Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Да бъдеш или да не бъдеш на театър за 400 лв.

Колко струват билетите за театър в Народния в София, в големите европейски столици и в Ню Йорк

Истерията по спектакъла с Джон Малкович в Народния театър в София е подобна на тази по „Хамлет“ с Бенедикт Къмбърбач (на снимката) в културен център „Барбикан“ в Лондон през 2015 г. За всяко представление е имало по 100 места на цена от 10 паунда (ок. 20 лв.), иначе билетите са били от 30 до 62,50 паунда (66 до 138 лв.). Изчерпани са само за няколко минути. Снимка: IMDb - Да бъдеш или да не бъдеш на театър за 400 лв.

Истерията по спектакъла с Джон Малкович в Народния театър в София е подобна на тази по „Хамлет“ с Бенедикт Къмбърбач (на снимката) в културен център „Барбикан“ в Лондон през 2015 г. За всяко представление е имало по 100 места на цена от 10 паунда (ок. 20 лв.), иначе билетите са били от 30 до 62,50 паунда (66 до 138 лв.). Изчерпани са само за няколко минути. Снимка: IMDb

Театърът у нас за кратко успя да измести операта като най-скъпото за зрителите изкуство, малцина щастливци днес успяха да се сдобият с „по-евтини“ билети за спектакъла „В самотата на памуковите полета“ с Джон Малкович. Въпреки необичайно високите цени на билетите между 50 и 400 лв., пред касата на Народния се извиха опашки, а сайтът на театъра се срина. Евтините билети свършиха бързо, но от най-скъпите билети все още има предостатъчно.

Междувременно, онлайн системите за продажба на театри от „Уест Енд“ и „Бродуей“ работят без засечка и „Площад Славейков“ направи кратко проучване на цените за спектакли в тях. Примерите от Ню Йорк, Лондон, Виена, Берлин и Атина са избирани изцяло субективно на базата на популярността на заглавията или на творческия екип.

В театър „Пикадили“ на „Уест Енд“ един от най-атрактивните спектакли (особено за туристите) е без съмнение „Мулен Руж“, сценична адаптация по хитовия филм на Баз Лурман. Цените за мюзикъла варират драстично в зависимост от датата и часа. За по-неудобно за присъствие представление в следобеден час в делничен ден могат да се намерят пропуски за 17 евро, но в събота вечер например най-добрите места достигат до 323 евро.

В „Гилгуд тиътър“, отново от кръга на „Уест Енд“, с голям успех се играе „Да убиеш присмехулник“ по едноименния роман на Харпър Ли. Автор на адаптацията е Арън Соркин, носител на „Оскар“ за сценарий и трикратно номиниран от Американската филмова академия. За да разбере повече за билетите, човек трябва да изтърпи комуникация с чатбот. Началната им цена тръгва от около 20 евро.

Режисьорът Сам Мендес, работил по „1917“, „Американски прелести“, „007 Координати: Скайфол“, режисира „The Motive and the Cue“ по текст на Джак Торн в театър „Lyttelton“, част от веригата на държавно финансирания „Нешънъл тиътър Лондон“. Постановката на Мендес е посветена на процеса, довел до създаването на Хамлет от 1964 г. с участието на Ричард Бъртън в главната роля. Двете главни роли Мендес е поверил на Марк Гатис, който има опит в телевизията, и Джони Флин. Билетите се продават на цени между 22 и 100 евро.

След бърза проверка става ясно, че в Лондон, и по-конкретно в театрите на „Уест Енд“, най-скъпите билети рядко надвишават 100-120 евро, включително за заглавия блокбъстъри като „Капан за мишки“ по Агата Кристи.

Ситуацията отвъд океана е доста по-различна и добрите места на някои от най-популярните продукции на „Бродуей“ никак не са ниски. От години интересът към „Wicked“ например не стихва, мюзикълът е базиран на същата книга, която вдъхновява Франк Баум за „Магьосникът от Оз“ и може да се гледа и в Лондон. В театър „Гершуин“ в Ню Йорк едно място за спектакъла се продава за 100 до 222 долара (90-204 евро).

В театър „Амбасадор“ може да се гледа мюзикълa „Чикаго“ на Джон Кандър с билети от 58 до 215 долара (53-197 евро).

В последните години магнитът за туристи на „Бродуей“ е „Хамилтън“, биографичен мюзикъл на Лин-Мануел Миранда, композитора, двукратно номиниран за „Оскар“, писал музиката за най-успешните анимации на „Дисни“. Спектакълът, посветен на живота на един от бащите основатели на Америка Александър Хамилтън се играе в театър „Ричард Роджърс“ срещу билети, започващи от 162 долара (150 евро). В най-удобните часове и дни за театър най-скъпите билети са на забележителната цена от 422 долара (388 евро), при това онлайн покупката им е придружена с административни такси от около 20 долара.

В Европа театърът е ориентиран към по-широка публика. Зрителите може да гледат „Калигула“ в Дойчес театър в Берлин срещу 19-35 евро. Билетите за „Портокал с часовников механизъм“ на сцената на „Берлинер Ансамбъл“ започват от 13 и не надвишават 29 евро. „Медея“ в същия театър е достъпна срещу 11 – 35 евро на човек.

„Фолкстеатър“ във Виена включва „Краят на света“ на Самюел Бекет в репертоара си с билети между 33 и 66 евро.

В Атина билетите не само са по-евтини, но и включват различни категории с отстъпки в зависимост от социалния статус. Студентите, хората с увреждания, но и безработните ползват отстъпка, както става ясно от сайта на тамошния Народен театър. Класическата история на „Ромео и Жулиета“ на Шекспир може да се съпреживее срещу пропуск за 5 евро за местата с по-лоша видимост и за 13 евро за редовен билет. Цената на билетите не е кой знае колко по-висока и в театър „Емпорикон“ в Атина, където „Мизантропът“ на Молиер се играе за 17-20 евро билета. По-скъпо е за спектакъла с Малкович, който ще гледаме в София – „В самотата на памуковите полета“ ще се играе в Културен център „Oнасис“ в Атина, където билетите са от 5 до 55 евро.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС