МАРИЯ ЖОАО ПИРЕШ И НАЙДЕН ТОДОРОВ

Стара, смачкана на топка чернова за „Комиците“

Завръщането на Димитър Митовски в шоу, нужно на зрителя колкото „сутиен на кокошка“

Любомир Нейков в „Дъ Шоуто“. Снимка: Би Ти Ви - Стара, смачкана на топка чернова за „Комиците“

Любомир Нейков в „Дъ Шоуто“. Снимка: Би Ти Ви

Трудно ми беше да си представя, че някой може да влоши качеството на шоуто „Комиците“. Режисьорът Димитър Митовски, трябва да призная, е успял. Новата шоу програма на Би Ти Ви „Дъ Шоуто“ е злощастно съчетание между неадекватното „Шоу на Канала“, „Комиците“ и аматьорските програми по кабеларките от 90-те.

Започваме с актьорите – те са същите. Любо Нейков, Тончо Токмакчиев, Христо Гърбов, Ненчо Илчев… Авторите са разчитали на свежо попълнение в лицето на Филип Аврамов, но само са изхабили актьора, който наистина успява да разсмива при по-добър сценарий и режисура.

Седем сценаристи са се подписали под текста на половинчасовото предаване. Сред тях са самият Димитър Митовски и Любо Нейков. И този екип от – предполага се – опитни и свежи мислители е сътворил лафове от типа „Сценарият е като сутиенът за кокошката“ или „Имаш талант колкото обрасъл нокът на малкия пръст на стоножка“.

Първият брой на новото предаване се появи в условия на световно и вътрешно напрежение, в свят и държава, разтърсвани от невъобразими събития. Но авторите са намерили за уместно да се включат в контекста на деня с пародия на вече неактуалното „петъчно видео“ на министъра на културата, с гротесков образ на служителка от куриерска фирма и с театрална карикатура на екстрасенс. Сякаш наистина са преписвали от чернова на предаване от 90-те години.

Никой от основните образи – „водещият“ Нейков, „сценаристът“ Токмакчиев и „продуцентът-музикант“ Гърбов – не е напуснал стандартното си амплоа. Те си остават такива, каквито са били във всички предавания досега. Затова и зрителят не възприема образите им, не си изгражда нови представи, а вижда поредната костюмиада на трима до втръсване познати актьори.

Подобно връщане към миналото, съпътствано от семпли декори, от усещане за теснота и неуютност на телевизионната сцена, сякаш снимано в любителско студио, някак не подхожда на заявката за модерност на Би Ти Ви. Дори „Комиците“ бяха по-мащабни откъм сценография, костюми и осветление.

Носталгията по неясно минало, която лъха от „Дъ Шоуто“, едва ли има конкретен таргет. Това е беззъба безпомощност да се премине към нови предизвикателства. Страх от загуба на отработена публика с неясно лице, но категорично непретенциозна. Изглежда, сякаш авторите на „Дъ Шоуто“ непрекъснато са си повтаряли, че имагинерният „масов зрител“ всъщност иска още от същото, което му е сервирано в продължение на десетилетия. Но вече израснаха нови поколения, които гледат, слушат и четат съвсем различни неща и дори не са наясно какво е „екстрасенс“. Шегичките за бавните куриери и за „надрусаните“ министри (цитирам шоуто) не спасяват безцелността на насиления „хумор“, заложена в самата основа на предаването.

В крайна сметка зрителят държи дистанционното. Но изборът му не е особено голям – в момента нито една национална телевизия не излъчва хумористична програма със забележимо по-добро качество. А смехът е нужен – за осмисляне на действителността. „Дъ Шоуто“ лишава зрителите си от тази възможност, изобщо не я предвижда. Нещо като захарен памук от подсладител – хем не те нахранва, хем е вреден.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах