Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Треска за най-голямата изложба на Леонардо. Защо е в Лувъра?

Билетите за първите три седмици на експозицията са продадени. „Спасителят на света“ все още липсва

Огромна навалица пред Лувъра за изложбата на Леонардо. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Треска за най-голямата изложба на Леонардо. Защо е в Лувъра?

Огромна навалица пред Лувъра за изложбата на Леонардо. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Най-пълната изложба с произведения на Леонардо да Винчи по случай 500-годишнината от смъртта на художника отвори врати в Лувъра на 24 октомври. Защо в Париж, а не във Флоренция, Милано или Рим? Великият италианец прекарва последните години от живота си във Франция и умира в замъка Кло Люсе в долината на Лоара, дарен му от крал Франсоа I. Освен това в Лувъра се съхраняват пет шедьовъра на Леонардо и четири хиляди ръкописа на най-различни теми – от биология до строителство на мостове.

Освен това Лувърът е най-посещаваният музей в света, който миналата година посрещна рекордният брой 10,2 милиона посетители, с 25% увеличение от 2017 г. (Някои медии отдадоха увеличението на сниманото в Лувъра видео на Бионсе и Джей Зи, което показва част от най-големите му шедьоври.)

Планираната десетилетие експозиция, озаглавена просто „Леонардо да Винчи“, показва 162 произведения, включително 24 рисунки, отпуснати от британската кралица Елизабет II от Кралската колекция, съобщава „France24”.

Вижте още: СЪБИТИЕТО НА ЕСЕНТА: ИЗЛОЖБАТА НА ЛЕОНАРДО В ЛУВЪРА

Кураторите на изложбата са успели да съберат и добавят към тази богата сбирка и творби на ренесансовия гений от други музеи. Британският музей, Ермитажът на Санкт Петербург и Ватикана също допринасят, както и, разбира се, Италия – макар и след някои сериозни дипломатически спорове между Рим и Париж.

Кураторът на изложбата в Лувъра Венсан Делиовен пред картината „Портрет на жена (Красивата Ферониера)“. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Може би най-прочутата рисунка на Леонардо, известна като „Витрувиански човек”, получи разрешение за износ броени дни преди откриването на изложбата. Венецианската галерия „Академия“, която е постоянният ѝ дом, до последно настояваше произведението да не пътува, позовавайки се на крехкостта му. То можело да бъде излагано за не повече от 3 месеца на всеки 6 години. Рисунката с мастило е резултат от проучването на Леонардо на теорията за човешките пропорции, описана от древния римски архитект Витрувий.

„Витрувиански човек“, Леонардо да Винчи. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Детайл от скицата „Богородица с младенеца“, Леонардо да Винчи“. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Детайл от скицата „Compas study“ на Леонардо да Винчи. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Сред най-интересните произведения, които могат да видят посетителите, са шедьоврите „Мадона Беноа”, „Прекрасната Ферониера”, „Йоан Кръстител”, „Свети Йероним” и „Портрет на музикант”. „Мона Лиза” не е част от тази изложба, но все пак е в Лувъра на обичайното си място. Освен нея, посетителите могат да видят и снимки, правени на инфрачервено осветление, които дават възможност да се види основата на картината. Предлага се и възможност да се проследи историята на създаването на портрета във виртуална реалност.

„Богородица на скалите“, Леонардо да Винчи. Снимка: ЕПА/БГНЕС

„Леда“, Ателие на Леонардо да Винчи. Произведението е част от изложбата в Лувъра, посветена на 500 години от смъртта на ренесансовия гений. Снимка: ЕПА/БГНЕС

„Мона Лиза“ е оставена на обичайното си място в Лувъра. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Снимка на Джокондата с инфрачервено осветление, която дава възможност да се види основата на картината. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Има и едно голямо отсъствие – няма да откриете никъде в Лувъра купената през 2017 г. за $450 милиона „Спасителят на света”. Но ако се вгледате внимателно, ще намерите следи от нея в каталога към изложбата. Става дума за липсата между експонатите с каталожни номера 156 и 158. Пред изданието „Арт Нюзпейпър“ говорител на музея обясни, че са били подготвени два варианта на каталога, в случай че се появи – или не.

Причината за несигурността остава неясна, но изглежда до последния момент от Лувъра са се надявали, че картината ще пристигне в Париж. „Арт Нюзпейпър“ съобщи, че на 18 октомври, докато тече предварителната визуализация на изложбата, френското правителство е направило изменение в постановлението за изложбата. Изменението предвижда евентуално наемане на „Спасителят на света“ от 20 октомври до 31 декември, което предполага, че Лувърът е готов да покаже произведението, дори ако пристигне само за половината от времето на експозицията.

В изложбата в Лувъра е показана картината „Спасителят на света“, създадена в Ателието на Леонардо да Винчи. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Вижте още: КЪДЕ Е „СПАСИТЕЛЯТ НА СВЕТА“?

Изложбата, посветена на Леонардо да Винчи, ще остане в Лувъра до 24 февруари 2020 г., но който смята да я посети, трябва да побърза. Заради огромния интерес билетите, които струват по €17, трябва да бъдат запазени предварително.

Предполага се, че изложбата ще допринесе за подобряването на миналогодишния рекорд на музея от 10,2 млн. посетители. 200 хиляди души успяха да си купят пропуски още преди откриването, а сайтът на Лувъра, през който могат да се купят, падна. Билетите за първите три седмици вече са разпродадени.

Опашката за изложбата на Леонардо. Снимка: ЕПА/БГНЕС

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg