Короната „Крал Лир“ за Иън Маккелън

Гледаме в „Синема сити“ прожекции на едно грандиозно превъплъщение (видео)

Иън Маккелън в образа на крал Лир. Снимка: Мануел Харлан/Театър „Чичестър“, Лондон - Короната „Крал Лир“ за Иън Маккелън

Иън Маккелън в образа на крал Лир. Снимка: Мануел Харлан/Театър „Чичестър“, Лондон

Това е болестта
на времето ни: луди водят слепи*

„Крал Лир“, бижуто в афиша на Театър „Чичестър“ в лондонския Уест Енд, цял сезон пълни театралните салони във Великобритания. Играта на големия британски актьор Иън Маккелън в образа на Лир е наречена „грандиозна“ от специалистите и в крайна сметка билети за представлението се намират извънредно трудно. Но и у нас няма да е лесно да се види на кино – прожекции на спектакъла предстоят през януари и февруари в „Синема Сити“ в София и страната, част от програмата „NT Live“, осъществена у нас с подкрепата на Британския съвет.

Пословична с претенциозния си вкус, критиката във Великобритания е очарована от спектакъла. Само в „Гардиън“ представлението е вдъхновило трима автори да поместят впечатленията си – Майкъл Билингтън, Сузана Клап и Арифа Акбар. И тримата дават на „Крал Лир“ 4 от 5 звезди.

Режисьорът Джонатан Мънби запазва оригиналния Шекспиров текст на пиесата, но на няколко места доукрасява атмосферата с щрихи от нашето съвремие. В образа на граф Кент например влиза жена – ирландската актриса Шинейд Кюсак, при това облечена със съвременен костюм. Дъщерите на краля Гонерила, Регана и Корделия носят типичните рокли с обръчи, но Шута на Лир с широка риза и плетено елече наподобява чиновник от 90-те, свири на укулеле и банджо.

„Това е Лир, който разсъблечен от парадност и служба, открива какво е да си човек – пише Билингтън. – Лир на Маккелън не е титан от Стоунхендж. Вместо това той живее, почти едновременно, с вина, разкаяние и смесица от разум и лудост, които придружават старостта.“

Билингтън отбелязва, че изпълнението на Маккелън е грандиозно, а „с развитието на действието представлението става все по-Бекетово и съчетава яснотата с импулсивност“.

„Съвременните декори пасват перфектно на нихилизма в основата на пиесата, обсесията ѝ със съществуването и нищото и Шекспировото едва доловимо и еретично предизвикателство към библейското схващане за душата – смята Арифа Акбар. – Лир е едновременно древен келтски крал, създаден от проклятия и суеверия и екзистенциален антигерой, питащ се какво, ако изобщо нещо, лежи в центъра на съществуването му, веднъж щом бъде разсъблечен от светските си титли.“

Бен Лоурънс от „Телеграф“ отбелязва, че на моменти осъвременяването му идва в повече. И също дава на „Крал Лир“ 4 от 5 звезди:

„Маккелън пленява от самото начало: първият път го виждаме като монарх, украсен с медали и почести, осъзнаващ собствената си мощ, преди машинациите на хората от вътрешния му кръг да започнат да работят в тандем с разнищването на личността му“.

Спектакълът „Крал Лир“ може да бъде видян на 16 януари във всички кина на „Синема сити“ в София, Пловдив, Бургас, Стара Загора и Русе, и на 13 февруари в киносалона на „Синема сити“ в „Мол София“.


* Шекспир, „Крал Лир“, превод: Валери Петров

Bookshop 728×90