Софийски международен панаир на книгата

Кабелните оператори си спестяват милиони от „Аватар“, „Титаник“, „Шрек“…

Над 200 кинаджии с отворено писмо до Бойко Борисов с призив да бъдат платени правата за препредаване на филми у нас

„Аватар“ (2009) на Джеймс Камерън е филмът с най-високи приходи в историята на киното, спечелил от киноразпространение до днес 2,797 милиарда долара. - Кабелните оператори си спестяват милиони от „Аватар“, „Титаник“, „Шрек“…

„Аватар“ (2009) на Джеймс Камерън е филмът с най-високи приходи в историята на киното, спечелил от киноразпространение до днес 2,797 милиарда долара.

Милиони левове си спестяват от години насам българските кабелни оператори от авторски права върху препредаването на филми. Това съобщава в отворено писмо „Филмаутор“, подписано от 202 режисьори, сценаристи, оператори, продуценти, кинокритици и прочие филмови дейци. Адресирано е до премиера Бойко Борисов, председателя на Комисията по култура и медии Вежди Рашидов, министъра на културата Боил Банов, председателя на СЕМ София Владимирова и медиите. В писмото се отправя искане компетентните държавни институции да предприемат спешни действия за разрешаване на дългогодишния проблем.

България е единствената страна в Европейския съюз, която не спазва законите за авторско право в частта за препредаването на филми. В страната ни има над 250 кабелни и сателитни оператори, които от години осъществяват своя бизнес необезпокоявани от държавните органи и без да отчисляват дължимите суми към авторите и продуцентите на филмите, които „продават“ на своите абонати.

Някои от големите киностудиа – „Paramount Pictures“, „20th Century Fox“, MGM, „Sony“, произвели блокбъстъри като „Аватар“, „Титаник“, „Мисията невъзможна“, „Трансформърс“, „Две димящи дула“, „Шрек“ и други – са сигнализирали за проблема през август и септември с писма до „Филмаутор“ и Министерството на културата.

„Драги, г-н Божинов, пиша Ви като представител на „Лайънсгейт”, компанията, която държи правата на филми като „Игрите на глада: Сойка-присмехулка” и „Две димящи дула” за България – и трябва да събира авторските отчисления от вторичните излъчвания в страната. Тези филми бяха показани през 2017 г. от Нова телевизия и бяха препредадени от кабелните оператори в страната. Но „Лайънсгейт” не получи от „Филмаутор“ никакво възнаграждение за това вторично използванe на неговите произведения“, гласи писмото от „Лайънсгейт“ до Виктор Божинов, председател на Управителния съвет на „Филмаутор“.

„Така наречените вторични възнаграждение от препредаване, както и първичните лицензионни такси, са гръбнакът на нашата индустрия, чийто продуценти не могат да финансират аудио-визуалната екосистема и всички творци… Следователно учтиво ви призоваваме да предприемем всички необходими мерки, за да се гарантираме спазването на продуцентските правата в областта на препредаването“, пишат още от „Лайънсгейт“.

С подобно съдържание са и другите писма, изпратени от големите американски киностудиа до „Филмаутор“.

В отвореното писмо до Бойко Борисов авторите и продуцентите настояват част от приходите, генерирани от създаденото от тях съдържание (по данни на КРС, приходите от платена телевизия за 2018 г. у нас са над 368 млн. лв.), да покриват правата им, както предвиждат българският закон и европейските директиви.

„Това не е първият призив на международната творческа общност въпросът с липсата на плащания за препредаването на филми в България да бъде разрешен – се казва в отвореното писмо. – През април 2018-а 110 представители от 55 европейски дружества изпратиха до българските институции резолюция, с която се настоява за спешни мерки. Тя беше конкретно адресирана до министъра на културата и СЕМ с очакване да гарантират условия, в които кабелните и сателитни оператори ще осъществяват своята дейност в рамките на закона.

ПРАЗНИЧЕН НОВОГОДИШЕН КОНЦЕРТ | „ВДЪХНОВЕНИ ОТ ЗИМАТА”

И до днес препредаващите предприятия в България не плащат за правата на хиляди български и чужди автори и продуценти на филми. 

По закон „Филмаутор“ и БАККО имаха срок до 15.11.2019 г. да постигнат споразумение за тарифата, по която трябва да се заплащат правата, но за пореден път няма съгласие по темата заради спокойствието на операторите от липсата на глоби. Сега очакваме държавата в лицето на Министерство на културата да свика комисия, чието решение да бъде финално по темата. Тази ситуация се повтаря от няколко години, но до резултат така и не се стига, което неминуемо ще доведе до санкции.“

Отвореното писмо е подписано от Виктор Божинов (режисьор, председател на УС на „Филмаутор“), Адела Пеева (режисьор, продуцент, зам.-председател на „Филмаутор“), Тонислав Христов (режисьор, член на УС на „Филмаутор“), Христо Тотев (оператор, член на УС на „Филмаутор“), Илия Костов (режисьор, сценарист, член на УС на „Филмаутор“), Станимир Трифонов (режисьор, член на УС на „Филмаутор“), Костадин Бонев (режисьор, член на УС на „Филмаутор“), Мартин Димитров (оператор, член на УС на „Филмаутор“), Ивайло Пенчев (продуцент, член на УС на „Филмаутор“), Росица Вълканова, Петър Вълчанов, Кристина Грозева, Божидар Манов, Зоран Петровски, Андрей Паунов, Иглика Трифонова, Людмил Стайков, Анри Кулев, Боряна Пунчева, Илиян Джевелеков, Михаил Мелтев, Раймонд Вагенщайн, Стефан Цанев, Иван Маразов, Ицхак Финци, Руси Чанев…

Избрано

ПИРформанс