кобе се очаквал тайфун, но бедствието в последния момент подминава града. Въпреки това в анкетната карта, която зрителите попълват след всяко представление, зрителка споделя:

„През Кобе премина тайфун. Но не навън, а в театралната зала на градския театър. „Каквото направи дядо…” е най-прекрасният духовен тайфун, който съм преживявала. Благодаря на актьорите за зашеметяваща игра! Излизам от спектакъла щастлива от това, което видях и преживях. Субараший!”

„Субараший“ и „каваий“ – на японски „прекрасно“, „страхотно“, „невероятно“, „изумително“ – са най-често срещаните думи в отзивите на публиката за българските спектакли.

nina5

В „Кайтен дзуши бар“ в Нагоя (от ляво надясно): Стелиан Радев, Димитр Несторов, Нина Димитрова и организаторите от Театър „Пук“ – Токио

Домакините от остров Ошима, където е последното представление от турнето на Театър „Кредо” в Япония, подготвят изненада за българите – след представлението на „Каквото направи дядо…” им организират концерт на традиционни тайко барабани.

nina6

Нина Димитрова и Димитр Несторов се включиха в изпълнението на тайко барабани след представлението на „Каквото направи дядо…“ на остров Ошима.

„Всеки път се възхищавам на таланта на тези кротки, деликатни хора, да те накарат да се почувстваш специален – казва за японците Нина Димитрова. – Възхищавам се на организираността, стриктността и трудолюбието им, на удивителната им коректност, както и на вечната усмивка, която не слиза от лицата им, дори в критични моменти. Работата ми с японците винаги е професионален и човешки празник за мен. Радвам се, че имам шанса да го изпитам многократно.”

Организаторите от Театър „Пук“ изпращат Театър „Кредо“ на  летище „Ханеда“, Токио, Япония  (от ляво надясно): Димитр Несторов, Тамико Онаги, Нина Димитрова, Рицко Ишида, Стелиан Радев, Харухико Ии, Луми Каваджири.

Организаторите от Театър „Пук“ изпращат Театър „Кредо“ на летище „Ханеда“, Токио, Япония (от ляво надясно): Димитр Несторов, Тамико Онаги, Нина Димитрова, Рицко Ишида, Стелиан Радев, Харухико Ии, Луми Каваджири.

След завръщането си от Япония, актьорите от „Кредо“ ще играят и за българската публика: „Каквото направи дядо…” на 29 ноември и „Шинел” на 17 декември, на сцената на столичния Театър „199“.

ДС