Случаят с фалшивите картини в „Структура“ – в британската преса

Малика Фавр пред „Метро“: Ситуацията е абсолютно откачена

Картини от изложбата „Модернизъм и авангард. Българската перспектива“ в галерия „Структура“ - горе вдясно е копието на рисунката на Малика Фавр, приписана у нас на Сирак Скитник. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площащад Славейков - Случаят с фалшивите картини в „Структура“ – в британската преса

Картини от изложбата „Модернизъм и авангард. Българската перспектива“ в галерия „Структура“ - горе вдясно е копието на рисунката на Малика Фавр, приписана у нас на Сирак Скитник. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площащад Славейков

Случаят с фалшивите картини от столичната галерия „Структура“ отекна и на международно ниво. Британското многотиражно издание „Метро“, разпространявано безплатно в лондонското метро, разказва как художничката Малика Фавр разбрала, че е една от старите ѝ скици е прекопирана и приписана на Сирак Скитник, починал преди 76 години.

От „Метро“ преразказват случая – корицата на Фавр за „Кама Сутра“ на издателство „Пенгуин“ от 2012 г., окачена в софияската галерия „Структура“, е представена като „Сън – Еротика“ на Скитник. Датирана е „между двете войни“.  Двете творби са почти идентични. На откриването на ретроспективната изложба „Модернизъм и авангард. Българската перспектива“ „Структура“ си постави задача „да изследва белите полета в българската история на изкуството”, „да открие възможност за анализ на миналото и за преобръщане на представите за него“  чрез непознати произведения както на известни, така и на слабо познати автори.

И тъй като изложбата е с непоказвани досега произведения на починали автори, това е „перфектната възможност да се измислят нови творби“, казва Фавр пред „Метро“. От галерията признаха на 17 юни, че в изложбата има и фалшификати, и твърдят, че те самите са „жертва на измама на недобросъвестни продавачи“.

Фавр, която е базирана в Лондон, коментира ситуацията като „абсолютно откачена“ и добавя пред британското издание:

Америка за България

Почти те кара да се усъмниш в себе си за частица от секундата, но след това осъзнаваш, че всъщност е невъзможно. Но аз не съм единствената. Доколкото разбрах, същото се е случило и на други двама, в същата изложба. Един от тях е Киб, друг известен френски илюстратор, познат с изчистената си илюстрация, а другият е карикатурист. И тримата сме от същата сцена на съвременната илюстрация. Крадецът има вкус“.

Картините, разкрити като обект на плагиатство, вече са свалени от изложбата. Галерията написа в изявление, че „иска да се извини на всички, подведени неволно“. Въпреки негативния отенък, се надяват, че случаят трябва „да породи дебат за пазара на фалшификати и фалшиви сертификати в България“.

И докато Фавр признава, че не е чувала за Сирак Скитник преди, приема случая „като вид комплимент“:

Много съм поласкана. Интересно е, кара те да поставиш под въпрос къде е измислената линия между съвременната илюстрация и изящното изкуство“.

Фавр споделя пред „Метро“, че не е сигурна какво ще се случи с плагиатстваната картина.

Всъщност, бих искала да я получа, това би било много смешно. Но очевидно ще трябва да изчезне“, казва тя.

Киб, друг от творците с плагиатствани в „Структура“ произведения, казва пред Клуб Z, че ще предприеме правни действия и казва, че реакцията му зависи от обясненията на колекционера Николай Неделчев. На обещанията, че е обещана проверка от експерти, Киб заявява:

„Обикновено проверка се прави преди изложбата“.

Всичко по темата ФАЛШИВИТЕ КАРТИНИ В ГАЛЕРИЯ „СТРУКТУРА“

OPERA OPEN